اولین رزومه من و نتایج آن

رزومه استخدام

پیش‌نوشت: من سربازی را ۱ تیر ۱۳۹۸ تمام کردم. از تیرماه تا مهرماه ۱۳۹۸ برای شرکت‌های خدمات محتوا، بصورت فریلنسری محتوا می‌نوشتم. محتواها موضوعات مختلفی داشتند. گردشگری، کشاورزی، عمران، معماری، پزشکی و… بعد از مدتی فهمیدم محتواها گرچه کارفرما را راضی می‌کند اما اصلا باب طبع خودم نیست. به همین دلیل تصمیم گرفتم در جای مشخصی در پوزیشن کارشناس محتوا مشغول به کار شوم. پس نیاز به یک رزومه داشتم.

رزومه‌ای به شکل یک محتوای حدود ۱۰۰۰ کلمه‌ای نوشتم و به چند شرکت معتبر صنعتی فرستادم. سه هفته پیش به حدود ۱۲ شرکت معتبر درخواست استخدام و رزومه فرستادم. هر ۱۲ تا تماس گرفتند و نمونه کار خواستند؛ اما ۸ تای آنها بازهم شرکت‌های تولید محتوا بودند. ۲ هفته گذشت. از طرف یک شرکت صنعتی تماس گرفتند و نمونه کار خواستند. نمونه کار را فرستادم. اما خبری نشد. ۴۳ روز گذشت تا اینکه تماس گرفتند و گفتند بروم برای مصاحبه نهایی. دل را زدم به دریا و رفتم مصاحبه. هم اکنون به عنوان کارشناس محتوا در آن مجموعه صنعتی مشغول فعالیت هستم.

در ادامه آن رزومه را می‌خواهم در اینجا بگذارم. تا یک دید کلی از شرایط داشته باشید. مهمان من باشید. اما یک چیز را همیشه به یاد داشته باشید؛

زمانی آرسن ونگر سرمربی وقت آرسنال شکست ناپذیر، تصمیم به جذب زلاتان ابراهیموویچ ۱۷ ساله که یک استعداد جوان بود گرفت. آن موقع زلاتان در مالمو بازی می‌کرد. آرسن به زلاتان گفت باید در تیم دوم امتحانش را پس دهد و خودش را به تیم ثابت کند. اما زلاتان گفت: من زلاتان هستم! نیازی به اثبات خودم ندارم.

من زلاتان نیستم. کارفرمای من هم آرسن ونگر نیست. اما خوب است به سطحی از مهارت برسیم که نیازی به دوره آزمایشی نداشته باشیم و غیرقابل جایگزینی باشیم.

وقتی حرفه‌ای باشید نیازی به اثبات خودتان ندارید…

زلاتان ابراهیموویچ-بازیکن بزرگ فوتبال

سلام

حدود ۲ سال هست که با فضای نوشتن و تولید محتوا آشنایی دارم. اما از مرداد سال ۹۷ افتان و خیزان شروع به مزمزه فضای وب و وردپرس نمودم. تا مدت‌ها نمی‌دانستم سئو چیست (سئو داخلی و خارجی)؛ در مورد الگوریتم‌های جستجوی گوگل، رتبه الکسا، پیج آثوریتی، متا تگ و خیلی چیزهای دیگر اطلاعی نداشتم. در واقع هرچیزی که یاد می‌گرفتم، بر روی وبسایت خودم پیاده می‌کردم.

حضور در فضای وب فقط برای پیگیری علایقم بود. اینکه بنویسم. در زمینه کشاورزی ارگانیک و محیط زیست تحقیق کنم و البته از اندک سواد زبان انگلیسی‌ام در این راه استفاده کنم تا ماهیچه آن توانایی هم تنومند شود.

جریان شروع یادگیری در مورد وردپرس و وبسایت و نوشتن در وب، دقیقا در شهوریور سال ۹۶ اتفاق افتاد یعنی قبل از سربازی رفتن‌ام در دی ماه. در واقع من استخوان بندی این کار را در حین ۱۸ ماه خدمت فراگرفتم. سئو، وردپرس، نوشتن، جستجو با گوگل، ویرایش، کمی HTML و CSS، مطالعه متون خارجی و…

مهارت‌ها و توانایی‌ها

مهارت جستجو با گوگل: هر موضوعی در هر زمینه‌ای و در هر جای وب (به جز دیپ وب!) که باشد می‌توانم پیدا، گردآوری و خلاصه کنم. حتی اگر به زبان چینی باشد.

مهارت تسلط بر وردپرس: تقریبا اغلب افرادی که برای شغل تولید محتوا درخواست می‌دهند، این توانایی را کم یا بیش دارند. تمایزی ایجاد نمی‌کند.

سئو: بهینه سازی متن، عکس و ویدئو و کار با پلاگین‌های مطرح مانند yoast . حدود ۱ سال است که با yoast کار می‌کنم.

نوشتن: به نوشتن علاقه دارم. به طور متوسط روزی ۶۰۰ کلمه می‌نویسم. اما دلیل نمی‌شود همه را در وبسایت‌ام منتشر کنم. ترجیح می‌دهم برای انتشار یک نوشته ۱۰۰۰ کلمه‌ای ابتدا ۱۰ برابر آن مطالعه داشته باشم.

مطالعه زیاد: یک کرم کتاب هستم؛ البته از نوع زنبور باعسل!

عملگرایی: اغلب اوقات سعی می‌کنم کتاب‌هایی انتخاب کنم که کاملا کاربردی باشند؛ یعنی آنها را به کار می‌بندم.

تطبیق پذیر: مدت‌هاست منابع مالی لازم برای تهیه کتاب را نتوانسته‌ام تامین کنم. این موضوع باعث شد تا من فایل الکترونیک و زبان اصلی کتاب را به هر طریقی از اینترنت پیدا کنم و بخوانم (مجبوری! از حدود ۵ سال پیش)

زبان انگلیسی: مطالعه متن را خوب هستم. شنیدن را بد نیستم. اما نوشتن را به تازگی شروع کردم. نویسندگی به انگلیسی بسیار جذاب است.

ویرایش: کمی با تکنیک‌های ویرایشی آشنایی دارم. یکی از یادگارهای مفید من از کنکور سراسری (که ادبیات را ۹۱% زده بودم)

نظم بی‌رحمانه: لازمه موفقیت و تمایز دیسیپلین و نظم درونی بسیار بالاست. حس میکنم این ویژگی را دارم.

توانایی یادگیری هرچیزی: اگر مهلت کافی داشته باشم، هر مهارتی یا هرکار یا نرم افزار یا زبان خارجی را می‌توانم یاد بگیرم. حتی اگر یادگیری زبان چینی باشد!

کمی بیشتر

محتوای سبز: در وبسایت‌ام سعی کردم فقط محتوای سبز تولید کنم. روی کیفیت محتوا خیلی وسواس دارم و تا کامل نشود پابلیش نمی‌کنم.

آدرس وبسایت بنده www.garlika.ir هست {اکنون فعال نیست}. برای آشنایی با مدل ذهنی بنده، می‌توانید به آنجا هم مراجعه بفرمایید.

در مورد بازاریابی دیجیتال: درآمد محدودی از وبسایت‌ام دارم. آن هم مربوط می‌شود به اجرا و احداث تاسیسات مربوط به مزرعه‌های ارگانیک و مشاوره در زمینه محصولات زراعی و باغی و تولید کمپوست. مشاوره‌ها گاه تلفنی هستند و گاه حضوری.

برای جلب اعتماد کشاورزان نیاز به مقاله رتبه‌های اول گوگل داشتم. اولین مقالات وبسایت من با اینکه سئو هم نشده بودند، بعد از ۶ ماه به رتبه اول گوگل رسیدند. جالب اینکه بسیاری از اصول رعایت نشده بود. هم اکنون ۲ یا سه مقاله‌ام با کلمات کلیدی کانونی متفاوت رتبه‌های اول گوگل هستند.

ترجمه: کشاورزان و متخصصان کشاورزی کشورمان نیاز به منابع دست اول و کتابهای ترجمه شده دارند. علم روز دنیا در کشاورزی حداقل حدود ۸۰ سال از ما جلوتر است. به همین دلیل هم اکنون هر روز ۱ یا ۲ ساعت را به کار ترجمه کتابهای تخصصی کشاورزی اختصاص می‌دهم.  همچنین جهت تولید محتوا به طور دائم با متون به زبانهای مختلف داخلی و خارجی سروکار دارم.

روش من در نوشتن محتوا

ابتدا مشخص می‌کنم که محتوای مورد نظر قرار است چه اثری بر روی مخاطب بگذارد. یعنی خروجی و نتیجه را مشخص می‌کنم. سپس بر روی کلمات کلیدی فکر می‌کنم. یعنی مخاطب قرار است چه کلمات یا جملات کلیدی را در موتورهای جستجو وارد کند و به مقاله من برسد. سپس می‌روم و هر مطلبی (وبسایت، کتاب، مقاله، عکس، فیلم و…) که در سایتهای ایرانی و خارجی در سطح وب هست را جمع آوری و مطالعه می‌کنم. آنها را گردآوری، ترجمه و خلاصه می‌کنم. حالا محتوا آماده انتشار است.

با استفاده از روش فوق، مقاله‌ای می‌نویسم که از تمام مقاله‌های سطح وب فارسی، کامل‌تر، ساده‌تر و مفیدتر است. به ارجاع دادن و گذاشتن لینک ارجاعات بسیار حساسم. بدین ترتیب دیر یا زود محتوای من در کلمه کلیدی مورد نظر به صفحه اول گوگل یا حتی به رتبه اول می‌رسد.

حقوق درخواستی برای کار تمام وقت:

؟میلیون تومان

حقوق درخواستی برای کار پروژه‌ای:

محتوای عمومی کلمه‌ای ۱۰۰ تومان و محتوای فنی و تکنیکال کلمه‌ای ۱۵۰ تومان

به نظر می‌آید به خاطر پر کردن فرم استخدام  یک مطلب ۱۰۰۰ کلمه‌­ای نوشته‌­ام! امیدوارم ارزش خواندن داشته باشد.


پی‌نوشت۱: این رزومه‌ را در هیچ سایت کاریابی ثبت نکردم. همچنین این رزومه در واقع یک رزومه استاندارد نیست. فقط یک نمونه محتوای ساده جهت آشنایی با سبک نوشتاری، ویرایشی و مدل ذهنی من است. شاید این ساختار‌شکنی باعث تاثیر گذاری آن شد! نمی‌دانم.

پی‌نوشت۲: حتما می‌دانید که این رزومه را برای کسب جایگاه شغلی یک کارشناس محتوا نوشته‌ام. آیا قرار است برای هر جایگاه شغلی یک رزومه دیگر بنویسم؟ آری! چون هرکسی توانایی‌های متفاوتی دارد. قرار نیست همه را بریزیم داخل رزومه. فقط آنهایی که به شغل مورد نظر مرتبط هستند را ذکر می‌کنیم.

با احترام

یعقوب دلیجه

۵ مهر ۱۳۹۸ – شهرستان آق قلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *