تولید محتوا و نوشتن در اینترنت، گام بزرگی برای تمایز

تولید محتوا در اینترنت بهترین تمایز است

بیایید بنشینیم و کمی در مورد فضای کسب و کار و مشاغل امروز فکر کنیم. در هر تخصصی افراد زیادی حضور دارند. افرادی زیادی ادعای تخصص می‌کنند و مفاهیم را آموزش می‌دهند. استخدام نوعی معامله است. در کف بازار اغلب این گونه بوده که هروقت عرضه از تقاضا پیشی بگیرد، قیمت جنس پایین می‌آید. البته این موضوع از جایگاه شامخ متخصصان خبره آن حوزه کم نمی‌کند. اما به هر حال، طیف خبرگان هر حوزه معمولا ۲ درصد برتر آن حوزه را در نظر می‌گیرند.

پس تمایز داشتن تنها راه دیده شدن است. باید دانه درشت بود تا در بین خروارها دانه، دیده شد.

داشتن سایت شخصی و نوشتن در اینترنت، یکی از راه‌های مهم تمایز است. یک تمایز استراتژیک. حالا بیایید ببینیم چرایی و چگونگی این بحث را بررسی کنیم.

چرا تمایز؟

ایجاد تمایز با تحمل سختی‌ها

چون نفس می‌کشیم و فکر می‌کنیم پس زنده‌ایم. آدمی که زنده باشد نیاز به آب و غذا و مسکن و پوشاک و سایر ملزومات دارد. برای تمام اینها به پول نیاز داریم. پول هم جز با فعالیت اقتصادی به دست نمی‌آید. در مقدمه گفتیم که وقتی دست زیاد شد، قیمت و به تبع آن درآمد کاهش خواهد یافت. به همین دلیل مشتریان باید با روش‌های مختلفی بتوانند دانه درشت‌ها را از بقیه جدا کنند. واضح است که دانه درشت‌ها یا ۲ درصد برتر، بیش از ۷۰ درصد منابع مالی را به خود اختصاص می‌دهند.

پس کاملا صادقانه باید بگوییم، برای کسب موفقیت چاره‌ای جز تمایز ندارید.

چرا سایت شخصی

همیشه یک مزیت برتر باعث تمایز می‌شود. یعنی ویژگی داشته باشیم یا خدماتی ارائه دهیم که بقیه توانایی انجام آن را نداشته باشند. یا اینکه فقط ۲ درصد برتر توانایی انجامش را دارند. حالا داشتن سایت شخصی و تولید محتوا در اینترنت یکی از راه‌های کسب تمایز است. به بیان دیگر شما با نوشتن در وبسایت شخصی خودتان، هنرها و مهارت‌هایتان را فریاد می‌زنید. پس یعنی خودتان را با محتوا بازاریابی می‌کنید و این همان قدرت بازاریابی محتوایی است.

البته از این غافل نشویم که نوشتن همیشه کار سختی بوده است. حتی اگر یک نویسنده تمام عیار باشید شاید هیچوقت نوشتن برایتان کاملا راحت نباشد. نوشتن به طور مداوم و انتشار آن در وبسایت خودتان از آن هم سخت‌تر است. تداوم داشتن در هر کاری بسیار سخت است. به خاطر همین است که تولید محتوا و داشتن سایت شخصی یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

امروز که به گذشته خودم نگاه می‌کنم، می‌بینم به جای قبولی در مقطع کارشناسی ارشد و انصراف دادن بعد از ۲ سال، بسیار بهتر بود نوشتن در اینترنت را آغاز می‌کردم. اما این کاری بود که هیچکس انجام نمی‌داد. هیچکس حتی توصیه هم نمی‌کرد. یعنی کاملا شنا کردن در خلاف جهت آب بود.

نوشتن در اینترنت می‌تواند بهترین رزومه شما باشد. کاری که هرکسی نمی‌تواند انجام دهد، تمایز شدیدی ایجاد می‌کند.

نقش تمایز در استخدام

ما سال‌ها درس خواندیم و مراحل زیادی را گذراندیم. حتی توانستیم غول آخر بازی (کنکور) را نیز شکست دهیم و رستگار شویم. بعد از آن در دانشگاه به دنبال رستگاری بودیم. اما غافل از اینکه اتمام دانشگاه شروع سردرگمی‌های ما بود.

پیدا کردن شغل متناسب با تحصیلات‌مان (اگر به رشته‌مان علاقه داشته باشیم!) امروزه بسیار سخت‌تر از گذشته شده است. کارفرمایی را تصور کنید که نیاز به نیروی کار دارد. اگهی استخدام و جذب نیرو منتشر می‌کند. شما و چندین نفر دیگر نیز رزومه خود را میفرستید. همان رزومه‌ای که چند سال پیش برای کارآموزی رفتن آماده کرده بودید!!

خودتان صادقانه بگویید. شما چه تمایزی نسبت به بقیه دارید تا کارفرما راغب به استخدام شما شود؟ اگر من کارفرما بودم، کسی را استخدام می‌کردم که توانایی‌های او از میانگین تمام افراد مدعی آن شغل خاص، حداقل دو برابر بیشتر باشد. تمایز، تمایز و تمایز! همه چیز در همین یک کلمه خلاصه می‌شود.

البته انتظار دارم طبق معمول برخی از افراد با خودشان بگویند: من کارگری کسی را نمی‌کنم. من کسب و کار خودم را راه می‌اندازم! اما محض اطلاعتان باید بگویم بهترین راه برای کارآفرینی شخصی و راه اندازی کسب و کار خودتان، مدتی کسب تجربه در کسب و کارهای مختلف است.

اینکه رزومه یک سال پیش را در سایت‌های آگهی استخدام به همه کارفرماها ارسال کنید یک چیز است؛ اما اینکه یک کارفرما برای حل مشکل خود در اینترنت سرچ کند و وبسایت شما برسد و خودش مستقیما برای حل مشکل با شما تماس بگیرد، حکایتی دیگر است!

وقتی به سطحی از تخصص می‌رسیم که نیازی به بازاریابی نداریم و مشتریان همیشه به دنبال ما هستند، مصداق بارز بازاریابی درونگرا است. بازاریابی محتوایی موثرترین ابزار بازاریابی درونگراست.

یک مقایسه کوچولو

بیاید فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ۱۰ یا ۲۰ سال پیش را بررسی کنیم. در آن زمان تسلط به زبان انگلیسی و توانایی ابتدایی در کار با سیستم‌های کامپیوتری مهارت‌های مهمی بودند. اما امروز این مهارت‌ها آپشن‌های ابتدایی و الزامی هر نیروی کار مرتبط با شغل‌های تکنولوژیک و حتی غیر تکنولوژیک است. شما با تسلط کامل به زبان انگلیسی و توانایی شخم زدن نرم افزارهای کامپیوتری هم تازه به نقطه صفر می‌رسید.

حالا حتی در مهمانی و مجلس خواستگاری نیز نمی‌توانید مهارت زبان انگلیسی و کار با کامپیوتر را به عنوان آپشن اضافه مطرح کنید.

امروزه این مهارت‌ها را همه افراد جویای کار در رزومه خود جای می‌دهند. اما چه چیزی تمایز ایجاد می‌کند؟ تمایز بزرگ در یادگیری مادام‌العمر و داشتن وبلاگ یا سایت شخصی است.

زگهواره تا گور دانش بجوی

این تک مصرع معروف را تقریبا هرکسی که مدرسه رفته، شنیده است. اما شاید کمتر از یک صدهزارم محصلان به آن عمل کنند. بیراه نیست اگر بگویم، تمام کسانی که این ویژگی را دارند افراد بسیار موفقی هستند. یا افراد موفقی خواهند شد.

البته این موضوع هم مهم است که در چه راستایی یاد بگیریم. خب معلوم است. در زمینه تخصصی خودت. زمینه تخصصی خودم را چگونه انتخاب کنم؟ اول باید خودت را بشناسی و بدانی به چه چیزی علاقه داری. رویاهای کودکیت را هیچ وقت از یاد نبر. هرچه خودت را عمیق‌تر و دقیق‌تر بشناسی، علایق و استعدادت را بهتر می‌شناسی. نقطه تلاقی علاقه، استعداد و بازار کار می‌شود حیطه‌ای که باید در آن فعالیت کنی.

مثلا کسی که میخواهد در زمینه هوش مصنوعی و در یک شاخه خاص آن مانند یادگیری ماشین فعالیت کند، باید تمام کتابهای و مقالات مرجع آن حوزه و دانشمندان و محققان مطرح را بشناسد. بتواند رابطه بین آنها را کشف کند. همچنین هیچ کتاب یا مقاله یا فیلم ارائه جدید در حوزه تخصصی خودش را از دست ندهد. حال این مقالات چه داخلی باشد چه بین المللی. چه فارسی باشد یا انگلیسی.

پس باید در تخصص خودمان آهسته اما پیوسته به پیش برویم و کپسول‌های تمایز را یکی یکی جمع کنیم. در این راه طولانی و جذاب، سایت شخصی بزرگترین دستگیر شما خواهد بود. با استفاده از سایت شخصی، برند شخصی خودتان را در فضای وب، داد بزنید. داستان خودتان را روایت کنید.

تولید محتوای تخصصی، یادگیری مادام العمر و ایجاد تمایز | یک رابطه سه جانبه جذاب

اگر خود را در زمینه خاصی، متخصص و مدعی می‌دانید، نوشتن و تولید محتوا را امتحان کنید. برای نوشتن در یک زمینه تخصصی باید در آن زمینه مطالعه کنید. من یک استاندارد شخصی دارم. برای نوشتن یک مطلب ۱۰۰۰ کلمه‌ای باید حداقل ده برابر آن مطالعه داشته باشم. وگرنه چیزی که می‌نویسیم، پوست فندق خواهد بود و نه مغز آن. خواننده با مغز مطلب کار دارد. باید چیزی را که میخواهد به او بدهیم. وگرنه دلیلی ندارد با ما همراه باشد.

همه کسانی که در وب فعالیت می‌کنند و مطلب می‌نویسند، می‌دانند که گوگل و سایر حضرات موتورهای جستجو محتواهای تکراری را نمی‌پسندند. آنها حتی به محتوای ترجمه‌ای هم واکنش منفی نشان می‌دهند. بخصوص اگر این محتواهای ترجمه‌ای با الگوریتم‌های موتور ترجمه گوگل، تهیه شده باشند. جلوی قاضی ملق بازی؟؟!

یادگیری و تولید محتوا تنها راه تمایز است

بزرگی می‌گفت فکر کردن سخت‌ترین کار دنیاست. به نظرم نوشتن از فکر کردن هم سخت‌تر است. چون شما هم باید به این فکر کنید که چه چیزی بنویسید و در مرحله بعد اینکه آن “چه چیز” را در قالبی بریزید تا برای خواننده، حکم راحت‌الحلقوم داشته باشد. به همین دلیل است وب نویسی و داشتن سایت شخصی تمایز بزرگی ایجاد می‌کند.

فکر کردن و نوشتن سخت‌ترین کارهای دنیا هستند!

در ادامه شما برای به روز نگه‌داشتن سایت شخصی خودتان نیاز به محتوای جذاب و بکر دارید. برای تامین این محتوا نیاز به مطالعه دارید. در زمینه خودتان کتاب و منابع آموزشی مطالعه می‌کنید. همین روند باعث شکوفایی توانایی‌های شما می‌شود. پیه این کار را به تن بمالید. دیر یا زود اتفاقات خوب از راه می‌رسند.

رابطه نوشتن و کشف علایق و استعدادها

آیا کتاب “بنویس تا اتفاق بیفتد” اثر هنریت کلاوسر را مطالعه کرده‌اید؟ دکتر کلاوسر در این کتاب می‌گوید نوشتن اهداف و آرزوها بر روی کاغذ، باعث افزایش احتمال اتفاق افتادن آن اهد‌اف می‌شود. اینجا من این اصل را به متخصص شدن و ایجاد تمایز نیز تعمیم می‌دهم.

ما برای متخصص شدن در زمینه خودمان، رسیدن به اهداف شغلی‌مان چاره‌ای جز نوشتن نداریم. نوشتن باعث می‌شود خودمان را دقیق‌تر بشناسیم و حوزه کاری خودمان را دقیق‌تر انتخاب کنیم. یعنی یک رابطه دوطرفه! ما هرچه افکارمان را بر روی کاغذ بیاوریم، اجازه می‌دهیم تا ذهن ما از داشته‌های قبلی تخلیه شود. این کار باعث بازشدن فضای جدید برای ورود و بروز ایده‌های جدید می‌شود.

حال تصور کنید بصورت مداوم مطالعه کنید، فکر کنید و بنویسید. ماهیچه‌های تفکر و خلاقیت شما روز به روز تقویت شده و کارآیی شما بالاتر می‌رود. اینکه بتوانیم کارهایی را که بقیه در ۸ ساعت کار انجام می‌دهند ما در ۴ ساعت یا کمتر انجام دهیم، توانایی بسیار ارزش آفرینی است. انگار با سن مساوی با بقیه، تجربه و دانش دو برابر آنها را دارید.

یادمان باشد که زمان== هزینه است.

جمع بندی

روند ایجاد تمایز در رشته تخصصی خودتان بصورت ساده و خلاصه:

۱-مطالعه، مطالعه و مطالعه در زمینه تخصصی خودتان: هیچ منبع مرتبطی نباید از چشم شما دور بماند. حالا به هر زبانی باشد. فارسی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و حتی چینی.

۲-جمع بندی و یادداشت برداری از مطالعات؛ ضیف‌ترین جوهرها از قوی‌ترین حافظه‌ها ماندگارتر است.

۳-نوشتن، نوشتن و نوشتن در زمینه تخصصی خودتان؛ مجبورتان می‌کند دوباره و چندباره به مرحله ۱ بروید.

۴-داشتن وبسایت شخصی و نوشتن در آن؛ به تدریج باعث ایجاد تمایز بزرگی خواهد شد.

دعوت به مطالعه

بنویس تا اتفاق بیفتد- مهره حیاتی

اگر می‌خواهید گام‌های اولیه تمایز را بردارید، حتما کتاب “مهره حیاتی از ست گادین” را مطالعه کنید.

اگر هم میخواهید به اهمیت نوشتن و قدرت آن پی ببرید، قبل از خرید کتابهای مربوط به آموزش نویسندگی، کتاب “بنویس تا اتفاق بیفتد نوشته هنریت کلاوسر” را مطالعه کنید.

جمعه ۸فروردین ۱۳۹۹
باز نشر و به روز رسانی۱: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
بازنشر و به روز رسانی۲: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

دیدگاه ها

  1. فرزانه

    اگر هنوز نقطه‌ی تمایزی میان خود و دیگران نیافته‌ایم چه؟ اگر در ۲۶ سالگی در این جهان بی سر و ته هنوز معلق هستیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *