محتوای سوالات متداول یکی از محتواهایی است که جایگاه ثابتی در طراحی وبسایتها داشته است. البته تمامی وبسایتها شاید به بخش سوالات متداول نیاز نداشته باشند. اما اغلب سایتهایی که محصولات یا خدماتی را به فروش میرسانند (اعم از فیزیکی یا دیجیتال) نیاز به این صفحه دارند. با من همراه باشید تا در این مطلب مفصل و کامل، تهیه و نوشتن محتوای صفحه سوالات متداول را از جوانب مختلف بررسی کنیم.
۱٫چرا باید صفحه سوالات متداول داشته باشیم؟
۱٫۱صرفه جویی در زمان
سوالات متداول سوالاتی هستند که مشتریان به طور مرتب میپرسند. با توجه به تکراری بودن این گونه سوالات، پاسخ به آنها وقت و انرژی بسیاری از شما یا تیم فروشتان خواهد گرفت. با جمع آوری و مستندسازی سوالات تکراری و پیدا کردن پاسخهای کوتاه، دقیق و کامل میتوانید کارایی و اثر بخشی تیم خود را کمی افزایش دهید. میتوانید وقت و انرژی خود را به موضوعات مهمتری اختصاص دهید.
میدانیم که بسیاری از افراد با انجام دادن کارهای تکراری به سرعت احساس خستگی میکنند. حالا با مستند سازی سوالات متداول و پاسخهای آن، و انتشار آنها در وبسایت خود، میتوانید در زمان صرفه جویی کنید.
۱٫۲نشان میدهید که مشتری را درک میکنید و دغدغههایش را میشناسید
وقتی سوالات پرتکرار مشتریان را در بخش خاصی از وبسایت خود قرار میدهید، یعنی به مشتریان خود اهمیت میدهید و دغدغهها و نگرانیهای آنان را میشناسید. وقتی واقعا در جایگاه هوادار مخاطب و مشتری قرار میگیرید، مخاطب نیز این موضوع را درک میکند و به طور متقابل به شما اعتماد خواهد کرد.
وقتی هم به دغدغهها و نگرانیهای مخاطب میپردازید و واقعا آنها را برطرف میکنید، دیگر بهانهای نمیماند تا مخاطب به مشتری شما تبدیل شود و از محصولات و خدمات شما استفاده کند. زیرا ما انسانها اغلب به دنبال بهانهای هستیم تا اعتماد کنیم. نه برعکس.
۱٫۳ترافیک زیادی به همراه میآورد
پاسخ به سوالات متداول و انتشار آنها در وبسایت، به دلیل اینکه کاملا به سوالات مشتریان و مخاطبان پرداختهاید، ترافیک زیادی به همراه دارد. به شرط اینکه همواره این صفحه را به روز نگه دارید و محتوای آن را به گونهای بنویسید که محتوای همیشه سبز باشد.
اگر پاسخها و راه حلهای واقعی را در محتوای صفحه سوالات متداول در اختیار مخاطب قرار دهید، این صفحه قطعا رتبه خوبی در موتورهای جستجو گرفته و همواره ترافیک بسیاری را به سمت شما خواهد کشاند.
۱٫۴پرسش و پاسخ یکی از اشکال محتوایی جذاب برای مخاطبان است
محتوای سوالات متداول اغلب به صورت پرسش و پاسخ نوشته میشود. محتواهای با فرم پرسش و پاسخ، به راحتی قابل فهم هستند و مخاطبان به سرعت آن را درک میکنند. شاید به همین دلیل است که موتورهای جستجو سوالات متداول را به شکل آکاردئونی لیست میکنند و مخاطبان با نرخ تبدیل بالایی بر روی آنها کلیک میکنند.
با مطرح کردن یکی از مشکلات مخاطب به شکل سوال، گودالی در ذهن مخاطب ایجاد میشود که این گودال با یک پاسخ موجز و کامل، پر میشود. فرآیند پر شدن گودال لذت بخش است و به یاد مخاطب میماند. به همین دلیل وقتی مخاطب در صفحه موتورهای جستجو از طریق یکی از نتایج سوالات متداول پاسخ خود را دریافت کند، اغلب به سایت ارائه دهنده پاسخ مراجعه کرده و در گام اول به آن اعتماد میکند.
۱٫۵از بین بردن ترس مشتریان و افزایش اعتماد
ما در هنگام خرید محصولات و خدمات مورد نیازمان در اینترنت، بخصوص در روبرو شدن با سایتها و کانالهای جدید، ترس داریم. از اینکه ناشیانه اعتماد کنیم و مورد سوء استفاده یا کلاه برداری قرار گیریم. اما تدوین سوالات متداول و قرار دادن پاسخ آنها در معرض دید مشتریان و مخاطبان، باعث میشود ترس مشتریان بریزد و اعتماد آنان به کسب و کار و وبسایت شما افزایش یابد.

۲٫چه محتوا و سوالاتی در صفحه سوالات متداول باید بیایید؟ سوالات را از کجا استخراج کنیم؟
۲٫۱با واحد فروش همکاری نزدیک داشته باشید
اغلب واحد فروش هر سازمان، پیشانی سازمان است. واحد فروش با مشتریان و مخاطبان سازمان ارتباط نزدیک دارد. به همین دلیل کاملا به دغدغهها، سوالات و نگرانیهای مشتریان آگاهی دارند. پس در گام اول برای نوشتن بخش سوالات متداول با واحد فروش یا تیم کارشناسان و مدیران فروش ارتباط بگیرید و سوالات و مشکلات مشتریان را از ایشان بپرسید. در این زمینه هیچ واحدی به اندازه واحد فروش نمیتواند در تدویل سوالات متداول کمک کند.
۲٫۲از اینترنت کمک بگیرید
امروزه ما در برخورد با هر سوالی به موتورهای جستجو مراجعه میکنیم و از سایتها و منابع مختلف در سطح اینترنت استفاده میکنیم تا پاسخ خود را بیابیم. موتورهای جستجو با توجه به پیشرفت روز افزون الگوریتمهایشان، براساس دیتاهای بدست آمده از الگوهای جستجوی افراد در مناطق مختلف، نتایجی را پیشنهاد میکنند. دیتاهای پیشنهادی موتورهای جستجو، اغلب موارد و سوالاتی هستند که به طور متداول از سوی مخاطبان جستجو شدهاند. بررسی این نتایج میتواند سوالات و مطالبی که از واحد فروش دریافت کردیم را تکمیل کند. مردم برخی از سوالات را به طور مستقیم از واحد فروش شرکتها نمیپرسند بلکه از موتورهای جستجو میپرسند.
۲٫۳از رویدادهای حضوری و سوال مستقیم از مشتری کمک بگیرید
در هر صنعت و زمینهای که فعالیت میکنید، رویدادهایی وجود دارند که در آنها کسب و کارها با مخاطبان و مشتریان بازار ارتباط نزدیک دارند. این رویدادها علاوه بر عرض اندام شما و نمایش محصولات و خدماتتان، بهترین فرصت برای تعامل با مشتریان و مخاطبان بالقوه شما هستند. طبق تجربه نگارنده، اغلب سوالات مختلفی در مورد محصولات و خدماتتان و نحوه استفاده و… دارند. این سوالات میتوانند منابع ارزشمندی برای تدوین سوالات متداول باشند. آنها را دسته بندی کنید و در فرصت مناسب به دنبال جوابها باشید. میتوانید از مکالماتی که با مشتریان دارید صدا ضبط کنید و بعدا سوالات را مکتوب کنید (البته با اجازه خودشان).
۲٫۴به سایت رقیبان توجه کنید
یکی از منابعی که میتوانید برای تکمیل گنجینه سوالات متداول خودتان به ان مراجعه کنید، وبسایت رقیبان و همتایان شماست. ممکن است آنان قبل از شما صفحه سوالات متداول خود را راه اندازی کرده باشند. به این ترتیب میتوانید لیست سوالات آنان را چک کنید و در صورت از قلم انداختن سوالی، آن را بیفزایید.
۲٫۵کامنتهای سایت و شبکههای اجتماعی خود را جستجو کنید
یکی از منابع با کیفیت جمع آوری سوالات، دغدغهها و نگرانیهای مشتریان، کامنتها و دایرکتهای سایت و شبکههای اجتماعی است. در بخش کامنتها و پر کردن فرمهای سایت، مشتریان سوالات و مشکلات واقعی خود را میپرسند. این درحالی است که در شبکههای اجتماعی، مخاطبان با خود واقعیشان حضور پیدا میکنند. یعنی هر دوی این منابع در کنار هم میتواند فرصت بینظیری برای بررسی و حل مشکلات و رسیدگی به سوالات مشتریان در قالب اقدامات عملیاتی و نوشتن صفحه سوالات متداول باشد.
۲٫۶بخش سرچ داخلی سایت خود را تحلیل کنید
یکی از دیتاهایی که کمتر مورد توجه قرار میگیرد، بخش جستجوی داخلی سایت است. مخاطبان برخی اوقات در صورتی که نتوانند به سرعت پاسخ سوالات خود را بیابند، از بخش جستجوی سایت شما استفاده میکنند. سوالات و مطالبی که مخاطب در بخش جستجوی سایت وارد میکند، بسیار ارزشمندند و میتوانند کمک بزرگی در درک سوالات و مشکلات مشتریان و مخاطبان باشند. (منبع+)
۲٫۷ایمیلهای مشتریان را بررسی کنید
مشتریان معمولا برای استعلام قیمت (در صورتی که بر روی سایت درج نشود)، درخواست پروپوزال برای آغاز یک پروژه، درخواست جلسه، درخواست نمایندگی، پیشنهاد، انتقاد و شکایات خود از ایمیل استفاده میکنند. به همین دلیل ایمیلهای مشتریان میتواند منبع خوبی برای چک نهایی و تکمیل سوالات متداول باشد.
بدین منظور میتوانید ایمیلهای دریافتی از مخاطبان و مشتریان را با کمک تیمهای بازاریابی، فروش و دیجیتال مارکتینگ استخراج کنید. حتما قبل از دسترسی و مطالعه ایمیلها، اجازهنامههای مربوط به واحدها را از مدیران مربوطه دریافت کنید.

۳٫فوت کوزه گری و نکات اضافی در مورد صفحه سوالات متداول
۳٫۱توضیحات متا و تیتر مناسب بنویسید
وقتی کار نوشتن سوالات و جواب آنها به اتمام رسید، وقت آن رسیده که محتوای صفحه سوالات متداول خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید. هرچه این کار را دقیقتر انجام دهید، در دراز مدت ترافیک بیشتر و اثربخشتری از موتورهای جستجو دریافت خواهید کرد.
از لینک سازی در صفحه سوالات متداول بپرهیزید. مگر اینکه برای دانستن اطلاعات مفصلتر در مورد یک موضوع، مخاطب را به لینک خاصی هدایت کنید. در انتهای مطلب به منابعی که برای نوشتن پاسخ سوالات و اطلاعات ارائه شده در آن صفحه، ارجاع دهید.
توضیحات متا را به گونهای بنویسید که مخاطب و موتورهای جستجو، صنعت و زمینه کاری شما را درک کنند و بدانند در این صفحه به پاسخ سوالات متداول مشتریان پرداختهاید.
۳٫۲ساختار مناسبی برای صفحه سوالات متداول انتخاب کنید (منبع+)
منظور از ساختار مناسب برای ارائه محتوا، طراحی ظرفی برای ریختن محتوا و چگونگی نمایش دادن آن است. مهمترین شاخص ما برای طراحی محتوا، خوانایی مناسب و قابل فهم بودن آن از نظر مخاطب است. پس قبل از درج محتوا در صفحه سوالات متداول آن را بر روی کاغذ طراحی کنید تا بتوانید شمای کلی کار را در بیاورید. چند طراحی صفحه سوالات متداول به شرح زیر است.
۳٫۳سوالات را با لحن و از نقطه نظر مشتری و مخاطب بنویسید و پاسخها را از طرف خودتان اما با ادبیات خودشان پاسخ دهید
نوشتن سوالات با لحن خود مشتریان و با ضمایر اول شخص (من)، باعث جذب مخاطب به سوالات و کنجاوی برای دانستن جوابها خواهد شد. خود من هم وقتی سوالی را ببینم که مشکل و پرسش همیشگی من است، قطعا یک جرقه در ذهنم ایجاد میشود و میگویم: “آها دقیقا این سوالی هست که مدتهاست توی ذهمنه. برم ببینم جوابش چیه.”
پاسخها را هم چون از طرف کسب و کار به مشتریان است باید براساس صدای برند خودتان بنویسید. مثلا برند شما شخصیت شوخ طبعی دارد. کمی مایه طنز هم به پاسخها بدهید.
پس در مجموع سوالات را با لحن مشتریان و پاسخها را براساس لحن، سبک و صدای برند خودتان بنویسید. (منبع+)
برای فهمیدن لحن مشتریان میتوانید از واحد فروش کمک بگیرید یا از آنها را بخواهید برخی از تماسهای مشتریان را ضبط کنند و در اختیار شما قرار دهند.
۳٫۴تا حد امکان به سوالات پاسخ کوتاه و کامل دهید و به لینک ارجاع ندهید
تا آن جایی که میتوانید به سوالات پاسخ کوتاه و کامل بدهید؛ به گونهای که نیازی به ارجاع به لینک صفحه دیگری نباشد. ایجاز در پاسخ دادن، البته به معنای کمتر نوشتن نیست. بلکه به اندازه نوشتن است. ممکن است در جواب یک سوال ۲۵۰ کلمه بنویسید و این موجزترین پاسخ ممکن باشد. ممکن هم هست برای پاسخ سوالی ۸۰ کلمه هم زیادی باشد. اما به عنوان یک استاندارد که به صورت تجربی به دست آوردم، عدد ۱۰۰ کلمه به ازای هر سوال (حداکثر ۱۰۰) در نظر داشته باشید. الزامی هم نیست که حتما رعایت شود؛ اما صرفا آن را در ذهن داشته باشید.
۳٫۵صفحه سوالات متداول محل تبلیغ محصولات شما نیست بلکه محل حل مشکلات و پاسخ به سوالات مخاطبان است
صفحه سوالات متداول محل رسیدگی به سوالات و مشکلات شایع مشتریان شماست. نه محل تبلیغ و روده درازی در مورد محصولات، خدمات و سابقه درخشان کسب و کارتان!
محل تبلیغ محصول و تعریف کردن از آن، صفحه محصول و محل ارائه سوابق سازمان، صفحه درباره ما است. پس در صفحه سوالات متداول لطفا فقط به مشکلات مشتریان و سوالات و دغدغههای آنان بپردازید.
۳٫۶قابلیت سرچ را در این صفحه اضافه کنید یا سوالات را در صورت زیاد بودن، دسته بندی کنید
ممکن است تعداد سوالاتی که جمع آوری کردهاید، بسیار زیاد باشد. برای خوانایی بیشتر صفحه سوالات متداول، در این حالت بهتر است سوالات را دسته بندی کنید و هر دسته را موضوع خاصی اختصاص دهید تا تعداد سوالات در هر دسته پایین بیاید و مخاطب در ذهن خود راحتتر و سریعتر بتواند سوالات را تفکیک کند و سوال مورد نظر خود را پیدا کند. مباحث مالی و پرداختها، سوالات فنی در مورد محصولات، مقایسه محصولات، معرفی محصولات جدید، پرتکرارترین سوالات، حوزه فروش، حوزه منابع انسانی، حوزه تدارکات و تامین کالا و… میتوانند موضوعات و دسته بندیهای صفحه سوالات متداول باشند.
البته کار مفیدتری که میتوانید در راستای بهبود این صفحه انجام دهید، قرار دادن قابلیت جستجو در بین سوالات است. اگر این قابلیت صرفا به نتایج همین صفحه اختصاص داشته باشد، مخاطب راحتتر میتواند سوالات مدنظر خود را پیدا کند. پس از مدتی هم میتوانید سوابق جستجوی مخاطبان در قسمت جستجوی صفحه سوالات متداول بررسی کنید و براساس آن سوالاتی که پرتکرارتر هستند را با جزئیات بیشتری توسعه دهید.
۳٫۷سوالاتی که جوابشان با آری یا نه آغاز میشود، طفره نروید، آری یا نه را بگویید و بعد پاسخ کامل بنویسید
در سوالاتی که برای این صفحه جمع آوری کردید، برخی از سوالات با “آری” یا “نه” آغاز میشوند. در نوشتن جواب چنین سوالاتی حتما با “آری” یا “نه” آغاز کنید و هرگز طفره نروید. زیرا ذهن مخاطب براساس الگوهای زبان شناختی که از کودکی آموخته است، آماده دریافت پاسخ “آری” یا “نه” است؛ و اگر این پاسخ را دریافت نکند، به تلاش ذهنی زیادی نیاز دارد تا با خواندن کامل پاسخ بفهمد که پاسخ “آری” بوده یا خیر!
به این ترتیب مخاطب در نگاه اول پاسخ سوال را میفهمد و اگر راغب بود میتواند پاسخ کاملتر را در ادامه متن، دنبال کند. در غیر این صورت صفحه را ترک کند.
۳٫۸صدای برندتان و وجه انسانی آن را بروز دهید
در بند ۳٫۳ کمی در مورد صدای برند صحبت کردیم و کاربرد آن در نوشتن پاسخهای سوالات متداول. اما موضوع مهمتری درباره صدای برند وجود دارد. متن برخی از وبسایتها به گونهای نوشته شده که انگار یک ربات در پشت صحنه حضور دارد و کسب و کار را در دست دارد و ما مخاطبان با یک ربات که احساس ندارد روبرو هستیم.
صدای برند به ما کمک میکند تا وجه انسانی خودمان را بروز دهیم. نشان دهیم که اجزای سازنده کسب و کار ما، انسانهای با احساسی هستند که مخاطب را درک میکنند و دغدغهها و نگرانیهایش را میشناسند. نشان دهیم که محتواهای خشک نیستند و از یک ذهن با احساس و دغدغهمند تراوش کردهاند.
به این ترتیب مخاطبان حس اعتماد و همذات پنداری بیشتری با کسب و کار شما خواهند داشت. حتی در مراتب پیشرفته، کل کسب و کار و سایت شما را به عنوان یک انسان میبینند و اعتماد متقابل عمیقی شکل خواهد گرفت. امروزه اعتماد مخاطبان و مشتریان به یک کسب و کار، تمام هستی و دارایی کسب و کارهاست.
۳٫۹در مورد سیاستهای بازگشت کالا، سیاستهای حمل و ارسال، و بازگشت پول حرف بزنید
یکی از موارد معمول در نوشتن صفحه سوالات متداول، ارائه اطلاعات مربوط به سیاستهای حمل و نقل و تحویل کالا، مرجوع کردن محصول معیوب، سیاستهای گارانتی و بازگشت وجه است. این موضوعات شاید اولین مواردی است که باید در جمع آوری سوالات به آنها بپردازید.
۳٫۱۰در مورد حالت ثبت سفارش سریع حرف بزنید
اگر محصولاتی که ارائه میدهید کالاهای فیزیکی هستند؛ اگر مدل محصولات و خدمات شما به گونهای است که با سفارش گیری از مشتری، شروع به ساخت و تهیه محصول میکنید، بهتر است در قسمت ثبت سفارش، قابلیتی قرار دهید تا مشتریانی که عجله دارند، با پرداخت کمی هزینه اضافی، بتوانند سفارش و پروژه خود را در اولویت کاری شما قرار دهند.
این موضوع انعطاف خوبی به طریقه ثبت سفارش و باعث ارتقای کیفیت خدمات به مشتریان شما خواهد شد.
۳٫۱۱میتوانید به باورهای غلطی که در صنعت شما رایج است بپردازید و به آنها پاسخ دهید
یکی از مواردی که میتوانید در صفحه سوالات متداول به آن بپردازید، باورهای غلطی است که در مورد صنعت یا محصولات شما یا طریقه استفاده از آنها وجود دارد. با شفاف سازی و تصحیح این باورهای غلط، هم به مشتریان در راستای افزایش آگاهیشان و استفاده از محصولات کمک میکنید و هم جلوی مشکلات احتمالی و افزایش شکایات ارجاعی به واحد فروش یا واحد ارتباط با مشتریان را میگیرید.
۳٫۱۲اگر محصولات مشابه زیادی دارید، به شفاف سازی در مورد تفاوتهای محصولات خود بپردازید
یکی از سوالات متداول مشتریان در بسیاری از کسب و کارها، تفاوتهای محصولات و خدمات است. وقتی سبدهای محصول متنوعی دارید و هر سبد محصول متشکل از چندین محصول با مکانیزمهای مشابه اما جزئیات و کاربردهای متفاوت است، مشتریان برای انتخاب محصول متناسب با نیازهایشان، خواهان راهنمایی و توضیحات بیشتر در مورد محصولات و خدمات شما خواهند بود.
به این ترتیب یکی از موضوعات مهم در صفحه سوالات متداول میتواند تفاوتهای بین محصولات و خدمات ظاهرا مشابه باشد.
۳٫۱۳در فواصل زمانی مشخص، این صفحه را آپدیت کنید
صفحه سوالات متداول را در فواصل مشخص (مثلا ۳ یا ۶ ماهه) به روز کنید. نداشتن صفحه سوالات متداول بسیار بهتر از داشتن یک صفحه راکد است. زیرا وقتی مخاطب با صفحهای قدیمی با محتواهای از رده خارج مواجه میشود، اطلاعات غلط دریافت میکند که بسیار مضرتر از عدم دریافت اطلاعات است. به خصوص این موضوع در مورد صنعتی که طبیعت در حال تغییر دارد بسیار مهم است. در چنین صنایعی محصولات همواره توسعه پیدا میکنند، استانداردها تغییر میکنند و تولید کنندگان روز به روز در کارشان تبحر بیشتری پیدا میکنند.
علاوه بر این موتورهای جستجو، از محتواهایی که به روز شوند استقبال میکنند و جایگاه خوبی را به آنها اختصاص میدهند.
۳٫۱۴از صوت و ویدیو در قسمت سوالات متداول استفاده کنید (منبع+)
امروزه صوت و ویدیو یکی از جذابترین فرمهای محتوا هستند. مارکوس شرایدن نویسنده کتاب “آنها میپرسند شما پاسخ دهید” استفاده از ویدیو را در تمامی صفحات سایت اعم از سوالات متداول، صفحه تماس با ما و درباره ما توصیه میکند.
با قرار دادن صوت یا ویدیو، جذابیت و اثرگذاری صفحه را افزایش میدهید. براساس آمار سایت covideo در سال ۲۰۲۱ :
مخاطبان ۸۸ درصد زمان بیشتری در سایتهای دارای محتوای ویدیویی باقی میمانند.
محتوای ویدیویی حدود ۱۲۰۰ درصد بیشتر از محتوای متنی، به اشتراک گذاشته میشود.
در انتهای سال ۲۰۲۱، ۸۲ درصد از ترافیک وب به محتواهای ویدیویی اختصاص داشته است.
باقیاش را خودتان قضاوت کنید.
۳٫۱۵ کیفیت یک صفحه سوالات متداول رو میشه در حل مشکلات و سوالات مشتری سوالات واقعی مشتری سنجید و قضاوت کرد
هر اقدام و تصمیمی قبل از انجام آن بهتر است، شاخصهای کلیدی موفقیت داشته باشد تا بتوانیم براساس آن در مورد موفقیت یا شکستاش قضاوت کنیم و فرآیندها را بهبود دهیم.
مهمترین شاخص موفقیت یک صفحه سوالات متداول، حل مشکل مخاطب یا مشتری و ماندگاری صفحه است. اگر بفهمیم که مشتری پس از مطالعه صفحه سوالات متداول، برای سوالات بیشتر با ما تماس گرفته یا در قسمت جستجوی سایت به دنبال جواب سوالات خود بوده است، یعنی در نوشتن یک صفحه سوالات متداول عالی شکست خوردهایم.
چنین محتوایی نیاز به بررسی دقیقتر و به روز رسانی دارد. با به روز رسانی و افزودن سوالات دقیقتر (نه بیشتر)، باید بتوانیم نیاز مشتری و مشکلات و دغدغههایش را هدف بگیریم.

۳٫۱۶در انتهای صفحه قابلیت قرارگیری کامنت را بگذارید تا براساس آن بتوانید سوالات را به روز کنید
در انتهای صفحه، از مخاطب خواهش کنید، کامنت بگذارد و در صورتی که سوال یا مشکلش در سوالات متداول وجود نداشت، حتما اعلام کند تا در اولین فرصت تیم محتوا بتواند سوال را به لیست سوالات متداول بیفزاید. (منبع+)
۳٫۱۷سوالات متداول را در اختیار تیم فروش قرار دهید
معمولا سوالات متداول همان سوالاتی هستند که از تیمهای فروش، به صورت تلفنی نیز پرسیده میشوند. به همین دلیل بهتر است سوالات و پاسخهایی که جمع آوری کردهاید، در یک فایل پرینت شده در اختیار تیم فروش قرار دهید تا بتوانند با سرعت بیشتر و تلاش کمتری، پاسخگوی مشتریان باشند.
۴٫سوالات متداول در چه جاهای دیگری میتواند کاربرد داشته باشد؟
علاوه بر داشتن یک صفحه مجزا برای بخش سوالات متداول ممکن است در صفحه محصولات، صفحه معرفی یک خدمت جدید، صفحه لندینگ یک رویداد و یا صفحه تماس با ما، قسمت کوچکی را به سوالات متداول اختصاص دهید. یعنی در صفحه محصولات هم میتوانیم بخشی را به سوالات متداول اختصاص دهیم. اما برخلاف صفحه سوالات متداول که بهتر بود از محصولات و خدمات خود تعریف نکنید، در سوالات متداول صفحه محصولات، تماما به معرفی محصول، برشمردن ویژگیها و آموزش دادن طریقه استفاده از آن بپردازید.
۵٫منابع این نوشته
منبع۱–منبع۲–منبع۳–منبع۴–منبع۵–منبع۶
جالب بود و خیلی کامل و زود رفت سر اصل مطلب
برخلاف سایت های دیگه که برای پر کردن محتوا صفحه ۱۸۰۰ کلمه فقط مقدمه می نویسن
امین گرامی ممنون از نظرت
بد نیست کمی هوش هیجانی خودمان را به کار بگیریم و در مقام نویسنده محتوا، کفش مخاطب را بپوشیم و از دید او به محتوایمان نگاه کنیم. من در جایگاه مخاطب، اگر با مقدمهای مواجه شوم که پر از کلمه کلیدی هست، صفحه را ترک میکنم و در ذهن خودم یک نمره منفی برای آن سایت در نظر میگیرم. البته جایگاه سایتهایی که کم کم محتوای خود را بهبود میدهند و برای به روز رسانی آن وقت میگذارند، کاملا محفوظ و محترم است.
خوشحالم که مطلب مورد پسند شما بوده.
روبه رشد باشید؛ پایدار و مستمر