درس آموخته‌هایی از حکیم و فیلسوف کسب و کار-ناوال راویکانت

ناوال راویکانت

ناوال راویکانت، سرمایه گذار، کارآفرین، متفکر و یا شاید فیلسوف و عارف آمریکایی-هندی است. او بنیانگذار Anglist است که به کسب و کارهای نوپا کمک می‌کند تا سرمایه و منابع انسانی مورد نیاز را جمع کنند. راویکانت بیشتر در فضای توییتر حضور دارد. همانجایی که سهامدارش است. دنبال کردن او در شبکه اجتماعی توییتر، خالی از لطف نیست. این نوشتار نیز حاصل دنبال کردن حرف‌ها، پست‌ها، جملات پراکنده و مصاحبه‌هایش در پادکست‌ها و نشست‌های مختلف است. باشد که به کار آید.

هرکسی منحصر به فرد است

ما در جهانی با ۷ میلیارد انسان با DNA منحصر به فرد زندگی می‌کنیم. تک تکِ این انسانها، حداقل در یک کار، بهتر از سایرین هستند. کار یا فعالیتی هست که در آن بهترین هستند. وظیفه و مسوولیت ماست که کاری که در آن بهترین هستیم را پیدا کنیم.

ناوال راویکانت می‌گوید: وقتی کاری انجام می‌دهید که از آن لذت ببرید، دیگر از تعریف کار خارج خواهد شد. شما گذر زمان را حس نمی‌کنید. حالا خودتان بگویید، آیا کسی می‌توان با شما رقابت کند؟ هرگز. چون شما همواره در حال تفریح هستید. 

جهان هرچیزی که به آن نیاز دارید به شما می‌دهد، نه آن چیزی که می‌خواهید

ما وقتی به اندازه هوایی که نفس می‌کشیم، به چیزی نیاز داشته باشیم، آنوقت به احتمال قوی به آن می‌رسیم. نیاز بسیار قوی‌تر از شوق و شوق بسیار قوی‌تر از خواستن است. به همین دلیل شما برای برآوردن نیاز، تمام هستی خودتان را قمار می‌کنید و چیزهای زیادی را قربانی می‌کنید؛ چیزهایی که ارزش آنها بسیار کمتر از هدف نهایی است. اما برای برآوردن خواسته‌هایتان صرفا در برهه زمانی خاصی ممکن است اولویت‌های خودتان را تغییر دهید.

وقتی با تمام وجود احساس کنید که به هدفی نیاز دارید؛ وقتی احساس کنید که یک چاله در روحتان ایجاد شده که فقط با رسیدن به آن هدف پر می‌شود؛ سپس شوق را هم چاشنی کار کنید و در مسیر رسیدن به هدف، روانه کنید، آنوقت چیزی جلودار شما نخواهد بود.

اما خواستن انگار، جرقه‌ای از امیال زودگذر ماست که در برخورد با کوچکترین مانعی، ماهیت آن عوض می‌شود.

زندگی کوتاه است

عمر مفید بسیاری از ما بین ۵۰ تا ۷۰ سال است. یعنی بین ۲۰ تا ۷۰ سالگی؛ البته اگر سالم بمانیم. به هر حال ۵۰ سال در برابر عمر کره زمین و عمر کهکشانی که در آن زندگی می‌کنیم، آنقدر ناچیز است که ارزش محاسبه کردن هم ندارد. 

کل عمر ما همانند جرقه‌ای در بین دو لحظه ناچیز در عرض پیدایش کهکشان است که بر روی هیچ پدیده‌ای تاثیرگذار نیست. ما در برابر عظمت هستی، هیچ نیستیم. در چنین حالتی، بر روی کره زمین، ثانیه‌ها و دقیقه‌ها بسیار مهم هستند. ما باید سعی کنیم از هر لحظه زندگی‌مان نهایت استفاده را ببریم.

مراقب باشید چه چیزی آرزو می‌کنید

آرزوها سطح شادی ما را به طور غیر مستقیم کنترل می‌کنند. وقتی آرزویی داریم و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم، شادی و آرامش خودمان را به زمان بعد از رسیدن به آن آرزو موکول می‌کنیم. این درست است که عمر بسیار کوتاه است. اما به اندازه کافی وقت داریم تا حداقل به یکی از آزوهایمان برسیم. مشکل از آنجایی شروع می‌شود که ما فقط یک آرزو نداریم. بلکه به طور همزمان چندین آرزو را دنبال می‌کنیم.

یکی راهکار می‌تواند اولویت بندی باشد. صرفا یک هدف یا آرزو را در اولویت قرار دهید و سایر آرزوها را در مراتب بعدی قرار دهید. آرزوها و اهداف ما، کیفیت زندگی و آرامش و شادی ما را کنترل می‌کنند. پس مراقب باشیم به چه چیزی گرایش داریم و چه اهداف و آرزوهایی داریم.

ذهن خود را مهار کنید

برای آنکه بتوانید به بالاترین اثربخشی خودتان برسید، باشد ذهن و بدن خودتان را مهار کنید. مهارت تصمیم گیری از آن چیزی که فکر می‌کنید مهم‌تر است. امروز یک ذهن شفاف می‌تواند با استفاده از کُد یا محتوا، روی زندگی هزاران یا میلیون‌ها انسان تاثیر بگذارد. یک ذهن سالم و شفاف می‌تواند باعث تصمیم گیری قدرتمند و قضاوت بهتر شود. و در نهایت یک ذهن قدرتمند می‌تواند به شاد، آرام و هوشمندانه زیستن کمک کند.

پس اگر می‌خواهید به بالاترین اثر بخشی و قدرت ذهن خودتان برسید، باید یاد بگیرید چگونه ذهن خودتان را مهار و کنترل کنید. همچنان که باید یاد بگیرید چگونه بدن خودتان را کنترل کنید.

ثروت به شما آزادی می‌دهد

دارایی که در خواب هم به ارزش آن افزوده می‌شود، ثروت واقعی است. مانند کُد یا محتوایی که شبانه روز برای شما کار می‌کند. ثروت سرمایه‌ای است که در کسب و کارهای دیگر می‌گذارید. آن کسب و کار رشد می‌کند و شما نیازی نیست هیچ کاری بکنید.

وقتی کاری را که دوست ندارید انجام ندهید، پس ثروتمند هستید. وقتی در هر ساعتی که دوست دارید بیدار شوید و در هر ساعت دلخواه‌تان بخوابید، یعنی ثروتمندید.

وقتی هیچ رئیسی ندارید یعنی ثروتمندید و آزاد.

اینترنت ابزار کاملی برای رسیدن به ثروت و استقلال و آزادی را فراهم کرده است. اما افراد زیادی در استفاده از این فرصت غافل هستند.

هرگز در بازی‌هایی که مجموع آنها صفر است شرکت نکنید

بازی‌هایی که مجموع آنها صفر است معمولا یک یا چند راه حل محدود دارند. در چنین بازی‌هایی رقابت شدیدی برای برد وجود دارد. راه‌های ایجاد تمایز و برتری سخت است و برنده شدن کاری کاملا فرسایشی و منوط به زیر پا له کردن سایرین خواهد بود.

این را هم در نظر بگیرید که وقتی وارد رقابتی می‌شوید که برندگان محدودی از آن خارج می‌شوند، پس حتی اگر ببرید، در بهترین حالت به نقطه صفر رسیده‌اید. زیرا هزینه سنگینی برای برد داده‌اید.

در چنین بازی‌هایی رسیدن به بهینگی در یک فاکتور باعث هزینه دادن در جنبه‌های دیگر خواهد بود. یعنی شما به صورت پایاپای باید قربانی دهید تا چیزی بدست آورید.

بازی‌هایی که مجموع آن‌ها غیر صفر است، راه حل واحدی ندارند و حالات بهینگی بسیاری وجود دارند. پس برای موفقیت نیازی نیست منافع فرد دیگری را به خطر بیندازید. در این حالت نیازی نیست با کسی رقابت کنید. بلکه وارد رقابت لذت بخشی با خود دیروزتان خواهید بود.

در چنین بازی‌هایی، معاملات دوسر برد شکل می‌گیرند و پاداش بردها، از مجموع هزینه قربانی‌ها بیشتر است. در چنین بازی‌هایی، خلاقیت و رقابت، بازگشت سرمایه واقعی دارد.

امروزه کُدها و محتواها، بازی‌هایی هستند که کاملا چنین ویژگی دارند.

شما با فروختن وقت‌تان هرگز ثروتمند نخواهید شد

گفتیم که ثروت آن دارایی است که حتی در خواب، به ارزش آن افزوده می‌شود. در غیر این صورت، همواره در حالت فقیر شدن هستیم.

با اجاره دادن وقت خودتان نمی‌توانید به ثروت و آزادی ناشی از آن برسید. حتی دکترها و وکیل‌ها با اینکه دستمزد بالایی دارند اما درآمدشان محدود خواهد بود. زیرا تا وقتی حضور دارند کار می‌کنند. و وقتی استراحت می‌کنند، هیچ پولی در نمی‌آورند.

برای ثروتمندی باید یک کسب و کار یا سهمی از آن را داشته باشید. یا برندی پایه گذاری کنید و آن را به موفقیت برسانید.

بر روی وقت و عمرتان قمار نکنید زیرا ارزش آن بسیار بالاست و با هیچ پولی قابل مبادله نیست.

در شرایط امروز، توانایی لذت بردن از تنهایی خودتان، یک قدرت بسیار بزرگ است

بلیز پاسکال می‌گوید: تمامی مشکلات بشر از آنجایی ناشی می‌شود که نمی‌تواند حتی به مدت نیم ساعت، تنها و ساکت در یک اتاق بنشیند. ناوال راویکانت می‌گوید توانایی تنها بودن و لذت بردن از آن یک قدرت و مهارت برتر است که کمتر کسی از آن بهره دارد.

وقتی بتوانید از تنهایی خودتان لذت ببرید، یعنی قدرت روحی بسیاری دارید و به سطحی می‌رسید که هر کاری را می‌توانید به انجام برسانید.

فقط یک راه وجود دارد؛ خاموش کنید

در عصر انفجار اطلاعات، فقط یک راه برای آسایش و تمرکز وجود دارد. خاموش کنید. جلوی تقسیم شدن بودجه توجه به کانال‌های مختلف را بگیرید. سعی کنید بر روی کارهایی که برای شما مهم هستند، متمرکز بمانید. راستی کتاب مینیمالیسم دیجیتال را هم یادتان نرود.

صبر داشته باشید؛ طبیعت با شتاب زدگی مقابله می‌کند

وقتی می‌خواهید یک بچه را بزرگ کنید باید حداقل ۱۰ سال صبر و تلاش کنید. وقتی یک درخت می‌کارید حداقل ۲ تا ۵ سال باید از آن مراقبت کنید تا ببالد و میوه دهد.

حالا چطور انتظار دارید، کسب و کاری که راه اندازی می‌کنید، در عرض کمتر از ۵ سال به نتیجه برسد. طبیعت براساس رشد طبیعی، مستمر و تدریجی بنا شده است.

رشد سریع، یادآور سلول‌های سرطانی است نه یک رشد طبیعی که باعث موفقیت شود.

به گفته ناوال راویکانت، به نتیجه رسیدن و بالیدن یک کسب و کار به طور متوسط به ۸ سال صبر و تلاش بی وقفه نیاز دارد. پس آرام باشید و هدفمند و تدریجی پیش بروید.

وبلاگ ناوال (با این وبلاگ کار زیاد داریم)

توییتر ناوال (قندشکن لازم دارید!)

اینستاگرام ناوال

شاید دوست داشته باشید:

لذت بردن را به بعد از رسیدن به هدف موکول نکنید

موفقیت در قربانی کردن هوشمندانه گزینه‌هاست

تُستر در برابر آبمیوه گیری سه کاره

به چیزی قوی‌تر از انگیزش نیاز داریم

دروازه رشد و بالندگی از درون باز می‌شود

مشارکت کنید

لطفا اگر درسهای دیگری هم از ناوال راویکانت آموختید، در بخش نظرات مطرح کنید تا در کلاس درس ناوال، به سینرژی برسیم… منتظر شما هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *