چرا کایزون…

از حدود ۵ سال پیش نوشتن در وب را آغاز کردم. در دامنه garlika.ir با نوشتن در مورد مباحث کشاورزی ارگانیک و مزرعه ارگانیک و کاشت سیر ارگانیک آغاز به کار کردم. در ادامه با پیوستن به یک شرکت تولیدی-صنعتی و از بین رفتن محصول سیر به دلیل سیل، با دامنه ydelije.com ادامه دادم. برخی از مطالب حال حاضر در کایزون نیز مربوط به دامنه‌های قبلی است و چندبار هم آنها را به روز رسانی کرده‌ام.

با این حال از سال ۹۸ که کار سازمانی را با پوزیشن کارشناس محتوا آغاز کردم، به این نتیجه رسیدم که دامنه‌ای با قابلیت توسعه فعالیت‌هایم در وب داشته باشم. دامنه‌ای که هم خاص باشد و هم نشانگر رویکرد و مدل ذهنی‌ام باشد.

کایزون-اقلیم دانش استراتژی

بعد از چند ماه تفکر و ایده پردازی و باتوجه به اینکه در آن زمان به مباحث business strategy و organic business growth علاقه‌مند شده بودم، توجهم به مفاهیم سامورایی و سرزمین آفتاب تابان (ژاپن) جلب شده بود. مفاهیمی مانند وابی-سابی، ایکیگای، شین-جی-تای، کایزن، اوموتناشی و شو-ها-ری در بین آنها بودند که هرکدام جداگانه نیاز به بحث دارند.

اما از بین همه آنها مفهوم کایزن یا همان معجزه بهبودهای کوچک روزانه نظرم را به شدت جلب کرد. بهبود عملکرد، کارایی و اثربخشی و رشد و موفقیت گام به گام همواره روش اساسی من در تمام مراحل زندگی‌ام بوده است. از کارگری در شالیزار و مزارع خربزه و هندوانه تا کار دانشجویی و کار در کتاب فروشی، مرغداری، رستوران و حتی رانندگی سرویس و در نهایت نوشتن در وب و آغاز به کار سازمانی؛ همه و همه مصداق‌هایی از رشد بیوقفه وتمرکز بر بهبودهای بسیار کوچک روزانه بوده‌اند.

بهبودهای کوچک نامحسوس هستند و سایرین متوجه آن نمی‌شوند. اما وقتی رشد نمایی آغاز شد، دیگر کسی نمی‌تواند مانع آن شود. شاید چیزی شبیه بامبو که تا سالها در ریشه زایی متمرکز می‌شود و سپس در کمتر از یک سال به اندازه چندین سال رشد می‌کند.

روی کایزن فکر کردم و تمام ترکیباتی که می‌توانستم با آن دامنه وبسایت ثبت کنم. روزی در حال ورزش کردن (دو استقامت) بودم که چیزی به ذهنم رسید.

اگر بتوانیم محیط کاری درست کنیم که تمامی پرسنل در داخل آن با در تعامل اثربخشی با همدیگر باشند، تیم‌های کاری روز به روز رشد خواهند کرد و باعث رشد کل سیستم خواهند شد. دانش و مهارت نیز به صورت روان در داخل تیم‌ها جریان خواهد داشت. چنین فرهنگ سازمانی، باعث بهبود مستمر سیستم و اجزای نقش آفرین آن خواهد بود.

چنین محیط کاری را فضای بهبود مستمر یا زون بهبود مستمر نامیدم. و از ترکیب این دو مفهوم به کایزون رسیدم.

کایزون، فضا یا محیطی است که در آن همه به بهبود مستمر (بهبودهای جزئی روزانه) در راستای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ می‌اندیشند.

پیشنهاداتی برای مطالعه

تجربه زیسته و اهمیت آن

گزارش یک کنجکاوی در مورد شکل میزهای جلسات سازمانی

در افق درازمدت، اثر بدشانسی مستهلک می‌شود

زندگی در میانه طیف شادی و غم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *