تفاوت آنالیز و آنالیتیکس (Analysis vs Analytics)

واژه آنالیز معمولا به همراه تحلیل به صورت “تحلیل و آنالیز” به گوشمان آشناست. و انگار در فارسی آنالیز و آنالیتیکس به همان مفهوم تحلیل و آنالیز به کار می‌رود و تفکیکی برای این دو در گفته‌ها و نوشته‌هایمان در نظر نگرفته‌ایم. این‌ها واژگانی مربوط به حوزه علم دیتا هستند و با توجه به اینکه در علوم و مهارت‌های مربوط به کسب و کار روز به روز اهمیت بیشتری می‌یابند، لازم است تفاوت این دو را بدانیم و تعاریف آنها را بشناسیم.

معادل انگلیسی واژه آنالیز یا تحلیل، analysis و  نوشتار آنالیتیکس در انگلیسی به صورت analytics است.

فرهنگ لغت مریام وبستر در مورد تفاوت آنالیز و آنالیتیکس می‌گوید:

analysis is the division of a whole into small components, and analytics is the science of logical analysis. While analysis looks backward over time and works on the facts and figures of what has happened, analytics work towards modeling the future or predicting a result

merriam webster dictionary

آنالیز، تقسیم یک کل به اجزای کوچک است و آنالیتیکس تحلیل منطقی این اجزا است. آنالیز بر روی داده‌های زمانی (واپس گرا)، اعداد و آنچه اتفاق افتاده است کار می‌کند. آنالیتیکس بر روی مدلسازی آینده یا پیش بینی نتایج کار می‌کند.

با توجه به تعریف مریام وبستر، آنالیز با جمع آوری، منظم سازی، دسته بندی و خوشه بندی آمار و اعداد و نمایش آنها به نحو مناسب، سروکارد دارد. اما آنالیتیکس از این داده‌ها برای تحلیل روندهای ادامه کار، اتخاذ تصمیمات اثربخش‌تر و اتخاذ خط مشی‌ها و سیاست‌های کلان‌تر مورد استفاده قرار می‌دهد.

تفاوت آنالیز و آنالیتیکس
عکس از vecteezy

آنالیز به استخراج حقایق و هر آن چیزی که هست می‌پردازد. اما آنالیتیکس از بین همه تحلیل‌ها و آنالیزها و دیتاها و آمار حجیم و پرتعداد، بینش را استخراج می‌کند(+).

البته در بسیاری از موارد، دایره آنالیتیکس را بسیار فراتر از آنالیز می‌دانند. یعنی آنالیز را صرفا نوع خاص و بخش کوچکی از آنالیتیکس می‌دانند. اما بازهم به هر حال رسیدن به بینش با عبور از پل تحلیل و آنالیز به انجام می‌رسد.

در بحث داده‌های کسب و کار، آنالیز، ارزیابی اقدامات انجام شده را با تحلیل نتایج و وقایع، به انجام می‌رساندو آنالیتیکس هم با استفاده از خروجی تحلیل و آنالیز، به کشف فرصت‌های جدید، استراتژی‌های قدرتمند و هوشمندانه و تصمیمات مدیریتی و حل مسائل سیستمی در کسب و کار کمک می‌کند(+).

در مجموع آنالیز به سوال “چه چیزی اتفاق افتاده است؟” پاسخ می‌دهد و آنالیتیکس هم به سوال “قدم بعدی چیست؟” یا “چه چیزی در ادامه خواهیم داشت؟” پاسخ می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه

پرسش‌ها مهم‌تر از پاسخ‌ها هستند

در ستایش راهی که رهگذر کمتری دارد

آموزه‌هایی برای فرزندانمان تا بهتر زندگی کنند…

تجربه زیسته و اهمیت آن

همچنین دسته‌های مطالب در انتهای سایت موجود است.

دیدگاه ها

  1. Pingback: اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در مدیریت استراتژیک - کایزون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *