چگونه کتاب انگلیسی بخوانیم؟ (تجربه نگاری)

مطالعه کتاب انگلیسی

کاری با اهمیت یادگیری زبان انگلیسی ندارم.

با سوالات زیر هم کاری ندارم:

چرا زبان مادری ما انگلیسی نیست تا یادگیری انگلیسی از لیست دغدغه‌های همیشگی ما خارج شود؟

اثر امپراطوری بریتانیا بر روی رواج این زبان در جهان چیست؟

چرا باید برای دسترسی به دانش و اطلاعات روز دنیا به انگلیسی نیاز داریم؟

از خواندن کتابهای داستانی شروع کنیم یا غیر داستانی؟

از خواندن کتابهای با متن ساده و کوتاه آغاز کنیم یا مستقیم به کتب تخصصی بپردازیم؟

من با این سوال کار دارم:

از کجا و چگونه مطالعه متون و کتابها و مقالات انگلیسی را شروع کنیم؟

لغت حفظ نکنیم

حفظ کردن لغت فقط به درد پاس کردن امتحانات مدرسه می‌خورد. وگرنه فردی که انگلیسی زبان مادری‌اش است، هرگز برای حرف زدن، شنیدن، نوشتن و یا خواندن متون انگلیسی دست به حفظ لغت نمی‌زند.

همچنان که ما نیز برای یادگیری زبان مادری‌مان، مجبور نشدیم پای کلاس درس و حفظ لغات فارسی، ترکی، عربی، لری، ترکمنی یا بلوچی بشینیم!

کودکان از ابتدای تولد در محیطی هستند که در سطوح و کاربردهای مختلف با زبان مادری خود تماس دارند. پس ما هم به جای حفظ کردن لغت باید شرایطی فراهم کنیم که لغات جدید به تدریج در ذهن ما نقش ببندند.

از زبان انگلیسی نترسیم

برای تمام انگلیسی زبان‌ها، فارسی یک زبان خارجی تلقی می‌شود. همچنان که برای ما هم انگلیسی و چینی و فرانسوی و… زبان خارجی به حساب می‌آیند. فرآیند یادگیری زبان انگلیسی توسط نوزادان و کودکان انگلیسی و آمریکایی دقیقا مشابه فرآیند ترکی یا چینی یادگرفتن کودکان ترک یا چینی است.

ما برای مدیریت بهتر داده‌ها، دسته بندی و تحلیل آنها و رسم نمودارهای خروجی آنها به نرم افزار اکسل نیاز داریم. پس اکسل صرفا ابزاری است (دانش نیست) برای مقصود اصلی ما که تحلیل و نتیجه گیری از دیتا است. زبان انگلیسی و یادگیری آن هم تقریبا مانند یادگیری اکسل یا هر نرم افزار سودمند دیگری است. پس یادگیری زبان انگلیسی را برای خودتان بزرگ نکنید.

یادگیری زبان انگلیسی یا هر زبان خارجی دیگری صرفا یادگیری استفاده از ابزاری است که با آن بتوانید با دنیای بزرگتری ارتباط بگیرید.

قرار نیست همه لغات زبان انگلیسی را فرابگیرید

زبان انگلیسی قریب به یک میلیون کلمه و اصطلاح دارد. اما خبر خوب این است که با یادگرفتن ۰٫۱ درصد از لغات آن می‌توانید ۶۵ درصد متون و کتابهای نوشته شده به زبان انگلیسی را مطالعه کنید. همچنین در بررسی دیگری مشخص شد که با یادگیری ۰٫۳ درصد از لغات آن می‌توانید امیدوار باشید که ۸۴ درصد متون انگلیسی را به راحتی بخوانید.

و خبر خوشحال کننده‌تر این است که با یادگیری همین مقدار می‌توانید معنی و مفهوم سایر لغات و اصطلاحات را به به تدریج حدس بزنید و هرگز به خاطر عدم آگاهی از معنا و مفهوم یک لغت جدید، از فهمیدن جمله باز نمانید.

آهسته و پیوسته پیش بروید

کودکان تا شروع استفاده از زبان مادری و توانایی شنیدن و پاسخ دادن، ۳ سال را سپری می‌کنند. البته به خاطر یادگیری زبان، اصلا به خودشان فشار نمی‌آورند. بلکه یادگیری زبان را به صورت تعاملی، تکاملی و تدریجی پیش می‌برند.

پس باید کاملا گام به گام و با حوصله پیش برویم و بر روی فهم کامل هر لغت، اصطلاح، جمله، پاراگراف و صفحه از متن مورد نظر، وسواس داشته باشیم. اما وسواس در یادگیری و حفظ همه لغات؟ هرگز!

پادشکنندگی نسیم طالب

وقتی به یک باور و سطحی از توانایی یادگیری رسیدید که عدم تسلط به یک زبان خارجی، نمی‌تواند مانع دسترسی من به منابع علم و دانش روز دنیا باشد، آنگاه یک گام بزرگ به سمت مفهوم Antifragile (پادشکننده) شدن نزدیک می‌شوید. مفهومی که نسیم طالب آن را معرفی کرد.

برای اولین بار می‌خواهید مطالعه به زبان انگلیسی را آغاز کنید: هم اکنون شروع کنید

ابتدا ۱۰۰۰ واژه پرکاربرد در زبان انگلیسی را از لینک زیر دانلود کنید.

شاید بد نباشد نگاهی هم به لیست ۳۰۰۰ واژه پرکاربرد بیندازید.

سپس یک بار آن را مرور کنید. قطعا تعجب می‌کنید وقتی بفهمید که مفهوم بسیاری از لغات موجود در آن را از قبل می‌دانستید. یا اینکه مثلا کلمه The بیشترین کاربرد را در زبان انگلیسی دارد! بازهم باید یادآوری کنم که در لیست ۱۰۰۰ واژه اگر واژه‌هایی بودند که از معانی آنها آگاهی نداشتید، مشکلی نیست فقط از روی آنها عبور کنید. بعدا با این فایل کار داریم.

کتاب یا متن را از اولین کلمه و جمله شروع به خواندن کنید. هرجا به لغت یا عبارت ناآشنایی خوردید، معنی فارسی و توضیح انگلیسی آن را با استفاده از google translate و دیکشنری آنلاین Longman استخراج کنید و فقط یک بار معنی آن را مرور کنید. سعی کنید با یافتن معانی لغات جدید، مفهوم جمله را تکمیل کرده به سمت جمله بعدی بروید.

با تکمیل هر پاراگراف، دوباره مفاهیم جمله‌ها را مرور کنید و سعی کنید مفهوم کل پاراگراف را به صورت یکپارچه درک کنید.

به همین ترتیب ادامه دهید و صفحات را تکمیل کنید و به پیش بروید. درست است که در حال مکالمه نیستید اما تلفظ دقیق واژه‌ها حتی در حال زمزمه کردن آنها مهم است. تلفظ‌های دقیق را می‌توانید با استفاده از دیکشنری آنلاین Longman استخراج و تمرین کنید.

تحلیل روش و چند نکته اضافی

در ابتدای کار می‌بینید که (بسته به سطح زبان انگلیسی شما) خواندن فقط یک صفحه از کتاب شاید ۲ ساعت طول بکشد. این طول کشیدن فقط و فقط به یک علت است. شما از مفهوم لغات، عبارات و اصطلاحات اطلاع ندارید و در فهم جملات و پاراگراف‌ها بسیار کند پیش می‌روید. این مشکل کاملا طبیعی است و به تدریج رفع می‌شود. چون گفتیم که بسیاری از لغات و اصطلاحات در یک کتاب یا متن انگلیسی یا در مطالعه کتابهای مختلف، بارها و بارها تکرار می‌شوند.

خود این تکرار باعث یادگیری لغات می‌شود و شما با خواندن متن‌های بیشتر روز به روز سرعت‌تان بیشتر می‌شود. این افزایش سرعت اصلا خطی نیست و کاملا به صورت نمایی است. یعنی در ابتدا بسیار سرعت پیشرفت‌تان کند است اما سرعت‌تان به تدریج با شتاب (نرخ) بیشتری اوج می‌گیرد و به تدریج با یادگیری لغات و اصطلاحات بیشتر، اثر یادگیری لغات بر رشد سرعت مطالعه، مستهلک می‌شود. شاید بتوان کندی نرخ رشد در ابتدای مسیر را به موانع ذهنی و ترس نسبت داد.

از اینجا به بعد این شما هستید که بسته به عمیق یادگیری و مطالعه، سرعت‌تان در خواندن متن را کنترل کنید و سرعت مطالعه از اینجا به بعد وابسته به سطح تسلط‌تان به زبان انگلیسی نخواهد بود.

به تدریج با مطالعه بیشتر و یادگیری ناخودآگاه لغات و عبارات بیشتر، سرعت بیشتری می‌گیرید و به تبع آن لذت بیشتری از مطالعه متون انگلیسی تجربه خواهید کرد.

با گذشت زمان و مطالعه چند کتاب، ترس شما از زبان انگلیسی کاملا برطرف شده و دیگری تفاوتی بین متون انگلیسی و فارسی نخواهید دید. این روش شاید یکی از سخت‌ترین روش‌ها برای آغاز مطالعه به یک زبان خارجی باشد اما روشی است که می‌توان برای شروع مطالعه در سایر زبان‌ها هم مورد استفاده باشد. به ویژه اینکه خودم شخصا آن را برای شروع مطالعه متون انگلیسی، عربی، ترکی و آلمانی مورد آزمون قرار دادم. بررسی نمودار تجربی زیر هم خالی از لطف نیست.

چگونه کتاب انگلیسی بخوانیم؟

انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸
به روز رسانی اول: ۸ تیر ۱۴۰۰
به روز رسانی دوم: ۲۸ آذر ۱۴۰۱

پیشنهاد مطالعه

راهنمای تجربی مطالعه اثربخش

چه چیزی به فرزندم بیاموزم تا بتواند بهتر زندگی کند؟

در ستایش راهی که رهگذر کمتری دارد

مهارت تفویض اختیار برای مدیران اثربخش

مستندسازی تصمیمات برای مدیران اثربخش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *