رشد اتفاق نمی‌افتد مگر به آهستگی و پیوستگی

پیش گفتار

از همان ابتدا که دامنه kaizone را خریداری کردم و خانه مجازی ام را از ydalije به کایزون منتقل کردم، این مفهوم را در ذهن داشتم که تغییر هیچوقت به سرعت اتفاق نمی افتد. به همین دلیل اسم وبسایت را کایزون یا زون کایزن (اصل بهبود مستمر) یا ناحیه بهبود مستمر گذاشتم. جایی که یادمان باشد  بهترین نوع تغییرات، آنهایی هستند که به طور مستمر و مداوم انجام میشوند. به طوری که سیستم (فکر انسان یا سیستم یک کسب و کار) نفهمد تغییری در رویه سابق انجام گرفته است. چون اغلب سیستمهای طبیعی و مصنوعی، تغییر سریع را پس می زنند. 

تغییر سریع همانند تزریق هورمون رشد به درختان میوه است. میوه ها خوش رنگ و لعاب و درشت و رسیده به نظر می آیند. اما مزه ندارند. دقیقا همان چیزی که مهم ترین شاخص کیفی میوه ها و عموم خوراکی هاست. 

برای ساخت یک آسمان خراش ابتدا باید یک شالوده مستحکم بسازیم. فقط درصورتی میتوانیم آسمان را بخراشیم که خیالمان از شالوده راحت باشد. 

پس چرا دوست داریم فرآیند طولانی رشد و پیشرفت در تمام جنبه های زندگیمان را در زمان کوتاهی طی کنیم در حالی که شالوده خوبی نساخته ایم و فقط جمع کردیم و جمع کردیم. در آخر هم هرچه بافتیم پنبه شد و فرو ریخت.

امروز مثل تعریف رشد و پیشرفت، مثل درختانی است که در کنار هم و برای رسیدن به نور رقابت میکنند و فقط قد میکشند. چنین درختانی اگر تنها باشند با کمترین باد و توفان از ریشه در می آیند. 

ما هم همینطور هستیم

فرآیند رشد مستمر و هر روزه، به تدریج عادتهای مفیدی در ما شکل میدهد. این عادتها در طولانی مدت باعث تغییرات بزرگی در سیر رشد ما میشوند. همچنین شکل گرفتن عادتهای خوب، باعث جدا شدن مسیر شما از درختان لاغر می شود. به این ترتیب شما پس از مدتی ریشه و ساقه محکمی برای خودتان می سازید تا بتونید یک سکوی پرتاب برای لانچ از روی آن داشته باشید. 

تداعی من از این اتفاق، افرادی هستند که یک دوره زندگی بسیار سخت را از سر گذرانده اند. چنین افرادی مانند دونده ای هستند که به پاهایش وزنه می بندد و تمرین می کند. وقتی وزنه ها را باز می کند، احساس میکند در حال پرواز است.

چنین افرادی با سختی ها آشنا هستند و آب دیده شده اند. 

اثر دیگری که رنج و سختی بر روح انسان می گذارد این است که روح انسان را صیقل داده و بزرگ می کند. همانند اقیانوسی که افتادن هیچ سنگی نمی تواند در آن تلاطم ایجاد کند. البته به قول فردریش نیچه، رنجی که با آگاهی تحمل شود.

جمع بندی

رشد تدریجی و بهبود مستمر یکی از اصول طبیعت است. قوانین و اصول طبیعی، خلل ناپذیر هستند و جهان هستی بر روی آنها استوار است. شکستن قوانین و اصول چیزی جز شکستن خودمان نیست. ما فکر می کنیم قوانین را می شکنیم و آنها را دور میزنیم. غافل از اینکه راه را گم کرده ایم و به دور خود می چرخیم. 

رشدی که تدریجی باشد، هیچوقت به سرعت فرو نمی ریزد. در دراز مدت ثمرات بزرگی دارد. قابل تقلید توسط فرد دیگری هم ندارد. چون هرکسی را توانایی قدم گذاشتن در این راه نیست. همه مراحل کار را از بیرون می‌بینند و می‌دانند، اما طی کردن این مسیر آنقدر دور و دراز هست که کمتر کسی جرات کند پا در این مسیر بگذارد.

سبز و جاری باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *