شبکه‌های اجتماعی؛ خانه پوشالی برای محتواهای ناب

جهت حرکت مخاطب در مباحث بازاریابی محتوایی

در فضای بازاریابی محتوایی به هر چیزی که مخاطب با آن تماس داشته و پیامی را به مخاطب منتقل کند محتوا می‌گوییم. دیالوگ معروفی در انیمیشن شیرشاه وجود دارد که می‌گوید: “هرچیزی که خورشید به آن بتابد، پادشاهی ماست.” پس شاید بتوانیم بگوییم “هرچیزی که خورشید به آن بتابد، محتواست!”

بگذریم…

تمامی محتواهایی که تولید می‌کنیم، نیاز به بستر نشر دارند. محتوا برای آنکه تاثیرگذار باشد باید منتشر شود. آن هم به موقع. محتوا ترشی سیر نیست که هرچه زمان بگذرد خوشمزه‌تر شود. محتوا مانند سبزی است که زود پلاسیده می‌شود. باید در اولین فرصت منتشر شود تا به پتانسیل واقعی خودش برسد.

علاوه بر آن هر محتوایی برای بستر خاصی مناسب است. انتشار یک محتوای بلند در یک بستر عکس محور مانند اینستاگرام، هدر دادن محتواست. پس اگر محتوای ناب‌مان را در بستر مناسب به اشتراک نگذاریم، هدر رفت منابع رخ داده و زحمت‌ها را دور ریخته‌ایم.

شبکه‌های اجتماعی و بحث بر روی ۴ پرسش

هر شبکه اجتماعی را هم بهر کاری و انتشار محتوای خاصی ساخته‌اند. به همین دلیل باید موارد زیر را دقت کنیم:

۱-آیا حضور من در این شبکه اجتماعی الزامی است؟

باتوجه به منابعی که در دسترس من قرار دارد (پول و زمان) باید ببینم در ابتدای کار، منطقی است که که در چند شبکه اجتماعی حضور داشته باشم.

حتی این گزینه را هم مدنظر داشته باشم که در هیچ شبکه اجتماعی حضور نداشته باشم.

۲-مخاطب هدف این شبکه اجتماعی چیست؟

مخاطب با هدف سرگرمی و مطلع بودن به شبکه اجتماعی اینستاگرام وارد می‌شود. اغلب مخاطبان در اینستاگرام به اشتراک تصاویر و ویدئو از لحظات رزومره خود مشغولند.

 در لینکدین، مخاطبان اغلب به دنبال ساختن برند شخصی، اثبات تخصص، ساختن برند کارفرمایی (برای سازمان‌ها)، اهداف منابع انسانی (یافتن شغل و جذب) و یا بازاریابی کسب و کار به کسب و کار کاربرد دارد.

در کلاب هاوس مخاطبان به صورت صوتی و در لحظه به تبادل نظر می‌پردازند. شاید جنس کلاب هاوس کمی با شبکه‌های دیگر متفاوت باشد. چون شما دیگر چیزی را نمی‌توانید از مخاطب پنهان کنید. نمی‌توانید کپی باشید. باید نسخه اصلی باشید تا بتوانید مخاطب پیدا کنید.

۳-چه نوع محتوایی در شبکه‌های اجتماعی باید منتشر کنم؟

با توجه به مخاطبانی که در هر شبکه اجتماعی حضور دارند، باید جنس محتواها برای انتشار را انتخاب کنیم. البته امکانات زیرساختی را نیز مدنظر قرار دهید. مثلا نمی‌توانید فایل PDF، WORD یا اسلاید را در اینستاگرام منتشر کنید. در حالی که اشتراک گذاری چنین فایل‌هایی با فضای لینکدین هماهنگی بالایی دارد.

در مجموع اعتقاد راسخ دارم که محتوای دست اول و ناب را هرگز نباید برای شبکه‌های اجتماعی حرام کرد. بلکه محتوا ابتدا در پلتفرمی که مالکیت کامل آن را داریم منتشر شود. سپس پسمانده‌های آن را به شبکه‌های اجتماعی در فرم‌های مختلف اختصاص دهیم.

۴-آیا مخاطبان هدف من در این شبکه اجتماعی پرسه می‌زنند؟

مهم‌ترین اهداف برندها از حضور در شبکه‌های اجتماعی، دو مورد است. آنها یا می‌خواهند بگویند ما هم اینجا هستیم (تداعی برند)؛ یا اینکه دام‌های جمع آوری مخاطب را در آن شبکه اجتماعی پهن کنند و مخاطبان مرتبط را برداشت کرده و به سمت وبسایت هدایت کنند. اما باید ببینید ارزشی که حضور در یک شبکه اجتماعی برای شما در طولانی مدت ایجاد می‌کند، به اندازه‌ای هست که تمرکز و توجه خود را تقسیم کنید و قسمتی را به آن اختصاص دهید؟!

پرسش‌ها مهم‌تر از پاسخ‌ها هستند

برای فتح سرزمین‌هایی از جنس دانش و مهارت، پرسیدن سوالات مناسب و هدفمند، ارزش بیشتری ایجاد می‌کنند تا پاسخ‌های عالی. این سوالات هستند که مسیر حل مشکلات را هموار و روشن می‌کنند. اگر تجربه همزمان شرکت در امتحان و طرح سوال را داشته باشید، خواهید فهمید که طرح سوال بسیار دشوارتر از پاسخ دادن به سوالات است. چون کمترین و ابتدایی‌ترین کاری که طراحان سوال انجام می‌دهند، حل سوالات است.

جمع بندی و نتیجه گیری

البته شاید این موضوع که در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشیم، صحت داشته باشد اما اکنون زمان مناسبی برای حضور نباشد.

باید بدانیم که مخاطبان ما در شبکه‌های اجتماعی در واقع مخاطبان ما نیستند. اما مخاطبانی که از طریق وبسایت با ما ارتباط می‌گیرند، مخاطبان حقیقی و با خطای بسیار کمی، مخاطبان وفادار ما هستند.

پس بهتر است محتوای خوشمزه خودمان را ابتدا در پلتفرمی که مالک آن هستیم منتشر کنیم. سپس پسمانده‌های آن را جلوی شبکه‌های اجتماعی بیندازیم. البته اگر ضرورتی به حضور در شبکه‌های اجتماعی بود.

پیشنهاد

کتاب کار عمیق را بخوانیم. یکی از فصل‌های آن کتاب به حذف تمام اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی اختصاص دارد. کال نیوپورت یکی از مقدمه‌های تجربه کار عمیق را عدم حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *