قیف بازاریابی محتوایی (۲)-بررسی مرحله اول قیف

قیف بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی ابزارها و تکنیک‌ها مختلفی برای پیاده سازی موثرتر فرآیندهایش دارد. یکی از آنها قیف بازاریابی محتوایی است. با یک نوشتار سریالی در مورد قیف بازاریابی محتوایی طرف هستید. این نوشتار قسمت دوم این سریال است. سریالی که بنا دارد آناتومی قیف را بررسی و تشریح کند و از تمام جوانب آن را تحلیل کند.

برای نوشتن این سریال، بیش از ۲۰ لینک برتر موتورهای جستجو را تحلیل و خلاصه سازی و ۴ کتاب بازاریابی محتوایی را برای بار دوم بازخوانی کردم. پس انتظار این را داشته باشید که با به روزترین مفاهیم در زمینه قیف بازاریابی محتوایی روبرو شوبد.پس برای خواندن (به جای دیدن) این سریال با من همراه باشید.

قسمت اول این سریال را به بررسی اهداف و کاربردهای قیف بازاریابی محتوایی پرداختیم. حال در این قسمت به تحلیل و بررسی دقیق‌تر مرحله اول قیف یعنی بخش آگاهی (TOFU) می‌پردازیم.

نقش جایگاه مرحله اول قیف در عملکرد قیف چیست؟

مرحله اول قیف بزرگترین بخش (نه مهم‌ترین) آن است. یعنی مخاطبان به تعداد زیاد در این مرحله به وبسایت شما مراجعه می‌کنند. در این مرحله خریدی اتفاق نمی‌افتد. اساسا هدف اصلی این مرحله از قیف، تبدیل مخاطب به مشتری نیست. بلکه صرفا قرار است از حضور شما یا برند شما در آن حوزه خاص، آگاه شود. در این مرحله مخاطبان به دنبال پاسخ سوال یا حل مشکل خود هستند. اگر این مشکل به نحو آسانی برطرف شود، نام شما درذهن مخاطب جایگاه خود را پیدا می‌کند و شما به تمام اهداف خود در این مرحله از قیف رسیده‌اید.

محتواهای مخصوص این مرحله از قیف باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

همانطور که در بخش فوق گفتم، محتواهای این بخش باید صرفا آموزشی و آگاه سازی باشند. محتواهای این بخش از نوع باید کاملا با زبان ساده، قابل فهم و شفاف تهیه شوند. دسترسی برای تمام محتواها در این مرحله باید کاملا آزاد باشد. علاوه بر آن باید سبدی از انواع محتوا را در این مرحله باید به مخاطب ارائه دهید تا مخاطب ترغیب شود و حداقل نام برند شما در ذهنش نقش ببندد.

انواع محتواهای مورد استفاده در این بخش عبارتند از:

پست‌ها وبلاگی

هیچکس به صورت تفننی به مطالعه مقالات و پست‌های وبلاگی نمی‌پردازد مگر اینکه پاسخی برای یک سوال یا راه حلی برای یکی از مشکلات خود پیدا کند. وقتی پست‌های وبلاگی پاسخ مناسب را برای یک مشکل ارایه می‌دهند، بازهم اسم سایت مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد. پست‌های وبلاگی می‌توانند، محتوای آموزشی، خبری، فرهنگ سازی، مقایسه‌ای، مطالعه موردی و… باشند.

مزیت مهم پست‌های وبلاگی تداعی جایگاه متخصص برای نویسنده محتوا در ذهن مخاطب است. این موضوع به صورت ناخودآگاه می‌افتد. خودتان هم انصاف بدهید کسی که ۵۰ مطلب مفید و آموزنده در یک زمینه بنویسید، قطعا حرفی برای گفتن دارد. زیرا نوشتن سخت است و انتقال مفاهیم از طریق نوشتن، سخت‌تر! این کار برای نویسنده اعتبار بزرگ و جایگاه مستحکمی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. البته این را هم بدانیم که اعتبار یک شبه به دست نمی‌آید.

ویدیوهای کوتاه چند دقیقه‌ای آموزشی

ویدیوهای کوتاه جذابیت بالایی دارند و اغلب مخاطبان با سلایق مختلف با این نوع محتوا ارتباط برقرار می‌کنند. شما با تولید محتوای ویدیویی کوتاه، ثابت می‌کنید که در زمان کم هم می‌توانید منظور خود را برسانید. این یعنی تخصص عمیق‌تر. همچنین به سبد محتوایی خود تنوع ویژه‌ای نیز می‌دهید. این هم یعنی طیف گسترده‌تری از مخاطبان را در مرحله اول قیف پوشش می‌دهید.

این ویدیوها می‌توانند به عنوان مکملی در محتواهای سایت بکار روند یا می‌توانند با بازآفرینی در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر شوند.

کاربرگ‌ دستورالعمل و چک لیست‌های قابل دانلود با دسترسی آزاد

مخاطبان محتوایی که به صورت فایل آماده شده و قابلیت دانلود دارد بسیار می‌پسندند. به خصوص محتواهایی که بدون شرط دسترسی (وارد کردن ایمیل) در دسترس هستند. البته این به خود شما مربوط است که این محتواها را در فاز بعدی قیف مورد استفاده قرار دهید یا نه. اما اگر قصد شما استفاده از این نوع محتوا در مرحله اول قیف باشد، بهتر است دسترسی آن را آزاد کنید و برای دانلود آن، ایمیل یا شماره تلفن نخواهید.

محتواهای چک لیست، کاربرگ و دستورالعمل ثابت می‌کنند که شما فقط حرف نمی‌زنید بلکه در جنبه‌های عملیاتی هم قوی و صاحب_نظر هستید.

کتابهای کوچک الکترونیکی

کتابهای الکترونیکی می‌توانند چکیده چند پست وبلاگی باشند. منتشر کردن کتابهای الکترونیکی یعنی اینکه در آن موضوع متخصص هستید. یعنی اینکه می‌توانید به مخاطب کمک کنید. همچنین کتاب الکترونیک بخشی از مخاطبان بازار را که خودشان متخصص هستند، یا می‌خواهند بشوند و یا کسانی که عاشق دانلود فایل هستند را جذب کند.

خلاصه کتاب

خلاصه کتابهای حوزه فعالیت، باز هم شما را به عنوان خبره معرفی می‌کند. به این ترتیب به تدریج سایت شما محل گردهمایی فعالان و متخصصان زمینه کاری شما خواهد شد. علاوه برآن، خلاصه کتاب کمک می‌کند تا از بین تعداد زیادی کتاب بتوانیم کتاب مناسب را انتخاب کنیم و وقت و هزنیه خودمان را هدفمندتر خرج کنیم. یادمان هم باشد “هر کتابی ارزش خواندن ندارد.”

عکس و اینفوگرافی

همه ما می‌دانیم که عکس و محتوای بصری چندین هزار بار راحت‌تر و با تلاش ذهنی کمتر توسط مخاطب درک می‌شوند. ساختن اینفوگرافی تلاش زیادی لازم دارد. اما با ساختن یک اینفوگرافی می‌توانید در جاهای بسیاری مانند مقالات، صفحات اصلی، داخل کتاب الکترونیک و یا در پست شبکه‌های اجتماعی از آن استفاده کنید. جذابیت زیادی دارد و یکی از محتواهایی هستند که قابلیت ویروسی شدن دارد.

و پست‌های شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی ابزار مناسبی برای ابراز وجود و مرحله اول قیف بازاریابی محتوایی هستند. در شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان معمولا با درگیری با محتوای جذاب، نام شما به یادشان می‌ماند و هم سرگرم می‌شوند. شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان عام هم نشان دهنده وجه انسانی کسب و کارها هستند. ارائه دادن وجه انسانی کسب و کار باعث احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتر مخاطب با کسب و کار هم خواهد شد.

شاخص‌های کلیدی عملکرد در مرحله اول قیف بازاریابی محتوا

شاخص‌های موفقیت در مرحله اول قیف بازاریابی محتوایی معمولا از جنس آگاهی مخاطب است. اینکه محتوای شما دیده شود و توسط مخاطب مرتبط به راحتی مصرف شود، برای شما کافیست.

آمار بازدید، نرخ ماندگاری در صفحه، آمار پسندیدن در شبکه‌های اجتماعی، آمار بازدید پست در شبکه‌های اجتماعی و نرخ پرش، شاخص‌های مربوط به مرحله اول قیف بازاریابی محتوایی هستند.

در مطلب بعدی از این سریال به مرحله میانی قیف می‌پردازیم. با من همراه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *