ممیزی محتوا (۳)-نکات تکمیلی و فوت کوزه گری

ممیزی محتوا

در این نوشتار می‌خواهم مطالبی را پوشش دهم که حاصل تجارب من در بحث ممیزی محتوا هستند. شاید هم نتوان گفت فوت کوزه گری هستند. اما بالاخره ممکن است برای برخی از افراد دانستن و آگاهی از این تجارب که با سعی و خطای بسیاری بدست آمده، خالی از لطف نباشد.

۱

هرگز محتوایی را بدون حداقل یک بار بازبینی، حذف یا رد نکنید. مهم نیست فرآیند استاندارد ممیزی محتوا چه چیزی می‌گوید.

۲

قرار نیست تمام مواردی که در مطلب قبلی در لیست اهداف ممیزی محتوا آوردیم، مدنظر قرار دهید. ممکن است محتواهای شما نیاز به آپدیت خاصی نداشته باشند و فقط بخواهید توضیحات متا را در راستای افزایش رتبه محتوا در موتورهای جستجو و بهبود سئو انجام دهید.

۳

اگر تعداد محتواها زیاد است، باز هم بهتر است بدون مطالعه و مرور آن، اقدام به حذف آن کنید. تجربه من می‌گوید، اگر محتواها بیش از ۵۰۰ عدد باشند، نیاز به کمک دارید وگرنه همان ۱ نفر هم از پسش بر می‌آید. البته یک گزینه دیگر این است که اجرای این فرآیند را برون سپاری کنید.

۴

از نرم افزارهای سئو مانند Screaming Frog فقط برای بررسی دیتاهای سئو مانند شناسایی لینک‌ها و برطرف کردن لینک‌های شکسته استفاده کنید. بهتر است معیار قضاوت برای ممیزی، آپدیت، تلفیق، بازآفرینی یا حذف محتوا نباشد. نرم افزارهای خزنده هنوز درک کافی از تمامی ویژگی‌های محتوای شما ندارند.

۵

وقتی به سوالات مربوط به فرآیند ممیزی محتوا با کمک دیتاهای جمع آوری شده پاسخ می‌دهید، در واقع در حال تولید اطلاعات از داده‌های آماری خام هستید. اطلاعاتی که در نهایت در مرحله اقدام، منجر به تصمیم گیری و تصمیم سازی می‌شوند. پس مراقب باشید درگیر خطاهای تصمیم گیری نیفتید. مثلا وقتی معلوم شد مخاطبان شما اقبال بیشتری به محتوای صوتی دارند، دلیلی ندارد تصور کنید که همیشه همینطور است و شرایط تغییری نمی‌کند.

۶

ممیزی و بهبود محتواها در ابتدا یک فرآیند زمان‌بر است. اما در ادامه باید منجر به ایجاد یک فرآیند بهبود مستمر محتواهای شما تبدیل شود. شاید بد نباشد فرآیند ممیزی محتواهای سابق را در تقویم محتوایی خود بگنجانید. مثلا اگر هفته‌ای ۲ قطعه محتوا (از هر نوع) در سایت منتشر می‌کنید، در تقویم خود، ممیزی کردن ۱ قطعه محتوا را بگنجانید.

۷

محتواهای همیشه سبز، مهم‌ترین نوع محتواها در فرآیند ممیزی محتوا هستند. این محتواها باید همواره به روز باشند تا بتوانند در تمام عمر طولانی خود، کارساز و تر و تازه باشند. شاید اگر فرآیند ممیزی به صورت دوره‌ای نداشته باشند، از یک محتوای سبز به یک محتوای معمولی تبدیل شوند.

۸

و نکته آخر اینکه، فرآیند ممیزی محتوا و استانداردهای کیفی محتوایی که از داخل این فرآیند استخراج می‌شوند، باید در تولید و انتشار محتواهایی که از هم اکنون ایجاد می‌شوند، ملاک عمل قرار گیرند. به این ترتیب پس از مدتی این فرآیند انرژی بسیار کمتری از شما گرفته و باعث مدیریت بهینه محتواها خواهد شد.

ایده‌هایی که در حین نوشتن این مطلب جوشیدند!!

سند کنترل کیفیت محتوا

چگونه یک پروژه ممیزی محتوا و سئو را برون سپاری کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *