چرا نباید از سرقت محتوا نگران باشیم؟

استفاده دیگران از یک محتوا بدون رعایت دستورالعمل‌های حقوق صاحب اثر، سرقت محتوایی نام دارد. می‌توان ایده گرفت؛ می‌توان از مطالب و نکاتی که دیگران تولید کرده‌اند، به صورت موردی استفاده کرد و به آنها ارجاع داد. اما اینکه بدون ارجاع و بدون اجازه خالق اثر، هر تغییر، ترجمه و تلخیص یا به نام خودمان انتشار دادن محتوا، از نظر من بدترین نوع دزدی است.

اما آیا باید نگران سرقت محتوایمان باشیم؟

امروزها موتورهای جستجوگر بخصوص گوگل که بیش از ۸۰ درصد صنعت را مال خود کرده، الگوریتم‌های رتبه بندی، لیست کردن و هوش مصنوعی خود را گسترش شگرفی داده‌اند. به همین دلیل گوگل بر روی سرقت محتوایی بسیار حساس است. محتوای منحصر به فرد شما وقتی برای اولین بار ایندکس شود، در صورت استفاده سایرین از محتوای شما (سرقت محتوا)، موتورهای جستجو قطعا خواهند فهمید.

دلیل دوم؛ چشمه خلاقیت و سبک محتوانویسی

شما قرار نیست روی پلتفرم محتوایی خودتان، فقط یک محتوا انتشار دهید. منظورم این است که وقتی من نوشتن محتوا با خلاقیت خودم را یاد گرفتم، باز هم می‌توانم با سبک خودم محتوا بنویسم. یعنی این چشمه جوشان(!) خلاقیت محتوایی با سرقت محتوا خشک نخواهد شد. وقتی جریان محتوای بکر و انتشار آن در پلتفرم محتوایی شما ادامه پیدا کند، از آن طرف سرقت محتوایی حتی به نفع شما خواهد بود. شاید محتوا را بتوان کپی کرد اما سبک را هرگز نمی‌توان کپی کرد.

دلیل سوم؛ افزایش اعتبار

کسی که محتوای شما را کپی می‌کند در واقع اولین دنبال کننده و طرفدار شماست!

تمام کسانی که محتوای شما را کپی و بازنشر می‌کنند یا حتی از آن استفاده می‌کنند، درواقع در حال گسترش امپراطوری محتوایی شما هستند. آنها حداقل حتی برای کپی کردن محتوا باید به پلتفرم محتوایی شما سربزنند و ساعت‌ها با محتواها و صفحات مختلف شما کلنجار بروند. همین موضوع باعث افزایش اعتبار وبسایت شما خواهد شد. پس کسی که محتوای شما را می‌دزدد، در ابتدا به خودش ضربه می‌زند و در مرحله بعد باعث گسترش قلمرو شما می‌شود.

فضای آفلاین و دغدغه سرقت محتوا

در فضای دیجیتال شاید بتوان به راحتی سرقت‌های محتوایی را ردیابی کرد. حتی خود گوگل به طور خودکار این کار را انجام می‌دهد. اما در فضای آفلاین، هنوز هم نگرانی‌ها برطرف نشده است. اما باز هم جای امیدواری وجود دارد. چرا؟ مثلا شما در زمینه کشاورزی کتابی نوشته‌اید. همه ما می‌دانیم که فرآیند نوشتن کتاب و فواید آن بیشتر متوجه نویسنده است تا سایرین.

بعد از نوشتن کتاب حتی اگر آن را بسوزانید، ضرر نکرده‌اید. زیرا شما در این مسیر، بزرگتر شده‌اید.

حال فردی برای اینکه خود را متخصص کشاورزی جا بزند (در حالی که نیست!) باید از محتوای کتاب شما استفاده کند و کتاب یا محتوا بنویسد. این کار باعث سقوط عزت نفس او خواهد شد. در حالی که اگر به کتاب ارجاع می‌داد و بعد از آن استفاده می‌کرد، نه تنها عزت نفس او لگدمال نمی‌شد بلکه می‌توانست از لحاظ برند شخصی و جایگاه تخصصی، بالاتر تیز برود.

برخی افراد خودشان دوست دارند به خودشان ضربه بزنند. پس بگذارید این کار را بکنند. شما قرار نیست بنچ مارک و استاندارد موفقیت خود را بر اساس افرادی غیر از خودتان تعیین کنید. بلکه قرار است استاندارد خودتان را داشته باشید. قرار است با خود دیروزتان رقابت کنید. من فقط و فقط با یعقوب دلیجه‌ی سال قبل، ماه قبل، هفته قبل و حتی دیروز، خودم را مقایسه می‌کنم.

اسلحه‌ای مرگبارتر از رقابت با خود وجود ندارد.

۱۳ آذر ۱۳۹۹
به روز رسانی: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *