استخدام کارشناس محتوا: نویسنده یا یک متخصص فنی

استراتژی‌های بازاریابی محتوایی برای پیاده سازی نیاز به یک تیم دارند تا بتوانند به نحو موفقیت آمیزی در موفقیت کل کسب و کار موثر باشند. استخدام کارشناس محتوا همیشه یکی از چالش‌های بزرگ توسعه تیم‌های محتوایی است. همیشه این سوال مطرح بوده که برای استخدام یک کارشناس محتوا فردی دست به قلم و با شم نویسندگی استخدام کنیم و یا فردی فنی و متخصص که حوزه فعالیت ما را بشناسد.

استخدام یک متخصص اما نه نویسنده

متخصصان فنی، حوزه فعالیت شما را می‌شناسند. آنها به راحتی مفاهیم فنی را توضیح داده و کاملا در جریان جزئیات کار شما هستند. اغلب متخصصان از نیمکره چپ مغزشان بسیار بیشتر از نیمکره دیگر استفاده می‌کنند. به همین دلیل آنها در نظارت بر تولید، کنترل کیفیت و تحقیق و توسعه محصول، عالی هستند.

مهندسان و تکنسین‌ها اغلب در انجام کارهای فرآیندی و گام به گام یک پروژه مشخص، خبره هستند. یعنی همان چیزی که برای آن آموزش دیده‌اند. اگر بتوانید شخصی را بیابید که پس زمینه فنی داشته باشد و ذوق نوشتن داشته باشد، کمی تامل کنید و دقیق‌تر بررسی کنید. شاید او همان حلقه مفقوده باشد که به دنبالش هستید.

استخدام یک عدد عاشق نوشتن، اما غیر فنی

چنین افرادی به نوشتن عشق می‌ورزند و با اشتیاق و علاقه می‌نویسند. ذوق و خلاقیت آنها در نوشتن نمود بارز داشته و از این کار لذت فراوانی می‌برند. چنین افرادی با کمی مطالعه و تفکر در مورد هر موضوعی می‌توانند بنویسند. با اینکه نوشتن را بیشتر یک مهارت می‌دانم تا استعداد. اما بازهم باید عامل ذوق و شوق باید وجود داشته باشد تا بتوان مهارت در نوشتن را به فردی نسبت داد.

یک نویسنده به طور مداوم می‌نویسد. چه اینکه تاکنون کتابی منتشر کرده باشد یا نه. بسیاری از نویسندگان فقط حجم کمی از تمام نوشته‌های خود را منتشر می‌کنند.

تنها مشکلی که وجود دارد عدم آشنایی کافی چنین فردی با محصولات و صنعتی است که در آن فعالیت می‌کنید. اما تجربه نشان داده که تعلیم و آموزش دادن نوشتن به یک شخصیت تکنیکال بسیار سخت‌تر از آموزشی فنی یک نویسنده است.

شاید مهارت یادگیری هم یکی از مهارت‌هایی است که باید در مصاحبه‌های استخدامی و دوره جذب آزمایشی تمامی نیروهای انسانی (نه فقط نیروی محتوا) مدنظر قرار گیرد. در عصر جدید می‌توان مهارت یادگیری را مهم‌ترین مهارت‌ها نامید. این سرعت تغییرات نیاز به یادگیری سریع دارد تا انسان بتواند خود را با تغییرات مختلف همراه کند. اتفاقی که برای پدر بزرگ‌های ما افتاد. آنها از قافله عقب ماندند و نتوانستند خود را با تغییرات همراه سازند. سرنوشت ما هم چیزی غیر از این نخواهد بود. مگر اینکه مهارت یادگیری‌مان را قدر بدانیم.

شوق نوشتن، آموختنی نیست

موضوع دیگر شوق است. نوشتن کار سختی است. جمع آوری مطلب از اینترنت و آماده کردن یک محتوای وصله پینه، هنر نیست. تولید محتوا هم نیست. حتی اگر فردی در این کار هم چیره دست باشد، باز هم نمی‌تواند در طولانی مدت به این کار ادامه دهد.

شاید بتوان گفت، نوشتن و فکر کردن سخت‌ترین کارهای دنیا هستند. نوشتن از فکر کردن هم سخت‌تر است. چون برای نوشتن علاوه بر فکر کردن، مراقب قلم هم باید باشیم. تا چیزی را ننویسد که نباید!

به همین دلایل یافتن فرد مناسب برای جایگاه شغلی کارشناس محتوا، آسان نیست. اما جوینده یابنده است.

جمع بندی

پس به جای تکنسین فنی که از نوشتن متنفر است، نویسنده‌ای را بیابید که قدرت یادگیری مناسبی دارد؛ اگر هم نویسنده‌ای با پس زمینه فنی پیدا کردید، قدرش را بدانید. زیرا کسی که فنی بوده و بعد به نوشتن روی آورده، قطعا به مرحله جدیدی از مهارت وارد شده است. چنین فردی از دایره آسودگی خود عصیان کرده و به سطح جدیدی پریده است.

و اینکه فهمیدیم، شوق و ذوق نوشتن چیزی نیست که به کسی بیاموزیم. البته ذوق نوشتن و چشمه جوشان خلاقیت نویسندگان هم همیشه جاری و جوشان نیست و باید از آن مراقبت کرد. شاید روش‌های مراقبت از خلاقیت و ذوق را موکول می‌کنیم به نوشته بعدی.

سبز و جاری باشید.

یعقوب دلیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *