همه ما وقتی میخواهیم مهارتی را بیاموزیم یا دانشی را فرا بگیریم یا یک حوزه تخصصی را آغاز کنیم، نیازمند منابع یادگیری هستیم. این منابع به چند دسته محدود میشوند:
کتابهای مرتبط
مقالات بین المللی
وبسایتهای افراد شناخته شده در آن حوزه
وبسایتهای آموزشی و وبلاگها
پادکستها و کانالهای دیجیتال (یوتیوب و تلگرام)
دورههای آموزشی و کلاسهای آنلاین و حضوری
کارگاههای آموزشی آنلاین و حضوری

سه نوع دوره آموزشی در مسیر یادگیری یک مهارت یا تخصص
ممکن است ما در ابتدای ورود به سرزمین جدید یادگیری مهارت یا تخصص، یا در حین طی کردن مسیر یادگیری و یا با طی کردن چند منزلگاه و آموختن حجم قابل توجهی از مباحث به سراغ دورههای آموزشی برویم. البته خود دورههای آموزشی نیز ممکن است براساس سطح بندی مشخصی طراحی و تدوین شوند.
مثلا ممکن است یک دوره آموزشی برای سطوح مقدماتی و الفبای استراتژی تدوین شود و مخاطب آن افرادی باشند که به تازگی قصد ورود به حوزه استراتژی را دارند. چنین دوره آموزشی میتواند به ارائه تعاریف دقیق استراتژی، استراتژی بنگاه، استراتژی کسب و کار، استراتژی وظیفهای، تفکر استراتژیک، مزیت رقابتی، استراتژی رهبری هزینه، استراتژیهای تمایز، استراتژی محصول و … بپردازد.
خروجی چنین دوره آموزشی، آشنایی با الفبای استراتژی و واژگان کلیدی این حوزه خواهد بود. پس از یادگیری مباحث مربوط به این دوره آموزشی، میتوان امیدوار بود که با سرعت و عمق بیشتری ادامه مسیر تخصصی و مطالعاتی را طی کرد.
ممکن است بخش خاصی از حوزه، موضوع دوره آموزشی یا پکیج باشد. مثلا در حوزه استراتژی، به استراتژیهای منابع انسانی بپردازد و سرفصلهای مرتبط با آن را بررسی کند. سرفصلهای چنین دوره آموزشی میتواند استراتژیهای جذب، نگهداشت، آموزش، به کار گیری و بودجه ریزی سرمایهای و برنامههای توسعه بلند مدت منابع انسانی در مسیر رسیدن به چشماندازهای کلان سازمان باشد.
خروجی این نوع دوره آموزشی میتواند هنر آموز را در تدوین استراتژیهای منابع انسانی همسو با استراتژیهای کلان سازمان، توانمند کند.
نوع دیگری از دورههای آموزشی، میتوانند ادبیات حوزه را برای شما مرور کنند و به ساختار بندی و تشکیل یک پازل یا کریستال از حوزه مطالعاتی و تخصصی، کمک کنند. چنین دورههایی معمولا مدلها و نظرها و شیوههای مختلف و مکاتب متنوع موجود در یک حوزه را بررسی و نسبت به همدیگر مقایسه میکنند. مزیت و خروجی اصلی چنین دورههای آموزشی میتواند نظم ذهنی و قرار دادن هر مفهوم و هر رسته از مطالب در جای خودش (در ذهن شما) باشد. محتوای ارائه شده در چنین دورههای آموزشی میتواند مسیر و چشم انداز آینده شما در حوزه تخصصیتان را شکل دهد و یا حتی در برخی از موارد کمک میکند که به مرزها و وسعت واقعی دوره پی ببرید.
ممکن است در چنین دورههایی، روندهای حاکم بر حوزه را هم بررسی کنند و به به روز رسانی دانش شرکت کنندگان در دوره، کمک کنند.
تنظیم بیانیه هدف از شرکت در دوره آموزشی و ثبت درس آموختهها پس از اتمام دوره
مهم این است که قبل از شرکت در هر دوره آموزشی، بیانیه اهدافی مبنی بر دلایل و هدف ما از شرکت در دوره آموزشی و خروجیهای مورد انتظار آن تهیه کنیم. اگر چنین بیانیهای را آماده کنیم، هم از دوره آموزشی و خروجیهای آن انتظارات واقعیتری خواهیم داشت و هم تعهد ما برای استفاده حداکثری از محتوا و معلم دوره، افزایش خواهد داشت.
بیانیه هدف از شرکت در دوره آموزشی علاوه بر آنکه کمک میکند رس دوره را بکشیم، به مسیر یادگیری هم ما هم جهت میدهد و در صورتی که کیفیت دوره پایینتر از حد انتظار باشد، آسیب کمتری خواهیم دید. با اتمام دوره و بررسی دوباره آموختههای دوره، میتوانیم ارزیابی دقیقتری از ارائه دهنده دوره و محتوای آن خواهیم داشت به این ترتیب میتوانیم از تجربه حضور در دوره برای انتخاب، تصمیم گیری و شرکت در دورههای بعدی، دیتای معتبر و قابل استنادی داشته باشیم.
پس حتی اگر تحت اثر تبلیغات و توصیه دوستان و مشاوران به ظاهر متخصص و دلسوز، در یک دوره آموزشی شرکت کردیم یا پکیج گرانقیمتی را خریداری کردیم، باید از تجربههای منفی آن درس بگیریم و سعی کنیم از یک سوراخ دو بار گزیده نشویم.
در نوشته دیگری شاید به این بپردازم که چگونه بهترین استفاده را از دورههای آموزشی ببریم. و اینکه چگونه مدرس، متخصص یا معلم مناسب را از دکان داران بیهنر تشخیص و تمییز دهیم.
روبه رشد باشیم؛ پایدار و مستمر
نکته
این مطلب در ابتدا در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۹ شمسی منتشر شد و اکنون مورد بازبینی و بازنویسی قرار گرفت.