در کسب و کارها و جلسات سیاست گذاری و تدوین استراتژی، یکی از کلمات کلیدی که بارها و بارها مورد استفاده افراد مختلفی قرار میگیرد، اهداف کوتاه مدت، اهداف میان مدت و بلند مدت است. چند وقت پیش در یکی از این جلسات، فردی از حضار جلسه پرسید که تعریف این واژهها چیست.
وقتی از بازه کوتاه مدت حرف میزنیم از چه بازه زمانی حرف میزنیم؟
وقتی میگوییم اینها اهداف میان مدت ما هستند، یعنی چقدر کسب این اهداف طول خواهد کشید؟
وقتی یکی از مدیران ادعا میکند که در بلند مدت به اهداف A, B و C خواهیم رسید، ایشان بازه زمانی مدنظرشان برای رسیدن به اهداف چقدر است؟
در روشهای هدف گذاری شخصی (+)
اهداف کوتاه مدت اهدافی هستند که روزانه یا حداکثر ۲ ماهه هستند.
اهداف میان مدت هم بین ۱ تا ۲ سال طول میکشند.
اهداف بلند مدت به اهدافی گفته میشود که حداقل ۵ سال زمان لازم است تا تحقق یابند.

اما در مدیریت کسب و کار و مباحث استراتژی(+ و نظر دکتر خطیبی در دوره MBA استراتژی در مدرسه کسب و کار بهار)
کوتاه مدت یعنی ظرف زمانی ۱ سال.
میان مدت هم به ۱ تا ۵ سال اشاره دارد.
بلند مدت هم بازه زمانی بین ۴ تا ۵ سال را در بر میگیرد.
بدیهی است اهدافی که بیش از ۵ سال تحقق آنها به طول میانجامد، هدف نیستند بلکه در قالب چشم انداز سازمان باید بیایند.
پیشنهاد مطالعه
سری مطالب #تفکر استراتژیک
سری مطالب #مدیر اثربخش