قیف بازاریابی محتوایی (۱)-اهداف، مبانی و کاربردها

قیف بازاریابی محتوایی

محتوا و بازاریابی محتوایی را قبلا در یک نوشتار جداگانه تعریف کردیم. در یک تعریف ساده، بازاریابی محتوایی روشی برای بازاریابی به وسیله محتواست. محتوا صرفا مقاله و کتاب و متن نیست. بلکه حتی یک پیامک ۱۰ کلمه‌ای هم مصداقی از محتواست. یا به عبارت شفاف‌تر، هرچیزی که خورشید به آن بتابد محتواست!

بازاریابی محتوایی ابزارها و تکنیک‌ها مختلفی برای پیاده سازی موثرتر فرآیندهایش دارد. یکی از آنها قیف بازاریابی محتوایی است. با یک نوشتار سریالی در مورد قیف بازاریابی محتوایی طرف هستید. این نوشتار قسمت اول این سریال است. سریالی که بنا دارد آناتومی قیف را بررسی و تشریح کند و از تمام جوانب آن را تحلیل کند.

برای نوشتن این سریال، بیش از ۲۰ لینک برتر موتورهای جستجو را تحلیل و خلاصه سازی و ۴ کتاب بازاریابی محتوایی را برای بار دوم بازخوانی کردم. پس انتظار این را داشته باشید که با به روزترین مفاهیم در زمینه قیف بازاریابی محتوایی روبرو شوبد.پس برای خواندن (به جای دیدن) این سریال با من همراه باشید.

قسمت اول به کلیات و اهداف قیف مربوط است.

قیف بازاریابی محتوایی چیست؟

قیف بازاریابی محتوایی ابزاری برای مدیریت درست تمامی تلاش‌های محتوایی در مسیر آگاهی-جذب-فروش و نگهداشت مشتریان است. این ابزار کمک می‌کند منابع موجودمان را به نحو بهینه بر روی فرآیندهای کسب وکار (آنلاین و غیر آنلاین) و تلاش‌های خود اختصاص دهیم. قیف کمک می‌کند محتوای تازه را در مرحله صحیح، در زمان درست و با هدف مشخصی به مخاطب یا مشتری برسانیم. در واقع قیف برای افزایش تاثیر گذاری و مدیریت بهتر فرآیندهای محتوایی به وجود آمده است. پس کار اصلی قیف بازاریابی محتوایی، آسان کردن کارها و کاهش هزینه‌هاست.

حالا چرا قیف

حالت ایده آل قیف بازاریابی محتوایی، استوانه است. اما چون در فرآیند آگاهی مخاطب تا تبدیل شدن او به مشتری، راندمان ۱۰۰ درصد یک رویاست، به همین دلیل از قیف برای نشان دادن این فرآیند استفاده می‌کنیم. پس قیف می‌تواند نماد ریزش مخاطبان در مراحل اول قیف باشد. اما هیچ اشکالی وجود ندارد که به جای قیف از یک مخروط ناقص استفاده کنیم. حالا خودتان قضاوت کنید:

-“قیف بازاریابی محتوایی” یا “مخروط ناقص بازاریابی محتوایی” ؟؟ شاید دومی بهتر باشد!

اگر قیف بازاریابی محتوایی نبود، چه چیزهایی را از دست می‌دادیم؟ (کاربردها و اهداف)

اما بیایید ببینیم کارهایی که با قیف بازاریابی محتوایی می‌توانیم انجام دهیم چه چیزهایی هستند:

مدیریت موثر تلاش‌های محتوایی

در فرآیند تبدیل مخاطب به مشتریان وفادار، این فقط مرحله آگاهی از برند و جذب مخاطب مهم نیست، بلکه تمامی مراحل این فرآیند در جای خود تعیین کننده هستند. بسیاری از بازاریابان و صاحبان کسب و کار، روی تولید محتوای آموزشی و اگاه سازی تمرکز می‌کنند و به مراحل دیگر قیف و فرآیند تبدیل مخاطب به مشتری کاری ندارند. یعنی تمامی تلاش‌های محتوایی خود را به مرحله اول قیف معطوف می‌کنند.

حال فرض کنید که مخاطب به کسب و کار شما و رویکرد محتوایی شما علاقمند شد. مرحله بعدی چیست؟ مخاطب چه کاری باید انجام دهد؟ قیف کمک می‌کند محتواها را براساس ویژگی‌های مراحل مختلف تبدیل مخاطب به مشتری وفادار، مدیریت کنید و منابع (پول و زمان) خود را به صورت بهینه در بین مراحل مختلف تقسیم کنید. پس لطفا تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید.

نظم بیشتر در تولید و انتشار محتوا+دقت بالاتر در تنظیم تقویم محتوایی

با تنظیم یک قیف بازاریابی محتوایی یکپارچه، نظم بالاتری در تولید و انتشار محتوا خواهید داشت. زیرا بودن قیف، بینش عمیقی نسبت به نیازهای محتوایی مخاطبان در راستای تبدیل به مشتری، به شما می‌دهد. شما می‌دانید که اکنون به چه محتوایی نیاز دارید. همچنین می‌دانید که گام‌های بعدی چیست و چه تمهیداتی از هم اکنون باید بیندیشید تا دچار بی نظمی نشوید.

پس در نهایت قیف بازاریابی محتوایی کمک زیادی به افزایش دقت تقویم محتوایی و افزایش اثرگذاری آن دارد.

سنجش اثرگذاری محتواها

درست است که این مورد یکی از فعالیت‌های مربوط به مدیریت محتواست. اما به هر حال یکی از حلقه‌های گم شده در زمینه بازاریابی دیجیتال است. سنجش اثرگذاری محتواها در تمام مراحل قیف، کمک می‌کند تا مشکلات و موانع را برطرف کنیم و به درآمد بیشتری برسیم. اگر قیف بازاریابی محتوایی نبود، ما حتی از وجود مشکل در فرآیند تبدیل مخاطب به مشتری آگاه نمی‌شدیم.

انتخاب نوع محتوای بهینه در مراحل مختلف قیف

در مراحل مختلف قیف بازاریابی محتوایی، محتواهای خاصی مورد نیاز است. مثلا کسی که می‌خواهد یک کیبورد بخرد و قبلا با فروشگاه اینترنتی شما آشناست، دیگر وقت خود را برای محتواهای وبلاگی شما تلف نمی‌کند. بلکه به مطالعه نقد و بررسی انواع کیبورد می‌پردازد.

تحلیل و آنالیز رفتار کاربران و بررسی واکنش آنها به فرمت‌های مختلف محتوا در هر مرحله از قیف، کمک می‌کند تا نوع محتوای بهینه را که برای مخاطب شما جذاب‌تر است پیدا کنید. چون قرار نیست تا ابد درو سر خودتان بچرخید و تصور کنید که همه مخاطبان از وبلاگ استقبال می‌کنند. این یک خطای ذهنی، سوگیری شناختی یا مصداقی از تفکر قالبی است!

قیف بازاریابی محتوایی شامل چند مرحله است؟

قیف بازاریابی محتوایی در نوع کلاسیک شامل ۳ مرحله است. آگاهی از برند (TOFU=Top Of Funnel)، مرحله جذب و درگیری مخاطب (MOFU=Middle Of Funnel) و مرحله تبدیل مخاطب به مشتری (BOFU=Bottom Of Funnel). البته برخی از صاحب‌نظران مرحله وفاداری مشتری را نیز به مراحل فوق اضافه کرده‌اند. با توجه به اینکه برای نگهداشت مشتریان نیز می‌توان از محتوا استفاده کرد، پس می‌توان قیف بازاریابی محتوایی را به جای ۳ مرحله شامل ۴ مرحله دانست.

جمع بندی

تا اینجای بحث امیدوارم موضوع و درونمایه این سریال توانسته باشد نظر شما را جلب کند.

در این نوشتار به چیستی قیف بازاریابی محتوایی، اهداف و کاربردهای آن پرداختیم. در انتهای بحث هم به مراحل مختلف قیف بازاریابی محتوایی پرداختیم. اجازه دهید در قسمت بعدی سریال “قیف بازاریابی محتوایی” آناتومی مرحله اول قیف را بررسی کنیم. قسمت بعدی مربوط به بخش ابتدایی قیف و محتواهای مرتبط با آن خواهد بود.

با من همراه باشید

۲۱ تیر ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *