ممیزی محتوا (۱)-معرفی، اهداف و کاربرد

ممیزی محتوا

در تمام آموزه‌های توسعه فردی و سبک زندگی در مورد اهمیت خودشناسی شنیده‌ایم و خوانده‌ایم. وقتی خودمان و توانایی‌هایمان را بشناسیم، آرام‌تر، هدفمندتر و رضایت بخش‌تر زندگی می‌کنیم. حالا در این نوشتار به یکی از مباحث مهم مدیریت محتوا در یک کانال محتوایی می‌پردازیم. ممیزی محتوا یا content audit. قبول دارم عبارت انگلیسی آن راحت‌تر به یاد می‌ماند و حتی شاید راحت‌تر در زبان بچرخد.

ممیزی محتوا نوعی فرآیند بررسی و بازنگری در محتواهای موجود و منتشر شده در کانال‌های محتوایی است؛ این فرآیند با هدف استفاده حداکثری از محتواهای موجود، هدفمند سازی محتوا، همسو سازی با استراتژی جدید است.

ممیزی محتوا دقیقا همانند تیز کردن شمشیر قبل از جنگ است. شما کاری می‌کنید که با تلاش کمتر، تاثیرگذاری بیشتری در مقابل دشمنان داشته باشید. هم راحت‌تر و با خستگی کمتری پیروز می‌شوید و هم با کمترین هزینه و تلفات، جنگ را به اتمام می‌رسانید.

ممیزی محتوا همانند اضافه کردن خاصیت چابکی (agile) به محتواهای شماست. از این پس، کلمات تبدیل به نیروهای چریکی شما می‌شوند.

اما بیایید تمامی مزایای ممیزی محتوا را برشماریم. تا مزایای یک اقدام و ضررهای ناشی از عدم اقدام را متوجه نشویم، اغلب وارد عمل نخواهیم شد.

اهداف ممیزی محتوا چیست؟ بعد از ممیزی محتوا چه چیزی به دست می‌آوریم؟

۱٫ممیزی محتوا (content audit) چیزی شبیه خودشناسی است. با اجرای این فرآیند، محتواهای سایت خودتان را دقیق‌تر می‌شناسید. به نقاط قوت و ضعف پی می‌برید. شناخت کامل سایت و محتواها، کمترین نتیجه‌اش، بهبود (حتی ۱درصدی) است. وقتی ندانید تاثیرگذاری محتواها چگونه است، قطعا هیچ اقدامی هم برای بهبود آن نخواهید کرد.

۲٫ممکن است استراتژی محتوای شما در طول زمان تغییر کرده باشد. اما همسو سازی تمامی محتواها در راستای هدف و استراتژی جدید، کار آسانی نیست. ممیزی محتوا کمک می‌کند در سریع‌ترین زمان ممکن این کار را بکنید.

۳٫مدیریت محتواهای کنونی و رشد روز افزون آنها مستقل از نوع کانال یا پلتفرم محتوایی، هزینه زیادی به تیم و کسب و کار شما تحمیل می‌کند. این را هم فراموش نکنید که امروزه زمان=هزینه است. با استفاده از ممیزی محتوا، می‌توانید محتواهایی که استاندارد تعیین شده را کسب نکردند، تلفیق، حذف یا ریدایرکت کنید و با مقدار محتوای کمتر تاثیر گذاری بیشتری را تجربه کنید.

۴٫چابکی تیم یکی از ویژگی‌های مهمی است که با انجام دادن ممیزی محتوا، در تیم شما افزایش می‌یابد. با توجه به طبیعت پویا و همواره در حال تغییر فناوری‌های مختلف بخصوص ابزارهای بازاریابی دیجیتال، لازم است تیم‌های کاری چابکی لازم را داشته باشند تا بتوانند خود را با تغییرات این حوزه همراه کنند. عقب ماندن از قافله می‌تواند یکی از عوامل سقوط هر کسب و کاری باشد.

۵٫امتیاز دهی محتواها و رده بندی آنها که یکی از خروجی‌های فرآیند ممیزی محتوا است، به شناسایی محتواهای عالی و تصمیم گیری درباره گام بعدی و ادامه راه کمک می‌کند. ممکن است با انجام ممیزی، نتیجه بگیرید که محتواهای صوتی تاثیرگذاری بهتری نسبت به ویدیویی دارند و بدین ترتیب اهمیت بیشتری را برای این نوع محتواها در گام بعدی در نظر بگیرید.

۶٫با بازبینی و ممیزی محتواها، می‌توانیم لحن و سبک محتوا را به دقت بررسی کرده و با صدای برند سازمان، یکسان سازی کنیم.

۷٫کمک به بهبود شاخص‌های سئو یکی از نتایج ممیزی محتواست. با بهبود تیترها و میان تیترهای محتوا، بهبود توضیحات متا و لینک سازی داخلی، بهبود کیفیت ویدیو و عکس‌ها و اینفوگرافی مورد استفاده در محتواها و کشف لینک‌های شکسته می‌توانیم، تاثیر شگرفی بر روی شاخص‌های سئوی محتواها بگذاریم.

۸٫شناسایی صفحات یتیم در سایت شما هم یکی از مزایای بزرگ ممیزی محتوا است. ارجاع و اتصال بسته‌های دانش در فضای آفلاین و آنلاین یکی از اصول تولید محتواست. یعنی هیچ محتوایی تولید نمی‌شود مگر اینکه بر روی شانه‌های محتواهای قبلی سوار می‌شود. “محتوای جزیره‌ای” نامی است که می‌توانیم برای چنین شرایطی انتخاب کنیم. محتوایی که هیچ اتصال داخلی و خارجی با سایر محتواهای مرتبط ندارد. معمولا چنین محتواهایی ترافیک و بک لینک‌های کمی می‌گیرند و به پتانسیل نهایی خود نمی‌رسند.

۹٫شناسایی خلاهای محتوایی و ایجاد فرصت برای ایده پردازی در مورد محتواهای آینده نیز، از نتایج ممیزی محتواست. وقتی خودمان را بشناسیم یعنی نقاط ضعف خود را هم می‌شناسیم. حالا نیاز ما را ترغیب می‌کند تا به دنبالش برویم و برای رفع نقاط ضعف ایده پردازی کنیم.

۱۰٫وقتی محتواهای خود را ممیزی می‌کنید، اعتبار بیشتری در نزد موتورهای جستجوگر کسب می‌کنید. چون به روز بودن محتوا و کمک به مخاطب برای شما مهم بوده است.

نکاتی در مورد ممیزی محتوا

هرچه یک کانال محتوایی از نظر هدفمندی و استراتژی، ضعیف‌تر باشد، ممیزی محتوا اثر مثبت بیشتری بر روی نتایج نهایی و تاثیرگذاری محتوا دارد. همچنین با توجه به اینکه فرآیندی بسیار زمان‌بر است، اغلب افراد از آن فرار می‌کنند.

فرآیند ممیزی محتوا با تعیین استانداردها و شاخص‌های امتیاز دهی و موفقیت محتواها آغاز می‌شود. اما چه نشانه‌هایی وجود دارد تا بفهمیم محتواهای ما نیاز به بازبینی دارند؟

اگر سالها بر روی وبسایت خود محتوا منتشر کرده اید و سالها از آخرین اصلاح و ممیزی گذشته است.

اگر محتواها را بدون چرخه عمر محتوا منتشر کرده اید و اصلا دست به آپدیت نزده اید.

اگر تیم شما بدون هیچ گونه طرح و استراتژی شفاف و مشخص اقدام به تولید محتوا کرده است.

اگر واقعا نمیدانید چه کسانی، با چه هدفی و چه وقت پستهای وبسایت شما را منتشر کرده است

اگر تاثیرگذاری محتواها به حدی پایین آمده که نیاز به تغییرات و به روز رسانی دارند. 

شما به ممیزی محتوا نیاز دارید.

جمع بندی

در این نوشتار با ممیزی محتوا و اهداف این اقدام آشنا شدیم. حالا به اندازه کافی از لزوم انجام ممیزی آگاهیم. در نوشتار بعدی هم به صورت گام به گام یکی از انواع ممیزی را بررسی می‌کنیم تا بفهمیم به طور عملیاتی، چگونه انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *