در مطلب قبلی از همین سری، به تعریف، اهداف و کاربردهای فرآیند ممیزی محتوا پرداختیم. حال در این مطلب میخواهیم به مراحل مختلف این فرآیند و چگونگی انجام آن بپردازیم.
مرحله اول-اهداف را مشخص کنید
هدف شما از این کار چیست؟ ممکن است کارهای محتوایی وبسایتتان را برون سپاری کرده باشید و هیچ اطلاعی از محتواهای منتشر شده در سایت نداشته باشید.
ممکن است زمان زیادی از آخرین تغییر استراتژی یا تاریخ انتشار محتواها گذشته باشد. یا ساختار، اطلاعات ارائه شده و عکسها و فیلمهای مورد استفاده در محتوا، از رده خارج شوند.
ممکن است برخی از محتواهایتان نیاز به همسوسازی با لحن و صدای برند داشته باشند. یا اینکه ممکن است اثرگذاری محتواها کاهش یافته باشند.
ممکن است برخی از محتواها چرخه عمر خود را طی کرده باشند و نیازی به آنها نباشد. یا اینکه ممکن است بنا به صلاحدید استراتژیست محتوا، چند محتوا با هم ادغام شوند یا با بازآفرینی چند محتوا، یک محصول محتوایی تولید شود.
ممکن است محتواهای شما به لحاظ استانداردهای خوانایی مشکل داشته باشند. یا از نظر استانداردهای سئو کیفیت کافی را نداشته باشند.
به این ترتیب با اجرای یک فرآیند ممیزی محتوا میتوانید به مشکلات فوق رسیدگی کنید. لینک سازی داخلی را اصلاح کنید. لینکهای شکسته را ترمیم کنید و صفحات یتیم را پدرمادردار کنید.
آغاز این مسیر بدون داشتن اهداف شفاف و واضح، همانند واکس زدن بادمجان است. همانقدر بیمعنی و بیتاثیر!
مرحله دوم-جمع آوری محتواها
در این مرحله باید هرنوع محتوایی که در وبسایت خود دارید را جمع آوری کنید و در یک فایل صفحه گسترده (اکسل) اطلاعات آنها را دسته بندی کنید تا بتوانید در گام بعدی به راحتی فرآیند ممیزی را تکمیل کنید. اما در فایل اکسل مذکور، محتواها را باید بر چه اساسی دسته بندی کرد؟ چه اطلاعاتی را در داخل آن فایل گرد آوری کنیم تا بتوانیم راحتتر کار را پیش ببریم؟
موارد پیشنهادی که در فایل اکسل باید لحاظ شوند عبارتند از:
تیتر محتوا+آدرس لینک محتوا (شاید بد نباشد لینک محتوا در داخل تیتر آن هایپر لینک شود)
دسته بندی موضوعی محتوا در سایت شما.
پیام محتوا. خلاصه پیام محتوا را در یک جمله کوتاه بنویسید.
مخاطب هدف محتوا. این محتوا برای چه مخاطبی نوشته شده است؟ قطعا فقط باید یک مخاطب هدف وجود داشته باشد.
نقشه سفر این محتوا. مخاطب بعد از مطالعه این محتوا به کجا هدایت میشود. یا اینکه متن دعوت به اقدام را بنویسید.
تعداد ترافیک محتوا. مخاطبان چند بار از این محتوا بازدید کردهاند.
نرخ ماندگاری در صفحه. مخاطبان به طور متوسط چند دقیقه در این صفحه یا محتوا باقی میمانند.
سایز صفحه چقدر است؟ این موضوع به طور تقریبی با محاسبه فایلهای موجود در داخل صفحه مانند تصویر و ویدیو مشخص میشود. همچنین یکی از مصداقهای سئوی محتوا است. یعنی هرچه صفحه حجم کمتری داشته باشد، سرعت بارگذاری ان بیشتر خواهد بود.
کلمات کلیدی اصلی محتوا. این محتوا براساس چه کلمات کلیدی نوشته شده است.
امتیاز محتوا از نظر مدیر محتوا یا استراتژیست.
در حالت ایدهآل، این موارد تمام آن چیزی است که در فرآیند ممیزی محتوا باید لحاظ کنید. البته ممکن است براساس اهدافی که از ممیزی محتوا دارید، فقط برخی از آنها را مورد استفاده قرار دهید.
مرحله سوم-دسته بندی و رتبه بندی محتواها
در مرحله قبلی گفتیم که چگونه یک فایل اکسل درست کنید و محتواها را جمع آوری کنید. حالا در این مرحله باید با وارد کردن اطلاعات در فایل، دسته بندی دقیق و جمع آوری دادههای آماری باید این مرحله را تکمیل کنیم.
در این مرحله یکی از کارهای مهمی که باید بکنید این است که یک دستورالعمل یا سیستم امتیاز دهی به محتواها را تدوین کنید و براساس آن تمامی محتواها را رده بندی کنید.
شاید نیاز باشد در یک مطلب جداگانه به این موضوع بپردازیم.
برای بدست آوردن دادههای مورد نیاز برای پر کردن فایل اکسل، میتوانیم از گوگل آنالیتیکس، نرم افزار خزنده Screaming Frog و سایر ابزارهای سئو استفاده کنید.
مرحله چهارم-آنالیز آماری و تصمیم گیری در مورد محتواها
حالا فایل اکسل را به همراه دادههای آماری در اختیار داریم. با نگاه و بررسی دقیق آمار و نمودارهای حاصل از آن میتوانیم به سوالات زیر پاسخ دهیم:
کدام نوع (متنی، صوتی، ویدیویی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، کتاب الکترونیک، نظر سنجی، ابزارهای تحت وب، محتوای تعاملی و…) برای مخاطب شما جذاب است؟
چه حجم محتوای متنی برای مخاطبان شما جذاب است؟
چه طول محتوای ویدیویی و صوتی برای آنها جذاب است؟
اینفوگرافیها چقدر جذاب هستند؟
کدام موضوعات را با محتوایتان پوشش ندادهاید اما مخاطبان به دنبال آن هستند؟
کدام محتواها نیاز به بازبینی و بازنویسی تیترها و حتی متن محتوا دارند؟
کدام محتواها به پتانسیل نهایی خود نرسیدهاند؟
کدام محتواها نیاز به به روز رسانی پیام پردازی و لحن و صدای برند دارند؟
کدام محتواها از متوسط امتیاز قابل قبول پایینتر هستند و بهتر است حذف شوند؟
کدام دسته محتواها بهتر است ادغام شوند؟
کدام دسته محتواها قابلیت بازآفرینی به سایر انواع محتوا دارند؟
کدام محتواها در رده برترین ۲۰ درصد قرار میگیرند؟ ویژگی مشترک آنها چیست؟
برای مدیریت این موارد میتوانید از امکانات اکسل و رنگهای مختلف استفاده کنید.
مرحله پنجم-اقدام
با پیدا کردن پاسخ برای سوالات مرحله قبل وارد مرحله اقدام میشویم. حالا میدانیم تکلیفمان با محتواها چیست. پس محتواها را یکی یکی بررسی میکنیم تا به محتوای آخر برسیم. بهتر است این کار را از قدیمیترین محتوای خود شروع کنید. همچنین اگر مثلا تقویم محتوایی شما انتشار محتوا در فواصل یک هفتهای است، هر هفته ۱ یا ۲ قطعه از محتواها را ممیزی کنید. به این ترتیب همواره و به طور مستمر سایت خود را رشد میدهید.
البته ممکن است برای این پروژه زمانبندی محدود و مشخصی تدارک دیده باشید. در این صورت میتوانید محتواهای موجود خود را ممیزی کنید. بعد از اتمام پروژه، فقط هفتهای ۱ قطعه محتوا را بهبود دهید. این یعنی همان مدل ذهنی بهبود مستمر سایت یا وبلاگ شما.
ایدههایی که بعد از نوشتن این مطلب به ذهنم رسیدند
یک نمونه ممیزی محتوا در قالب یک فایل اکسل
ساختار محتوا را چگونه طراحی کنیم تا خوانایی مناسبی داشته باشد؟
استراتژی محتوا چیست؟ چگونه آن را تهیه کنیم؟ چگونه پیاده سازی کنیم؟
برند و صدای برند چیست؟ چگونه صدای برند انتخاب کنیم و براساس آن محتوا بنویسیم؟
چرخه عمر محتوا چیست؟ چه عوامل بر چرخه عمر یک قطعه محتوا موثر است؟
یک مدیر سایت، یا یک مدیر محتوا چه نکات و ترفندهایی را از نرم افزار اکسل باید بداند؟
چگونه یک سند استاندارد برای کنترل کیفیت محتواها تدوین کنیم؟
چگونه یک سند استاندارد برای کنترل کیفیت سئوی محتواها تدوین کنیم؟
شناسنامه محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟
شرح شغل مدیر محتوا، استراتژیست محتوا، کارشناس محتوا، مدیر سئو و کارشناس سئو چیست؟
از گوگل آنالیتیکس چگونه در راستای بهبود سئوی سایت بهره ببریم؟
آموزش کامل نرم افزار Screaming Frog
چگونه دادههای آماری را تحلیل کنیم؟
راهکارهای بهبود مستمر وبسایت و محتواهای شما