در این نوشتار به معرفی کتاب بازاریابی محتوایی (Epic Content Marketing) جو پولیتزی (Joe Pulizzi) بپردازیم. این کتاب در بازار نشر ایران به نامهای بازاریابی محتوایی حماسی و قدرت محتوا نیز ترجمه شده است.
جو پولیتزی و کتاب بازاریابی محتوایی
جو پولیتزی یکی از پیشگامان مفهوم بازاریابی محتوایی و استفاده از محتوا به صورت یکی از قطعات مهم پازل بازاریابی است. پولیتزی واژه “بازاریابی محتوایی” را اولین بار در سال ۲۰۰۱ در زمانی که در شرکت پنتون مدیا مشغول بود، مطرح کرد. سپس در سال ۲۰۰۷ کسب و کار خود یعنی Content Marketing Institute (CMI) را بر مبنای این مفهوم ابداعی خود، پایه گذاری کرد.
کتاب بازاریابی محتوایی حماسی بعد از کتاب Get content Get customers (خلق محتوا، خلق مشتری) و کتاب Managing Content Marketing (مدیریت بازاریابی محتوایی)، تالیف شد و در کنار سایر کتابهای پولیتزی، او را به رهبر فکری و پیشرو در این زمینه تبدیل کرد.
کتاب بازاریابی محتوایی حماسی اثر جو پولیتزی، به انتخاب مجله فورچون به عنوان پر خوانندهترین کتاب با موضوعات کسب و کار انتخاب شد. این کتاب اولین راهنمای استفاده از انواع محتوا با اهداف بازاریابی است. موضوعات این کتاب به تولید محتوا، روشهای بازاریابی محتوایی (بازاریابی با استفاده از محتوا)، بازاریابی محتوا (چگونه خود محتوا را به عنوان محصول بازاریابی کنیم)، مدیریت و استراتژی محتوا میپردازد.
نظرات ثبت شده برای این کتاب در وبسایت آمازون
در وبسایت آمازون تقریبا ۹۰ درصد افراد از این کتاب و محتوای آن ابراز رضایت کردهاند.
فردی به نام Jim Barry این کتاب را برای دانشجویان دوره کارشناسی با رشتههای مرتبط با بازاریابی و دانشجویان فوق لیسانس MBA مناسب میداند. همچنین به دلیل تجربه بالای جو پولیتزی در همکاری با برندهای مختلف، ارائه دلایل محکم برای اثرگذاری محتوا در قیف فروش، ارائه مثالهای عینی و عملیاتی و در نهایت استفاده کم رنگ از طنز در متن محتوا، این کتاب را تایید و توصیه میکند.
فردی به نام Emma B نیز کتاب بازاریابی محتوایی جو پولیتزی را فصل جدیدی در افزایش تاثیرگذاری روشهای بازاریابی میداند. او توصیه میکند اگر میخواهید برای یادگیری بازاریابی محتوایی فقط یک کتاب بخوانید، آن کتاب “بازاریابی محتوایی جو پولیتزی” است!
نقل قولهایی از کتاب
این کتاب در ۲۵ فصل به نگارش درآمده است. تا فصل هشتم، نویسنده به مبانی بازاریابی محتوایی و تبیین صنعت محتوا و آینده آن میپردازد. از فصل نهم تا بیستم از مباحث مدیریتی و استراتژی محتوا حرف میزند و در پنج فصل آخر نیز درباره رسانههای اجتماعی، تاثیرگذاری محتوا و تکمیل داستان شما در قالب محتوا گفتگو میکند.
در ادامه چند نقل قول از فصلهای مختلف این کتاب گرد آوری کردهایم. باشد که درک عمیقتری از این کتاب بدست آورید و در تصمیم به مطالعه یا عدم مطالعه کتاب، به کار آید.
انتخاب طول مناسب برای پستهای وبلاگ همانند انتخاب یک دامن کوتاه است. باید آنقدر کوتاه باشد که جذابیت داشته باشد. همچنین باید آنقدر بلند باشد که ملزومات را بپوشاند.
جو پولیتزی-نویسنده و موسس CMI
تعریف غیر رسمی بازاریابی محتوایی: بازاریابی محتوایی، یک فرآیند بازاریابی به منظور جذب و نگهداشت مشتریان از طریق خلق و هدایت مداوم محتوا برای مشتریان است تا رفتار مصرف کنندگان را تغییر داده یا تحت تاثیر قرار دهد.
بازاریابی محتوایی مقوله جدیدی نیست. قرنهاست برندها در حال تعریف داستانهای خارق العاده هستند. اما امروز آگاهی و به کار بستن این ابزار از هر زمان دیگری مهمتر شده است.
تفاوت محتوا و بازاریابی محتوایی در چیست؟ محتوا هرچقدر هم جذاب باشد و در هر فرمتی هم ارائه شوند، اگر موجب دستیابی به اهداف کلان سازمان نشود، صرفا یک محتواست. اما اگر این نقش را ایفا کند، آنگاه میشود، بازاریابی محتوایی.
نیازی نیست دیگر یک رسانه معتبر باشید تا محتوای شما معتبر باشد. بلکه مشتریان و مخاطبان صرفا از خود محتوا قضاوت میکنند که معتبر است یا نه. پس کمربندها را ببندید و رسانه خودتان را بسازید.
محتوا میتواند باعث ارتقای برند کارفرمایی و جذابیت برای استخدام استعدادهای برتر باشد. در این بازار رقابتی، استخدام استعدادهای برتر باید یکی از سه دغدغه همیشگی هر مدیرعامل باشد.
محتوا باعث ایجاد اعتماد میشود. کمک به مردم، یکی از مهمترین راههای تقویت اعتماد است. شما با محتواهای عالی و کمک کننده، میتوانید این اعتماد را ایجاد و حفظ کنید. در گام بعدی، تبدیل شدن مخاطب به مشتری، کمتری خروجی این اعتماد خواهد بود.
مدل تکامل بازاریابی محتوایی چیست؟
مرحله اول: ساخت پایههای محتوایی، ایجاد اعتماد با محتوا، معرفی محصولات و خدمات
مرحله دوم: بهبود قیف، محتواهایی برای تاثیرگذاران، تحکیم اعتماد، یافتن دقیقتر تقاضاها
مرحله سوم: ایجاد تقاضا و توسعه یک محصول برای آن، ایجاد و پر رنگ کردن تمایز محصول خدمات و برند، خلق مبلغان برند
متخصص بازاریابی محتوایی همچون یک ناشر فکر میکند. محتوایی که یک بار ایجاد شد باید برای توزیع آن برنامه ریزی کرد. محتوا قرار نیست فقط یک بار منتشر شود بلکه در طول عمر مفید خود باید بارها و بارها بازآفرینی و بازتوزیع شود.
بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی پاسخی کامل به سوال “چرا وجود داریم؟” است. در تنظیم بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی، پاسخ به سوال “چرا؟” قبل از سوال “چگونه؟” میآید. این چرایی کار است که همه نقشههای بعد از آن حول این چرایی میچرخد. در نوشتن بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی باید سه بخش را بگنجانیم: مخاطبان هدف اصلی دقیقا مشخص شوند؛ اینکه چه محتواها و مواردی به مخاطبان ارائه خواهد شد نوشته شود؛ و تمام این فعالیتها و تلاشها، چه خروجی برای مخاطبان و مشتریان خواهد داشت.
یک تقویم محتوایی قطعا شامل، سرتیتر محتوا، هدف محتوا، کلمات کلیدی، نویسنده محتوا، تاریخ ایجاد و انتشار، دسته بندی، امتیاز محتوا، رتبه محتوا در کلمه کلیدی مشخص و استانداردها و بازخوردهای محتوا(ترجیحا در یک شیت جداگانه)، برچسبها، آخرین آپدیت و آپدیت بعدی محتوا، پرسونا و لینک دسترسی خواهد بود.
سازمانهای متمایز در بحث بازاریابی محتوایی یک وجه تمایز کلیدی با بقیه سازمانها دارند: آنها به اطلاعات و محتوا همچون یک محصول نگاه میکنند.
داشتن نشریه برای سازمانهایی که میخواهند به رهبری بازار دست یابند، بسیار مهم است. فرصتهای بزرگی در چاپ وجود دارد. زیرا همه فکر میکنند پلتفرم موثری نیست. روش چاپی، یکی از روشهای بازاریابی غیر مرسوم است. روش نشریه چاپی، همانند تکنولوژی تلویزیون میماند. تکامل تدریجی اینترنت باعث شکوفایی رسانه تلویزیون شد. همین اتفاق برای نشریههای چاپی هم افتاد. مردم هنوز هم رسانه چاپی را بیشتر از رسانههای دیجیتال جدی میگیرند.
هر ماه از سال، یک کتاب به غیر از موضوع بازاریابی بخوانید. (این کار باعث میشود در ایده پردازی برای بازاریابی محتوایی، قوی شوید.)
مدیر ارشد محتوا، مدیر ارشد بازاریابی در آینده است!
جو پولیتزی، نویسنده و موسس CMI
مقایسه ترجمههای مختلف کتاب بازاریابی محتوایی جو پولیتزی
در ایران سه ناشر این کتاب را ترجمه و چاپ کردهاند که به شرح زیر هستند:
انتشارات نسل روشن-باترجمه سجاد خزائی و مریم نجفی؛ نمره ترجمه: ۵۰ از ۱۰۰ / طراحی جلد و صفحه آرایی: ۴۰ از ۱۰۰
انتشارات آموخته-با ترجمه سعید زرگریان که کتاب را با نام قدرت محتوا چاپ کرده؛ نمره ترجمه: ۸۰ از ۱۰۰ / طراحی جلد و صفحه آرایی: ۸۰ از ۱۰۰
انتشارات آریانا قلم-با ترجمه سجاد بهجتی؛ نمره ترجمه: ۸۵ از ۱۰۰ / طراحی جلد و صفحه آرایی: ۷۵ از ۱۰۰



مطالعه این کتاب به چه کسانی توصیه میشود؟
بازاریابی محتوایی یک تخصص میان رشتهای است و ترکیبی از مباحث محتوا، نویسندگی (آنلاین و آفلاین) و مباحث بازاریابی است. پس میتوان مطالعه این کتاب را به متخصصان زیر توصیه کرد:
مدیران و کارشناسان بازاریابی
کارشناسان محتوا و دیجیتال مارکتینگ
مدیران ارشد استراتژی و مدیران اجرایی
استراتژیستهای محتوا
نویسندگان آنلاین
نویسندگان تبلیغات و کپی رایترها
کارشناسان و مدیران شبکههای اجتماعی
و مدیران دیجیتال مارکتینگ
آیا ارزش چندبار خواندن را دارد یا نه؟
اولین بار در سال ۱۳۹۷ این کتاب را تهیه کردم و تاکنون ۴ بار آن را مطالعه کردم. اما اکنون و برای فردی که اخیرا با مفهوم بازاریابی محتوایی آشنا شدهاند، تا ۲ بار مطالعه میتواند آموزنده باشد. پس ارزش خریدن نیز دارد.
امتیاز کلی کتاب بازاریابی محتوایی جو پولیتزی
اگر این سوال در ۶ سال قبل مطرح میشد میتوانستیم ارزش مطالعه را ۹۵ از ۱۰۰ تخمین بزنیم. اما محتوا و بازاریابی محتوایی پیشرفتهای زیادی در سالهای اخیر به خود دیده و منابع مطالعاتی و آموزشی بسیاری ارائه شدهاند. اما باز هم میتوان نمره کلی کتاب و ارزش آن برای مطالعه و خرید و جایگاه و اثر آن در یادگیری علم بازاریابی محتوایی را ۷۰ از ۱۰۰ دانست.
شاید دوست داشته باشید بخوانید
مطالب مربوط به بازاریابی محتوایی در سایت کایزون
مینیمالیسم محتوایی-رستگاری با محتوای کمتر
اثر بازاریابی محتوایی در موفقیت کسب و کارهای کوچک
مشارکت کنید
نقطه نظرات و دیدگاههای خودتان را در مورد کتاب بازاریابی محتوایی جو پولیتزی در بخش دیدگاهها به اشتراک بگذارید. منتظر تبادل نظر با شما هستیم.
[…] از کامنت گذاری به عنوان یک کمپین یاد کنند. فقط در کتاب بازاریابی محتوایی جو پولیتزی، اشاره کوتاهی به شبکه سازی در بین هم صنفیها اشاره و […]