بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی چیست؟ (+چهارچوب استاندارد)

بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی

بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی یا بیانیه ماموریت محتوا یکی از اسناد تیم محتوا است که در زیر مجموعه استراتژی محتوا قرار می‌گیرد. ماموریت تیم محتوا بر روی تمامی خروجی‌ها و تلاش‌های آن سایه می‌اندازد. به همین دلیل در زمره اسناد بالادستی هر تیم محتوا و دیجیتال مارکتینگ

تدوین بیانیه ماموریت برای تیم محتوا، فرآیند کاملا سر راست و ساده‌ای دارد. اما پیاده سازی و جاری سازی آن در فرآیند تولید و توزیع محتوا به این راحتی‌ها نیست. همچنین شما نمی‌توانید همواره در نوشتن واو به واو محتوا و در هر لحظه از فرآیند خلق ارزش به وسیله محتوا برای مشتریان، به بیانیه ماموریت مراجعه کنید و محتوا را مورد ارزیابی قرار دهید. بلکه ماموریت تیم شما باید در ناخودآگاه شما نهادینه شود. به طوری که در هنگام ایده پردازی و تولید محتوا نتوانید به آن فکر نکنید و نتوانید خارج از چهارچوب آن فکر کنید!

به همین دلیل، سادگی و کوتاه بودن جملات، وجه مشترک تمامی بیانیه‌های ماموریت محتوایی است.

در این مطلب از کایزون با بیانیه ماموریت تیم محتوا آشنا می‌شویم و طریقه تدوین و پیاده سازی آن را موشکافی می‌کنیم. همراه ما بمانید…

بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی، قلب تلاش‌های محتوایی شماست

در مجموع وجوه تمایز یک تیم محتوایی با بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی کاملا شفاف، چابکی، هدفمندی، صرفه جویی در هزینه‌ها، مینیمالیسم محتوایی و نتیجه گیری با کمترین تلاش‌ها در فازهای تولید، توزیع و مدیریت محتواست.

ما همواره در دریایی از محتوا شناوریم که از کانال‌های مختلف توزیع می‌شوند. سایت، میکروبلاگ، شبکه‌های اجتماعی، محتواهای مهمان و… در حالی که به صورت شفاف نمی‌دانیم چرا در هرکدام از این کانال‌ها اقدام به تولید و انتشار محتوا می‌کنیم.

داشتن بیانیه ماموریت ساده و شفاف، از رفتن به منطقه خاکستری در اهداف و عملکرد جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین ویژگی منطقه خاکستری، نبود هدف مشخص و سردرگمی است. مواردی که در دراز مدت باعث هدر رفت شدید سرمایه و تلاش‌های محتوایی شما خواهند شد.

بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی، محتواهای شما را از محتوای رقیبان متمایز می‌کند و شامل پاسخ سه پرسش کلیدی است که هسته فعالیت‌های یک تیم محتوا و دیجیتال مارکتینگ را تشکیل می‌دهد.

در ادامه چهارچوبی برای تدوین بیانیه ماموریت محتوا آمده است.

چهارچوب استاندارد بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی (جو پولیتزی کتاب Content Inc)

مخاطبان هدف اصلی شما چه کسانی هستند؟

در بخش اول بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی، باید به این سوال پاسخ بدهید. منظور از مخاطبان، یک پرسونای خاص نیست. باید توجه کنید که براساس نیازها، پرسونا را طراحی نکنید. زیرا با تاکید بر نیازهای مخاطب، صرفا کاری می‌کنید که به شما توجه کنند. اما این باعث همراهی آنان نمی‌شود. شما باید روی امیال و اهداف متعالی جامعه مخاطبان تمرکز کنید. مثلا اگر نرم افزار مدیریت هزینه‌ها می‌فروشید، هدف نهایی شما نباید مدیریت بهتر هزینه‌ها باشد. بلکه هدف شما باید زندگی مالی بهتر و ثروتمندی بیشتر برای مخاطبان باشد.

چه مواردی به این مخاطبان ارائه خواهد شد؟

در گام دوم باید ببینید که برای تحقق هدف تعیین شده در گام ابتدایی، باید چه نوع محتوایی را با چه موضوعاتی به مخاطب ارائه دهید. پس در این مرحله دقیقا می‌فهمید که محتواهای شما چه موضوعاتی را با چه هدفی پوشش خواهند داد.

چهارچوبی برای تدوین بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی

خروجی و نتیجه همراهی با محتوای شما برای مخاطبان چیست؟

شما باید جامعه‌ای از مخاطبان (نه یک گوشه محدود از بازار) با دغدغه‌ها و اهداف مشترک را در نظر بگیرید و با ابزار محتوا کاری کنید که این جامعه، زندگی بهتر یا شغل بهتری بدست آورند و یا کمک کنید به انسانهای بهتری تبدیل شوند. این کار باعث وابستگی عاطفی مخاطبان به شما و کسب و کارتان می‌شود و چنین مخاطبانی همواره مشتریانی وفادار برای شما خواهند بود.

مخاطبان شما را دنبال می‌کنند تا راه حل مشکلات خودشان را در محتواهای شما جستجو کنند و یا به نیازهای متعالی خودشان پاسخی در خور بدهند.

بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی ابتدا به جامعه مخاطبان اشاره می‌کند؛ سپس به نوع کمکی که می‌تواند به آنها در راستای اهداف و مشکلات‌شان ارائه دهد، اشاره می‌کند؛ در نهایت هم به خروجی فرآیند، یعنی نتیجه کار بعد از مصرف محتوا اشاره می‌کند.

فرم کلی بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی

در این بخش، به بیان فرم کلی بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی می‌پردازیم. البته این به معنی تغییر ناپذیر بودن این قالب نیست. بلکه شما می‌توانید آن را توسعه دهید یا به صورت یک جمله کوتاه ارائه دهید. در مجموع بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی معمولا یک جمله کوتاه تا یک پاراگراف تدوین می‌شوند.

ما در .(نام برند یا شرکت).با ارائه خدمات / محصولات .(چه محصول یا خدمتی دارید؟).به .(مخاطب هدف).کمک می‌کنیم تا .(یکی از مشکلات مخاطب هدف که میخواهیم با محصول یا خدمت خودمان حل کنیم).

مثال: ما در انستیتوی بازاریابی محتوایی با ارائه مشاوره بازاریابی محتوایی واقعی به متخصصان بازاریابی کمک می‌کنیم تا کمتر به رسانه‌های بیرون از سازمان اتکا کنند.

مثال: ما در رسانه ارزهای دیجیتال، با ارائه آموزش‌های لازم در زمینه رمز ارزها، به سرمایه گذاران این عرصه کمک می‌کنیم تا دانش سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را کسب کرده و سرمایه گذاری پرسودی را تجربه کنند.

مثال: ما در وبسایت مزرعه ارگانیک با ارائه محتواهای آموزشی و تخصصی واقعی در مورد راه اندازی یک مزرعه ارگانیک به کشاورزان و فعالان صنعت کشاورزی و باغداری کمک می‌کنیم.

مثال: ما در وبلاگ استارت آپ تودی با انتشار محتواهای مفید به کارآفرینان کمک می‌کنیم تا کسب و کار جوان‌شان را به صورت موفقیت آمیزی توسعه دهند.

حال پس از تدوین بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی چه کنیم؟

بیانیه ماموریت را در جایی که مخاطبان می‌بینند بگذارید. مخاطبان باید بدانند که ویژگی‌های محتوای شما چیست و شما چرا در این زمینه محتوا تولید می‌کنید. به این ترتیب به سرعت تصمیم می‌گیرند که با شما همراه شوند یا نه.

بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی را با تیم دیجیتال مارکتینگ و محتوای خود به اشتراک بگذارید. همچنین تمامی محتواهای سازمان را براساس آن قضاوت کنید و جهت گیری آنان را اصلاح کنید.

بدیهی است، هر محتوایی از هر نوع باید از این فیلتر با موفقیت عبور کند. وگرنه باید اصلاح شده یا از انتشار آن جلوگیری شود. فراموش نکنیم هر محتوایی که با ماموریت محتوایی شما همسو نباشد، برعلیه آن است.

یکی از جاهایی که بیانیه ماموریت محتوا باید به نمایش در بیاید، ابتدای قسمت وبلاگ در وبسایت شماست.

مطالب و نکات تکمیلی

پیش نیاز بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی، تعیین زمین بازی شماست. اینکه قرار است کسب و کار شما در چه حوزه‌ای باشد. شما ابتدا باید تصمیم بگیرید در چه حوزه‌ای می‌خواهید فعالیت کنید. سپس به تدوین بیانیه ماموریت سازمان خودتان و تبع آن بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی اقدام کنید.

در نوشتن بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی، پرسش “چرا؟” بسیار مهم‌تر و مقدم‌تر از پرسش “چگونه؟” است. این نکته یادآور تاکید بر یافتن چرایی و دایره طلایی سایمون سینک است.

مفهوم دایره طلایی سایمون سینک
دایره طلایی سایمون سینک

سادگی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی است و باید به گونه‌ای تدوین شود که به راحتی در یاد بماند.

بیانیه ماموریت ایده‌های محتوایی شما را فیلتر می‌کند و جهت گیری آن را کنترل می‌کند. رعایت بیانیه ماموریت، باعث انتشار محتواهای هدفمندتر و همسوتر با بیانیه ماموریت کلان سازمان می‌شود. به این ترتیب مطمئن می‌شویم که تلاش‌های محتوایی ما در جهت اهداف و استراتژی‌های سازمان است.

بارها دیده‌ایم که سایت یا یک کانال توزیع محتوا، مطالبی غیر مرتبط با زمینه کاری خودش منتشر می‌کند. این اقدام، نشانه نداشتن بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی است.

جو پولیتزی و بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی

بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی، درباره آنچه می‌فروشیم نیست. بلکه درباره تمام ویژگی‌هایی است که معرف آن هستیم. پس اگر یک فروشنده اینترنتی تابلو هستیم، ماموریت ما افزودن زیبایی و آرامش به محیط کار و زندگی شماست. نه تامین زیباترین و بهترین تابلوها برای مشتریان!

بیانیه ماموریت محتوا باید درباره مشکلات مشتری و ارائه راه حلی برای آن باشد و اگر چنین نباشد، اصلا بیانیه ماموریت نیست. همانطور که دیدیم، در مدل پیشنهادی برای بیانیه ماموریت محتوا، بخش آخر آن به مشکل مخاطبان اشاره دارد.

بیانیه ماموریت محتوا، سندی شناور بوده و طبیعت پویا دارد. یعنی براساس تغییرات استراتژی‌ها و ماموریت کلان هر سازمان، ماموریت تیم محتوا و استراتژی محتوا هم به صورت آبشاری تاثیر می‌گیرد.

اگر نمی‌توانید رفتار محتوایی خود را با بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی همسو کنید، پس شما صرفا محتوا تولید می‌کنید و به بازاریابی محتوایی کاری ندارید.

منابعی از آنها در نوشتن این مطلب سود بردم

کتاب Content Inc از جو پولیتزی

کتاب ماشین محتوا از دن نوریس

کتاب بازاریابی محتوایی (حماسی) از جو پولیتزی

کتاب مدیریت استراتژیک فرد دیوید آر

مفهوم دایره طلایی

از سایمون سینک

نوشته‌های مرتبط با این مطلب

محتوا، بازاریابی محتوا و بازاریابی محتوایی

بحث در مورد طول پست‌های وبلاگ

شبکه‌های اجتماعی، خانه پوشالی برای محتواهای ناب

راهنمای کامل به روز رسانی محتوا (آپدیت محتوا)

دعوت به مشارکت

لطفا اگر نظر تکمیلی یا سوالی در مورد این نوشته دارید، در قسمت دیدگاه ارسال فرمایید. منتظر گفتگوی دانش افزا با شما مخاطبان گرامی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *