محتوای سبز؛ تولید، توزیع و به روز رسانی (راهنمای کامل)

تولید محتوای سبز

کسب توجه و به نتیجه رسیدن با تولید محتوا در عصری که با اقیانوسی از محتوا در زمینه‌های مختلف روبرو هستیم، کار بسیار سختی است. اما راه‌هایی برای ایجاد تمایز پایدار، رشد و بهبود مستمر پایگاه و کانال محتوایی شما وجود دارد. یکی از این راهکارهای جذاب برای پیشی گرفتن از رقیبان و البته رقابت با خود دیروزتان، تولید و انتشار محتوای سبز (محتوای همیشه سبز) است.

با هربار تولید محتوای سبز، انگار تیم چریکی کوچکی به ارتش خود اضافه می‌کنید. چریک‌های محتوایی شما، همواره سرحال هستند، از بهره وری آنان کاسته نمی‌شود، حتی با گذشت زمان به قدرت و اعتبار آنها افزوده می‌شود. شبانه روز در حال فعالیت‌اند و هرگز نمی‌خوابند. صرفا برخی اوقات برای آنکه سرحال‌تر و سبزتر شوند باید به آنها سر بزنید و حالشان را بپرسید.

حالا اگر می‌خواهید با چنین گروه چریکی آشنا شوید و یکی از آنها را برای خودتان بسازید با من همراه شوید…

فهرست مطالب

تعریف محتوای سبز

چرا محتوای سبز مهم است؟

محتوا به عنوان مزیت رقابتی و حتی استراتژیک
نیاز به محتوای کمتر برای رسیدن به نتیجه (کاهش هزینه‌ها)
ترافیک پایدار، ثبات در رتبه سئو
بهبود مستمر محتوا در طول زمان

چه محتواهایی را سبز می‌گوییم؛ مثال هایی از محتوای سبز

چه محتواهایی سبز نیستند؛ مثالهایی از محتوای غیر سبز

محتوای سبز و غیر سبز دوسر یک طیف هستند

آیا همیشه و همه جا محتوای همیشه سبز منتشر کنیم؟

تفاوت محتوای سبز و غیر سبز

چگونه یک محتوای سبز بنویسیم راهنمای گام به گام

تحقیق کلمات کلیدی (ابر کلمات)
انتخاب موضوع سبز
تحقیقات کامل
نوشتن محتوا و آپلود و انتشار آن
توزیع محتوای همیشه سبز (یک طرح هاب و اسپوک)
به روز رسانی مداوم محتوا

شاخص‌های موفقیت برای یک محتوای همیشه سبز

به بازآفرینی محتواهای سبز فکر کنید

مفهوم محتوای ۱۰X یا ۱۰ برابر بهتر از رقیبان

تحلیل آماری؛ محتواهای همیشه سبز عموما چند کلمه هستند؟

منابع

شاید این مطالب هم دلخواه شما باشد

تعریف محتوای سبز

محتوای سبز یا محتوای همیشه سبز (Evergreen Content) نوعی از محتواست که چرخه عمر طولانی دارد و اعتبار خود را در افق طولانی مدت (نسبت به سایر محتواها) حفظ می‌کند. محتوای سبز نیازهای پایدار مخاطبان را پوشش می‌دهد و همواره ترافیک ارگانیک و مرتبطی را به وبسایت شما می‌کشاند. سطح ترافیک چنین محتوایی پس از گذشت زمان تقریبا ثابت می‌ماند یا حداقل در بدترین حالت، کاهش نمی‌یابد. یک محتوای سبز با کیفیت شاید به سختی رتبه مناسبی در موتورهای جستجو کسب کند اما این رتبه را به سختی از دست می‌دهد (منبع۲).

سبز بودن به درختان و گیاهانی اشاره دارد که همواره شاداب بوده و خزان ندارند.

اهمیت سخن تازه در تولید محتوای سبز

چرا محتوای سبز مهم است

قبل از شروع فرآیند تولید محتوا بد نیست در مورد مزایای محتوای همیشه سبز حرف بزنیم و دستاوردهای تولید و انتشار این نوع محتوا را بر شماریم. این شما و این هم برخی از مزایای تولید و انتشار محتوای سبز:

محتوا به عنوان مزیت رقابتی و حتی استراتژیک

اگر در برنامه‌های محتوایی شما، تولید و انتشار محتواهای همیشه سبز جایگاه پر رنگی دارد، پس از مدتی به یک قطب محتوایی در زمینه خودتان تبدیل خواهید شد. این جایگاه با کمک محتواهای سبز بدست می‌آید. محتواهای ارزشمند و سبز به تدریج جایگاه رفیعی برای شما دست و پا می‌کنند و آنقدر اعتبار و ترافیک جذب می‌کنند که به راحتی قابل تقلید نیستند.

مزیتی که به راحتی قابل تقلید نباشد یا اجرای آن هزینه زیادی روی دست رقیبان بگذارد، یک مزیت رقابتی است. محتوای سبز در اغلب اوقات می‌تواند یک مزیت رقابتی ایجاد کند. اگر همین محتوا به طور مرتب به روز رسانی شود و به عنوان یک محتوای سبز و معتبر مطرح شود، می‌تواند مزیت استراتژیک هم ایجاد کند. مزیت پایداری که شاید همه طریقه رسیدن به آن را تشخیص دهند اما اجرای آن آنقدر از فضای فکری و عملیاتی رقیبان دور است که حتی فکر اجرا و پیگیری آن را از سر بیرون خواهند کرد.

نیاز به محتوای کمتر برای رسیدن به نتیجه (کاهش هزینه‌ها)

یکی از ویژگی‌های محتوای سبز، زنده بودن، کاربردی بودن و مرتبط بودن با نیازها و دغدغه‌های مخاطبان در طول زمان است. به همین دلیل می‌توانید با محتوای کمتر به هدفتان برسید (منبع ۲). وقتی برای کسب رتبه در یک کلمه کلیدی مشخص، به جای ۵۰ محتوا فقط ۵ محتوای سبز تولید و منتشر می‌کنید، یعنی حجم عظیمی از وقت، انرژی و هزینه را صرفه جویی کرده‌اید. بیایید هم اکنون یک محاسبه سر انگشتی کنیم:

۵۰ محتوای ۱۰۰۰ کلمه‌ای با کیفیت از قرار اینکه هر محتوا حدود ۵ ساعت زمان ببرد، می‌شود به عبارتی ۲۵۰ ساعت.

حالا اگر به جای آن ۵ محتوای سبز بسیار باکیفیت ۳۰۰۰ کلمه‌ای از قرار هر محتوا ۲۰ ساعت هم زمان ببرد، می‌شود ۱۰۰ ساعت.

حالا شما حدود ۱۵۰ ساعت جلو افتاده‌اید. و این صرفا در فاز تولید محتواست. در فاز توزیع، به روز رسانی و مدیریت محتوا نیز چند صد ساعت می‌توانید صرفه جویی کنید.

علاوه بر این‌ها در نظر بگیرید که به تدریج با افزایش مهارت‌هایتان سرعت تولید محتوا نیز افزایش می‌یابد و شاید روزی برسد که در کمتر از ۱۰ ساعت یک محتوای سبز واقعی ایجاد کنید.

اهمیت محتوای سبز

ترافیک پایدار، ثبات در رتبه سئو

محتواهای همیشه سبز، پس از مدتی که به جایگاه واقعی خود رسیدند، در جایگاه سئو به ثبات می‌رسند و ترافیک ورودی ارگانیک را همواره در سطح مناسبی حفظ می‌کنند. همچنین به تدریج در نزد مخاطبان و به تبع در موتورهای جستجو اعتبار بالایی کسب می‌کنند (منبع ۳)

این ویژگی محتواهای همیشه سبز باعث جلوگیری از تهدید محتواهای رقیبان و نوسان در رتبه محتوا در موتورهای جستجو خواهد بود.

یادمان نرود که ثبات در تمام مصداق‌ها و جنبه‌های آن نمادی از اعتبار و حرفه‌ای‌گری است.

بهبود مستمر محتوا در طول زمان

یکی از ویژگی‌های اصلی محتوای سبز، به روز رسانی و افزایش کیفیت در طول زمان است. موتورهای جستجو و مخاطبان نیز، به محتوایی که به طور مرتب به روزرسانی می‌شود، اعتبار بالایی در نظر می‌گیرند.

همچنین شما فرصت زیادی دارید تا در طول زمان، محتوای خودتان را به روز رسانی کنید و آنقدر پیش بروید که محتوای شما در موضوع خودش در جهان بی‌نظیر باشد. به این ترتیب می‌توانید تا آنجایی به بهبود مستمر ادامه دهید که دیگر رقیبی در آن موضوع نداشته باشید و صرفا با خود دیروزتان رقابت کنید.

چه محتواهایی را سبز می‌گوییم؛ مثال هایی از محتوای سبز

محتواهای همیشه سبز صرفا متنی نیستند، بلکه می‌توانند صوتی، ویدیویی و یا کتاب الکترونیک باشند. سبز بودن یک محتوا به نوع قالب آن نیست بلکه به موضوع محتوا و پوشش دهی موضوع مربوط است. محتوای سبز باید به گونه‌ای نوشته شود که تعادل بین پایداری و بی‌زمانی را برقرار کند. یعنی هم موضوع انتخابی سبز و مورد نیاز مخاطبان در طول زمان باشد و هم اینکه محتوا در فواصل مشخصی به روز رسانی شود (منبع۱ و ۳).

انواع محتوای سبز به شرح زیر هستند:

محتواهای راهنمای چگونگی انجام کار مانند: “چگونه محتوای صفحه محصول بنویسیم؟” یا “چگونه یک وصیت نامه بنویسیم؟”

محتواهای لیستی مانند “۱۰ کتاب برتر بازاریابی محتوایی” یا “لیست برترین وبلاگ‌های حوزه استراتژی”

محتواهای راهنمای گام به گام “راهنمای گام نوشتن یک پست وبلاگی”

محتواهای پرسش و پاسخ “مصاحبه با کریستینا هالورسن در مورد بازاریابی محتوایی برای شرکت‌های صنعتی”

محتواهای معرفی کتاب “نقد و بررسی کتاب دام محتوا نوشته بهارات آناند”

محتواهای چک لیستی “چک لیست کامل آپدیت محتوای سایت”

محتواهای مطالعه موردی “مطالعه موردی: بررسی و تخمین استراتژی محتوای سایت شرکت مشاوره مدیریت مکنزی”

محتواهای محصول محور یا محتواهای موجود در صفحه محصول فروشگاه‌های اینترنتی در صورت به روز رسانی مداوم

فرهنگ واژگان حوزه‌های تخصصی مانند “فرهنگ اصطلاحات تخصصی حوزه دیجیتال مارکتینگ”

چه محتواهایی سبز نیستند؛ مثالهایی از محتوای غیر سبز

محتوای غیر سبز، محتواهایی هستند که چرخه عمر کوتاهی دارند یا فصلی هستند. جستجوی خرید لباس‌های زمستانه در اواخر پاییز و ماه اول زمستان بیشترین جستجو را دارد. محتواهای خبری نمونه بارز محتوای غیر سبز هستند. چنین محتوایی صرفا چند روز اعتبار خود را حفظ می‌کنند و سپس از رده خارج می‌شوند.

مقالات و محتواهای خبری مانند: “اخبار شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری یا “اخبار جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲”

آمار و گزارش‌های عددی که پویا نیستند

محتواهای فصلی که مربوط به یک رویداد خاص هستند

محتواهایی که مربوط به صنعت مد، موسیقی یا فیلم بوده و زودگذر هستند.

(منبع ۳)

محتوای سبز و غیر سبز دوسر یک طیف هستند

حالا نگاهی به فرم‌های مختلف محتواهای همیشه سبز بیندازید؛ این محتواها شاید فرم‌های رایج محتواهای همیشه سبز باشند اما صرفا نمی‌توان محتواهای سبز را ۱ و محتواهای غیر سبز را ۰ نامید. نقطه نظر صفر و یکی و مطلق به این موضوع، هیچ ارزشی برای ما ایجاد نمی‌کند. زیرا سبز و ماندگار بودن محتوا به صورت یک طیف تعریف می‌شود.

مثلا محتوای “چگونه پست وبلاگی‌مان را سئو کنیم؟” در میانه طیف قرار گیرد. اما محتوای “راهنمای کامل نوشتن کتاب غیرداستانی” در یک سوم بالایی طیف قرار گیرد و سبزتر از محتوای قبلی است. زیرا قوانین و اصول سئو در طول زمان تغییر می‌کنند؛ اما اصول نوشتن کتاب غیر داستانی شاید تا ۱۰ یا ۲۰ سال آینده تغییر نکند.

پس حتی ممکن است با یک چک لیست مدیریت محتوا مواجه شوید که بیش از نیمی از موارد آن بعد از ۴ سال، از درجه اعتبار ساقط باشند. چک لیست‌ها یکی از قالب‌های سبز برای تولید محتوا هستند اما محتوایی که مثال زدیم، شاید در میانه طیف سبز بودن محتوا قرار گیرد.

آیا همیشه و همه جا محتوای همیشه سبز منتشر کنیم؟

حتما می‌توانید به راحتی حدس بزنید که جواب سوال فوق منفی است. استراتژیست‌های محتوا بسته به آناتومی پروژه‌های محتوایی، سهمی از محتواها را برای محتواهای همیشه سبز در نظر می‌گیرند.

در استراتژی محتوای کلان پروژه، هر نوع محتوا، جایگاه خاصی دارد و هیچکدام نمی‌تواند جایگزین دیگری شود.

مثلا در یک سایت گزارش اخبار بورس، ارزهای دیجیتال یا قیمت طلا و ارز، محتواهای سبز کمتر جایگاهی در استراتژی کلی دارند مگر در موارد آموزشی. در چنین پلتفرم‌هایی، تابلوهای تغییرات و نوسان قیمت، مهم‌ترین محتواها هستند و در فواصل کوتاهی به روز می‌شوند. اعداد و ارقام کنونی صرفا تا به روز رسانی تابلوی قیمت‌ها اعتبار دارند و بعد از آن منسوخ می‌شوند.

پس برخی از کانال‌های توزیع محتوا، محتوای همیشه سبز را برنمی‌تابند و مناسب انتشار محتوای سبز نیستند.

به همین دلیل شاید این کانال‌ها صرفا برای ترویج محتوا موثر باشند و نه عنوان یک هاب یا قطب محتوا. بهترین کانال توزیع محتوای سبز، وبسایت شماست. وبسایت، قطب محتوایی است که تمام اقمار (شبکه‌های اجتماعی) به دور آن می‌چرخند. اما فراموش نکنیم که استراتژی‌های توزیع بعد از تولید محتواهای همیشه سبز هم اهمیت بسیاری دارند.

اهمیت کانال توزیع محتوای همیشه سبز

تفاوت محتوای سبز و غیر سبز

محتواهای سبز براساس موضوعات سبز نوشته شده‌اند. این موضوعات همواره مطابق با نیازها و دغدغه‌های مخاطبان هستند. این نوع محتوا در زمینه خاصی به سوالات و مشکلات مشتریان می‌پردازد (منبع ۶).

محتواهای سبز کهنه نمی‌شوند و همواره قابل استفاده یا کاربردی هستند.

محتوای سبز نقطه نظرات ارزشمند و ایده‌های جدیدی در حول موضوع مورد نظر ارائه می‌دهند. اغلب این ایده‌ها در طول زمان قابل استفاده هستند و از مد نمی‌افتند.

این نوع محتوا برخلاف محتواهای فصلی دارای آمارهای موثق و مستند است که در طول زمان معتبر هستند. یا حداقل به طور متناوب به روز می‌شوند.

محتواهای سبز اغلب از تاریخ در متن خود استفاده نمی‌کنند. هر نوع اشاره به تاریخ یا زمان می‌تواند پس از مدتی رنگ و بوی کهنگی به محتوا بدهد. مفهومی که با ذات محتوای سبز سازگار نیست. پس در سبک نوشتاری خود سعی کنید، تاریخ و قیدهای زمانی مانند “دیروز”، “پارسال”، “سال ۱۴۰۰” و… را به کار نبرید یا در صورت استفاده، محتواهای سبز را به طور متناوب به روز کنید (منبع ۲).

محتواهای سبز به ترندها، روندها و مدهای زودگذر و فصلی اشاره نمی‌کنند؛ حتی مثال‌ها و مصداق‌های خود را به گونه‌ای انتخاب می‌کنند که در طول زمان معتبر باشند. مثلا اشاره به واژه “اپلیکیشن‌های پیام رسان” به جای “وایبر” یا “لاین” می‌تواند به مخاطب، حس زنده بودن محتوا را القا کند. زیرا ترند بودن اپلیکیشن “وایبر” برای زمان کنونی نیست و ممکن است با گذشت زمان، اپلیکیشن‌های دیگری، جای آن را بگیرند.

حتی همین استفاده من از واژه “وایبر” هم کمی به سبز بودن این محتوایی که در حال نوشتن آن هستم، آسیب وارد کند و در هنگام به روز رسانی محتوا شاید آن را با “تلگرام” جایگزین کنم!

وجه تمایز محتوای سبز با سایر انواع محتوا

چگونه یک محتوای سبز بنویسیم راهنمای گام به گام

بعد از شناخت محتوای سبز و دانستن جزئیاتی درباره آن، بیایید به وسط میدان بیاییم و به صورت عملی و گام به گام، تولید محتوای همیشه سبز را موشکافی کنیم. این گام‌ها با فرض مشخص بودن هدف از تولید محتوا، تدوین شده‌اند.

-تحقیق کلمات کلیدی (ابر کلمات)

وقتی هدف از تولید محتوا شفاف باشد، می‌توانید حدس‌های اولیه‌ای درباره کلمات کلیدی مهم بزنید و جستجو و تحقیق کلمات کلیدی را آغاز کنید.

اولین گام این است که بفهمید مخاطبان هدف شما چگونه موضوع مربوطه را جستجو می‌کنند. یعنی با ادبیات و کلمات کلیدی مورد استفاده مخاطبان آشنا شوید.

مثلا یک فروشگاه اینترنتی فروش لباس کودکان دارید و فکر می‌کنید مخاطبان شما برای خرید لباس، از عبارت “خرید لباس کودکان” استفاده می‌کنند. اما پس از کمی بررسی در موتورهای جستجو متوجه می‌شوید که کلمه کلیدی مناسب در این زمینه “خرید لباس بچگانه” است.

تحقیق کلمات کلیدی

برای تحقیق کلمات کلیدی می‌توانید از موتورهای جستجو، گوگل ترند و پلتفرم‌های خدمات سئو مانند kwfinder، moz  و…  استفاده کنید. با انجام تمام مراحل فوق به یک ابری از کلمات می‌رسید دیدی کلی در مورد محتوا دست پیدا می‌کنید.

-انتخاب موضوع سبز

وقتی چند کلمه کلیدی هدف را پیدا کردید، موضوع سبز را انتخاب کنید. موضوعی که تا حد امکان در طول زمان طراوت و تازگی خود را حفظ کند و نیازهای مخاطبان را پوشش دهد (منبع ۲)

وقتی موضوع انتخاب شد، تیتر مناسبی برای آن انتخاب کنید و ترجیحا آن را در آپدیت‌های بعدی محتوا، تغییر ندهید. در صورت تغییر تیتر مراقب شکستن لینک‌های مقاله باشید و آدرس قبلی را روی آدرس جدید ریدایرکت کنید. شما که نمی‌خواهید بدون اطلاع دادن به موتورهای جستجو و مخاطبانتان، جای مغازه را تغییر دهید؟!

-تحقیقات کامل

بعد از تعیین کلمات کلیدی هدف و موضوع سبز، نوبت به تحقیقات کامل می‌رسد. از محتوای وبسایت‌های مطرح، مقالات معتبر، ویدیوهای یوتیوب، کتابهای مرتبط و حتی پادکست‌های مرتبط با موضوع انتخابی استفاده کنید و اطلاعات مربوط به هر کدام را در بخش‌های جداگانه خلاصه و تجمیع کنید. در گام بعدی به دقت محتواهای جمع آوری شده را مطالعه کنید.

-نوشتن محتوا و آپلود و انتشار آن

پس از بررسی دقیق محتواها، سعی کنید یک روند مفهومی و ساختار برای محتوای خود انتخاب کنید. ساختار و اسکلت هر محتوا ابتدا با تعیین تیترها و سرفصل‌ها شکل می‌گیرد. در این مرحله باید محتواهای جمع آوری شده را در ساختار و روند مفهومی که چیده‌اید، پیاده سازی کنید. همچنین ایده‌ها و زاویه دید منحصر به فرد خودتان را به محتوا اضافه کنید. به این ترتیب است که به یک محتوای همیشه سبز با کیفیت بالا دست پیدا می‌کنید.

دقت کنید هرجایی مفهوم یا ایده‌ای را مستقیما از منبع خاصی ذکر کردید بهتر است به منبع آن ارجاع دهید.

برای محتوا تصاویر مناسبی انتخاب کنید. تصویرها باید مرتبط با مفاهیم محتوا باشند و ترجیحا از تصاویر کپی استفاده نکنید یا منبع تصویر را ذکر کنید.

در ادامه هم با رعایت ملاحظات خوانایی محتوا مانند اندازه مناسب فونت، استفاده از جملات و پاراگراف‌های کوتاه، استفاده از فضای سفید، تنوع محتوا و… محتوا را در سایت آپلود و منتشر کنید.

– توزیع محتوای همیشه سبز (هاب و اسپوک)

محتواهای همیشه سبز باید در زمره ارزشمندترین محتواهای شما باشند. پس بد نیست بعد از انتشار محتوا، به فکر ترویج آن در شبکه‌های اجتماعی باشید (منبع ۴) درست است که شبکه‌های اجتماعی و برخی از پلتفرم‌های توزیع محتوا، برای انتشار محتواهای سبز مناسب نیستند اما برای ترویج و تبلیغ محتوا مناسب هستند. شما با ارسال لینک و توضیحات خلاصه محتوا در شبکه‌های مختلف، مخاطبان هدف خود را به سمت پلتفرم محتوایی خودتان هدایت می‌کنید و به تنوع منابع ترافیک سایت و ارتقای آن کمک می‌کنید.

همچنین بعد از هر بار آپدیت محتوا (هر نوع محتوایی) آن را در شبکه‌های اجتماعی ترویج کنید تا آمار ترافیک را به سطح جدیدی ببرید.

محتواهای مهم و ارزشمند در ادبیات تخصصی محتوا، محتوای اصلی، محتوای شاخص، محتوای زیربنایی یا محتوای سنگ زیربنا (Corner Stone Content) نامیده می‌شوند. برای اینکه این محتواها بیشتر در جلوی دید مخاطبان باشند، بهتر است لیست جداگانه‌ای از آنها را در سایت خود و در قسمت سایدبار داشته باشید. 

یکی از ایده‌های جذاب برای دیده شدن هرچه بیشتر محتواهای سبز، بازنشر آنها و به روزرسانی تاریخ انتشار آنها در هر نوبت به روز رسانی است. با این کار هم ترافیک محتوا را افزایش می‌دهید و هم نیازی نیست پست جدیدی منتشر کنید. این یعنی ۱۰ برابر در زمان خودتان صرفه جویی می‌کنید (منبع ۵).

-به روز رسانی مداوم محتوا

با انتشار محتوا، کار تمام نمی‌شود بلکه تازه شروع می‌شود. محتوا هرچقدر هم با رعایت ملاحظات نوشتن محتوای سبز آماده شود، هنوز یک محتوای سبز واقعی نیست. بلکه زمان این موضوع را مشخص می‌کند. باید به طور متناوب و در فواصل زمانی مشخصی آن را به روز کنید.

توصیه می‌کنم در جدول تقویم محتوای خود، بخشی را به درج تاریخ آپدیت هر محتوا بخصوص محتواهای همیشه سبز اختصاص دهید. به این ترتیب در موعد مقرر و به صورت منظم محتواها آپدیت خواهند شد.

همچنین توصیه دیگر این است که برای آپدیت محتوا، به خصوص در موضوعاتی که رقابت شدیدی وجود دارد، منتظر افت رتبه یا افت ترافیک محتوا نمانید، بلکه دوره‌های متناوب آپدیت محتوا را از همان ابتدای انتشار محتوا، در نظر بگیرید.

پرداختن به روشها و جزئیات آپدیت محتوا، از حوصله این نوشتار خارج است اما به طور کلی، آپدیت محتوا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بررسی متن از نظر ویراستاری فنی، زبانی و ساختاری
  • به روز رسانی آمار، اعداد و نمودارها
  • تاکید بر ایجاز و قتل کلمات در صورت توانایی انتقال مفهوم به مخاطب در حجم و تعداد کلمات کمتر
  • به روز رسانی تصاویر و جایگزینی تصاویر با کیفیت و مرتبط‌تر با موضوع محتوا
  • بررسی دقیق تیترها و بهبود آنها از نظر فنون تیترنویسی و کپی رایتینگ
  • بررسی کلمات کلیدی هدف و تغییر آنها در صورت تغییر استراتژی سئو و محتوا
  • بررسی لینک‌های داخلی از نظر شکستگی و معتبر بودن و به روز رسانی آنها براساس محتواهای مرتبط اضافه شده به سایت
  • بررسی لینک‌های خارجی از نظر شکستگی و به روز رسانی لینک منابع مورد استفاده در تولید محتوا
  • چک کردن توضیحات متای محتوا+ متن جایگزین تصاویر از نظر تطابق با کلمات کلیدی هدف
  • چک کردن صحت و سلامت سایر محتواها مانند چک لیست‌های دانلودی، ویدیوها، پادکست و فایل صوتی و…
چگونه یک محتوای سبز تولید کنم

شاخص‌های موفقیت برای یک محتوای همیشه سبز

تا متر و معیاری برای اندازه گیری موفقیت یک اقدام نداشته باشیم، نمی‌توانید بفهیم، اقدامات ما موثر بوده‌اند یا نه. همچنین نمی‌توانیم نواقص را شناسایی و برطرف کنیم. به همین دلیل سبز بودن محتوا نیز زیرسوال می‌رود. (منبع ۱)

شکست مقدمه پیروزی است. اما به شرط اینکه با تعیین شاخص‌ها بتوانیم دقیقا بفهمیم چه وقت شکست خورده‌ایم. تا بتوانیم با در پیش گرفتن اقدامات اصلاحی به مسیر بهبود مستمر و موفقیت بازگردیم.

شاخص سنجش موفقیت محتوا

رتبه محتوا در موتورهای جستجو، تاریخچه رتبه گیری محتوا در چندین سال، ترافیک کل محتوا، تغییرات ترافیک محتوا در طول چند سال، نرخ دانلود اسناد موجود در داخل محتوا (منبع ۶)، نرخ تبدیل کال تو اکشن، نرخ ورود از شبکه‌های اجتماعی مختلف، نرخ به اشتراک گذاری، زمان ماندگاری صفحه و مقایسه آن در آپدیت‌های مختلف، می‌توانند مهم‌ترین شاخص‌های سنجش موفقیت یک محتوای سبز باشند.

به بازآفرینی محتواهای سبز فکر کنید

محتواهای سبز با توجه به اعتبار و کیفیت آنها، اغلب می‌توانند در قالب‌های دیگر محتوا مانند چک لیست‌ها، پادکست، ویدیو، کتاب الکترونیک، کتابهای چاپی، مطالعه موردی، اینفوگرافی، کوییز و … در بیایند.

تبدیل محتواها به قالب‌های مختلف یکی از مهم‌ترین اصول یک کارخانه محتواست.

تصور کنید یک کشاورز هستید؛ آیا بهتر است گوجه‌های تولید مزرعه خودتان را به صورت خام به میدان بار تحویل دهید یا تبدیل به رب کنید و بعد بفروشید؟!

با بازآفرینی محتوا، صنایع تبدیلی کارخانه محتوای خود را راه اندازی کنید و از هر محتوای باکیفیت بیشترین خروجی و دارایی محتوایی را استخراج کنید.

مفهوم محتوای ۱۰X یا ۱۰ برابر بهتر از رقیبان

یافتن محتواهای مرتبط با سوالات مخاطبان، وظیفه اصلی موتورهای جستجو است. هرچه محتوا با کیفیت‌تر و مرتبط‌تر باشد، موتورهای جستجو آن را در رتبه بهتری قرار می‌دهند. محتواهای سبز به جهت دوام و به روز رسانی مستمر آنها، قابلیت بالایی برای رسیدن به رتبه‌های برتر دارند.

اما برای رسیدن به رتبه‌های برتر، شما باید محتوایی بسیار بهتر از سایر رقیبان برای مخاطبان فراهم کنید. اگر محتوای شما دقیقا همانند محتوای رقیبان باشد (۱X)، یک نفر به راحتی می‌تواند با شما رقابت کند. اگر کمی بهتر از چیزی است که قبلا وجود داشته (۲X)؛ ممکن است چند ماه طول بکشد که به رتبه‌های خوب برسید. در این حالت شاید رقابت با شما کمی سخت باشد اما امکان پذیر است (منبع ۲)

اثر تولید محتوای سبز

اما اگر محتوای شما در نوع خودش بهترین باشد (۱۰X)، در بلند مدت هم به رتبه برتر می‌رسید و هم به سختی این جایگاه را از دست می‌دهید. پرداختن به موضوع چگونگی کسب رتبه برتر در موتورهای جستجو، خارج از موضوع این محتواست و باید در فرصت دیگری به صورت مفصل بررسی شود.

تحلیل آماری؛ محتواهای همیشه سبز عموما چند کلمه هستند؟

محتواها بسته به کاربرد آنها می‌توانند ۱۰ کلمه (پیامک) یا یک میلیون کلمه (کتاب چند جلدی) باشند. اما محتواهای وبلاگی سبز عموما ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کلمه دارند (منبع ۷). نیل پاتل هم با ارجاعی از serpiq ، حجم بهینه برای پست‌های وبلاگی را ۲۴۵۰ کلمه در نظر می‌گیرد (منبع ۸). و در آخر بکلینکو هم ۱۸۹۰ کلمه را میانگین کلمات محتواهای رتبه اول گوگل گزارش کرده است (منبع ۹).

شاید هم باید برگردیم به گفته جو پولیتزی (پدر بازاریابی محتوایی) که در مورد طول پست‌های وبلاگ می‌گوید:

منابع

۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹

شاید این مطالب هم دلخواه شما باشند:

راهنمای کامل تولید محتوا برای صفحه سوالات متداول

راهنمای کامل تولید محتوا برای صفحه محصولات

چگونه صفحه درباره ما بنویسیم؟

تجربه نگاری در باب تولید محتوا برای بسته بندی محصولات فیزیکی

درخواست کمک

برای گنجاندن محتواهای سبز در تقویم محتوایی خود چه فکری دارید؟ چه راهکارهای دیگری در زمینه تولید، توزیع، به روز رسانی و مدیریت محتواهای سبز به فکرتان می‌رسد؟ هر نکته اضافی یا سوالی در مورد این پست داشتید، لطفا در قسمت نظرات با من در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *