سرگذشت مختصر من به روایت خودم!

یعقوب دلیجه

یعقوب دلیجه هستم. یک آذر ماهی شیفته رشد ارگانیک، استراتژی، موهیتو، یادگیرنده مادام‌العمر و با حفظ سمت، یک پدر و همسر هستم!

کودکی تا اتمام دانشگاه

به خاطر ویژگی هایی که از کودکی داشتم، همیشه به عنوان یک استعداد در منطقه شناخته می شدم. در دوران مدرسه از ۱۲ سال ۸ سال را شاگرد اول بودم. در کنکور ریاضی سال ۸۷ رتبه ۸۹۴ شدم و در کنکور زبانهای خارجی همان سال هم ۱۷۹ شدم.

آرزو داشتم معلم زبان انگلیسی شوم. اما… تحت تاثیر اطرافیان و همچنین جو موجود در آن موقع، در دانشگاه رشته ای را ادامه دادم که کمتر علاقه ای به آن داشتم. از سال ۸۷ تا ۹۲ در دانشگاه علم و صنعت ایران مهندسی راه آهن خواندم. در اوقات بیکاری به تدریس ریاضیات و فیزیک و همچنین خرید و فروش کتابهای دسته دوم و ترجمه متون انگلیسی می پرداختم.

این ۵ سال را می‌توانم سخت‌ترین سال‌های زندگی‌ام تا کنون بنامم. به نظر می‌رسید برای رشته‌های مهندسی ساخته نشده بودم. پس از اتمام تحصیلات کارشناسی در سال ۹۲، علی رغم اینکه هیچ علاقه‌ای به رشته‌های مهندسی نداشتم، به علت تشویق اطرافیان و راضی نگه داشتن پدر و مادرم به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پرداختم. در رشته مهندسی عمران-سازه دانشگاه صنعتی شاهرود پذیرفته شدم. اما برخلاف انتظارم با اینکه وضعیت تحصیلی خوبی داشتم، آشفتگی و حیرانی‌ام روز به روز بیشتر می‌شد.

از اول زندگی تا سال ۹۳ فعالیتهای مختلفی را امتحان کردم. کارگری ساختمان، کارگری کشاورزی، فروش محصولات کشاورزی، کار در مرغداری، نگهداری دام، علف چینی، تعمیر دوچرخه، برق کاری، تدریس ریاضیات زبان انگلیسی و فیزیک، ترجمه متون انگلیسی، برنامه نویسی و طراحی سایت، کشاورزی، مهندسی ساختمان و نقشه کشی همه کارهایی بودند که من در این مدت امتحان کردم. همچنین در کودکی یکی از مصداق‌های بارز کودک کار نیز بودم. چون از ۸ سالگی برای دریافت مزد، کار می‌کردم.

روزی از روزها در سال ۱۳۹۵ ساعت ۵ صبح از خواب بیدار شدم و حس حیرانی آمیخته با حس تنها بودن در این دنیا بر من غالب شد. یک سوال کلیدی از خودم پرسیدم: “امکان نداره من بیهوده به این دنیا آمده باشم! من برای چه چیزی ساخته شده‌ام؟ حتما جایگاه و ماموریتی در گوشه‌ای از این دنیا دارم…”

تا اینکه در این جستجوها با مباحث استعدادیابی، خودآگاهی و چگونگی یافتن رسالت شخصی و خودآموزی بدون رفتن به دانشگاه آشنا شدم. آن لحظه خاص اتفاق افتاد. همان لحظه‌ای که زندگی ما را به دو قسمت قبل و بعد از خودش تقسیم می‌کند.

آشنایی با متمم و مباحث استعدادیابی و خودشناسی

اولین بار از سال ۹۳ و در ادامه تا سال ۹۵ با مطالعه چند کتاب و در کنار آن جستجوی بسیار در اینترنت با سایت متمم آشنا شدم و بعد از مدتی فهمیدم که در استعداد استقرا، آیدیافوریا، گرافوریا، سیلوگرام و دیدن افق‌های دور استعداد دارم. پس از کمی تحقیق نیز فهمیدم کشاورزی، نوشتن و حل مسئله به کمک کتابها چیزی است که مرا خوشحال و راضی نگه میدارد.

بعد از مدتی تحصیل در مقطع فوق لیسانس، به این نتیجه رسیدم که جلوی ضرر را هر وقت بگیرم فایده است. به همین دلیل بعد از ۳ ماه فکر کردن و سبک و سنگین کردن، از فوق لیسانس عمران- سازه دانشگاه شاهرود با معدل ۱۷٫۲۰ انصراف دادم. 

*هر روز به خودم میگویم چرا زودتر این کار را نکردم*

از خدمت سربازی تا شروع به کار تمام وقت سازمانی

از زمان انصراف از دانشگاه درتیرماه ۱۳۹۵ تا دی ماه ۱۳۹۶ به تدریس، تقویت زبان انگلیسی و یادگیری وردپرس و مباحث تجارت الکترونیک پرداختم. در ۱ دی ۱۳۹۶ نیز به سربازی رفتم. در دوره آموزشی سربازی به مطالعه HTML و CSS پرداختم. همچنین بعد از اتمام دوره آموزشی سربازی با تحقیق و بررسی به صورت آزمایشی ۴۰۰ متر سیر کاشتم.

وبسایت garlika.ir را راه اندازی کردم. در آن وبسایت، مطالعات کشاورزی و فعالیتهای کسب و کار کشاورزی خودم را در وبسایت گارلیکا در اختیار جامعه زحمتکش کشاورزی قرار دادم. تا در جهت مدرن سازی کشاورزی و کمک به اقتصاد و محیط زیست کشورمان و جامعه گسترده کشاورزی ایران گامی هرچند کوچک برداشته باشم.

همچنین توانستم با استفاده از جایگاه سایتم در موتورهای جستجو، پروژه‌ای با عنوان توسعه مزرعه کشاورزی-گردشگری در کردان-استان البرز به دست آورم. اما متاسفانه پروژه به علت قطع بودجه و حمایت دولت، بیش از ۶ ماه ادامه پیدا نکرد.

پس از ۶ ماه از شروع وبسایت کشاورزی ارگانیک، گارلیکا در کلیدواژه های کاشت سیر، کشاورزی ارگانیک، مزرعه ارگانیک و مزرعه سیر به رتبه‌های اول گوگل رسید. تا اینکه در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۹۸ مسوولیت محتوای وبسایت و شبکه‌های اجتماعی یک مجموعه صنعتی معتبر را برعهده گرفتم.

در آذرماه سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفتم گارلیکا را DOWN کنم. بعد از آن تصمیم گرفتم وبسایت رسمی خودم با آدرس ydalije.com را راه بیندازم. در آن مقطع تمام مطالعات و تحقیقات من بر روی بازاریابی محتوا، بهینه سازی محتوایی و بهینه سازی موتورهای جستجو متمرکز شده بود. این کارها تا نزدیک به ۱ سال ادامه داشت.

فصل بعدی زندگی‌ام: گرایش به استراتژی

در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به تدریج از یک کارآموز محتوا به ریاست و سپس مدیریت محتوا و دیجیتال مارکتینگ رسیدم و به توسعه چند سایت، شبکه‌های اجتماعی و مدیریت محتواهای درون سازمانی، برون سازمانی، محتواهای آفلاین و آنلاین پرداختم. طبیعتا یکی از زمینه‌هایی که در آن سال بر روی آن بیشتر کار کردم، مدیریت محتوا و استراتژی محتوا بود. همچنین آدرس سایت را به kaizone.ir تغییر دادم.

به تدریج کایزون به محلی برای نوشتن در موضوعات مختلف تبدیل شد. روزنوشته‌ها، استراتژی محتوا، تولید محتوا، بازاریابی محتوایی، مباحث مربوط به مدیریت محتوا، خودشکوفایی و استعدادیابی و…

در اسفند سال ۱۴۰۰ نیز با تصمیم مدیران ارشد شرکت، به سمت حوزه استراتژی کسب و کار و بنگاه سوق داده شدم و پروژه راهبری استراتژیک مجموعه را آغاز کردیم. بدین ترتیب پا در زمینی بایر گذاشتم که هیچ امکانات و زیرساختی در آنجا وجود نداشت. باید امکانات و زیرساخت‌ها را از نقطه صفر توسعه می‌دادیم تا پنل مدیریت استراتژیک یکپارچه سازمان شکل گیرد.

از آخرین ویرایش این مطلب نزدیک به ۵ سال می‌گذرد (۹ تیر ۱۳۹۷). مطلبی که برای اولین بار در سایت garlika منتشر شده بود.

هم اکنون و از این پس وبسایت kaizone به دانش استراتژی و تمام زمینه‌های مرتبط با آن اختصاص خواهد داشت.

استراتژی کسب و کار، استراتژی بنگاه، استراتژی‌های وظیفه‌ای (استراتژی بازاریابی، استراتژی مالی، استراتژی تولید-عملیات-لجستیک، استراتژی منابع انسانی، استراتژی روابط عمومی، استراتژی بازاریابی دیجیتال، استراتژی محتوا، استراتژی شبکه‌های اجتماعی)، استراتژی توسعه فردی، تفکر استراتژیک و… موضوعاتی است که در مورد آنها می‌گوییم و می‌نویسیم و تبادل نظر می‌کنیم.

بالاخره یعقوب دلیجه کیست و چه می‌کند؟

پرداختن به یک حوزه در یک مدت محدود بدون داشتن یک دستاورد ملموس، به من اجازه نمی‌دهد تا خود را متخصص آن حوزه بنامم. پس من هنوز یک استراتژیست کسب و کار نیستم. اما مسیر شغلی و تخصصی خودم را جنرالیست و استراتژیست کسب و کار می‌دانم و یادگیری مادام‌العمر را هم مسلک خود می‌دانم و آن را ترویج می‌دهم.

هم اکنون در حال تقویت دانش و مهارتم در زمینه استراتژی‌های سطح بنگاه (Corporate Strategy)، استراتژی‌های بازاریابی، منابع انسانی، مالی و دانش تفکر سیستمی و دینامیک سیستم‌ها هستم. در کنار اینها با توجه به جایگاه سازمانی‌ام و اشتغال همزمان در زمینه کوچینگ سازمانی، به مطالعه در زمینه‌های کوچینگ و فرهنگ سازمانی نیز مشغولم. علاوه بر اینها به جهت تقویت شبکه حرفه‌ای هم در حال گذراندن دوره MBA یک ساله با گرایش استراتژی در مدرسه کسب و کار موسسه بهار هستم.

در کایزون مهمان من باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *