لیست کتابهایی که در حوزه استراتژی مطالعه کردم

از آخرین مطلبی که منتشر کردم بیش از ۱ ماه گذشته. اما امروز می‌خواهم بهانه‌ای جور کنم و موضوعی برای نوشتن دست و پا کنم تا بتوانم دوباره بنویسم و دوباره دست به قلم (شما بخوانید دست به کیبورد) شوم.

می‌خواهم کتابهایی را که در حوزه استراتژی مطالعه کردم، لیست کنم و در چند پاراگراف هم ویژگی‌های کتاب را شرح دهم تا برای کسانی که در حوزه‌های مرتبط در حال یادگیری و کسب تجربه و تخصص هستند، به کار آید. علاوه بر این بتوانیم به لیست ۱۰ کتاب برتر هر حوزه دست یابیم و تا در مدت زمان کمتری بتوانیم یک حوزه مطالعاتی را فرا بگیریم.

اضافه بر این، ترتیب نوشتن این کتابها به رتبه بندی کتابها ارتباطی ندارد و صرفا به مسیر آشنایی و مطالعه شخص خودم این ترتیب شکل گرفته است. پس فعلا فقط با یک لیست غیر ترتیبی طرف هستیم که بعدا قرار است رتبه بندی شود و به یک لیست ۱۰ تایی از کتابها منجر شود.

شاید روزی به نتیجه رسیدیم که لیست ۱۰ یا ۲۰ تایی از برترین مقالات بین المللی هر حوزه را هم رده بندی کنیم.

با من بمانید…

۱٫کتاب استراتژی خوب، استراتژی بد-تفاوت‌ها و دلایل اهمیت آن

اولین کتابی که در حوزه استراتژی مطالعه کردم، کتاب استراتژی خوب استراتژی بد اثر ریچارد رومِلت(+) بود. این کتاب در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و انتشارات آریانا قلم هم اولین چاپ آن را در سال ۱۳۹۵ ترجمه و منتشر کرد. همانطور که از عنوان کتاب پیداست، سخن محوری آن، مفهوم پردازی استراتژی و استراتژی‌های خوب و بد است.

نسخه اصلی کتاب
نسخه ترجمه انتشارات آریانا قلم

ساختار کتاب در سه بخش خلاصه شده است که بخش اول آن به توصیف و مفهوم پردازی چیستی استراتژی و تفاوت استراتژی‌های خوب و بد پرداخته است. در بخش دوم با عنوان “منابع قدرت” در ۱۰ فصل به نقش استراتژیست در طراحی استراتژی و نکات اجرای استراتژی پرداخته است. این فصل به استراتژیست کمک می‌کند تا بتواند استراتژی‌های کارا و هوشمندانه‌ای طراحی کند. بخش سوم و آخر کتاب هم به موضوعات تفکر استراتژیک می‌پردازد که در سه فصل ارائه شده است. این سه فصل بیشتر با ذکر مصداق‌ها و مثال‌های مختلف سعی در تفهیم شیوه استفاده از تفکر استراتژیک و اثر آن بر کیفیت استراتژی‌های انتخابی کسب و کار دارد.

باید حدس زده باشید که بخش‌ مربوط به تفکر استراتژیک سهم کمتری در کتاب داشت. به هرحال فکر می‌کنم اگر نویسنده کتاب بودم سهم بیشتری به آن اختصاص می‌دادم و بخش مربوط به آن را در ابتدای کتاب یعنی بخش اول قرار می‌دادم.

در مجموع کتاب استراتژی خوب استراتژی بد، کتابی خواندنی برای استراتژیست‌ها، مدیران کسب و کار به ویژه مدیران طرح و برنامه، بازاریابی، فروش، منابع انسانی و مالی است. این کتاب شاید چگونگی برنامه ریزی استراتژیک یا طرح ریزی عملیاتی استراتژی‌های کسب و کار یا استراتژی واحدهای مختلف را ارائه ندهد. اما کتابی خوشخوان است که در مسیر مطالعاتی استراتژیست‌ها باید قرار گیرد اما نه در اولویت اول.

شاید مطالعه یک کتاب تفکر استراتژیک که بتواند مفهوم پردازی‌های اولیه را با مصداق‌های داستان محور به مخاطب ارائه کند، مطالعه این کتاب را جذاب‌تر و قابل فهم‌تر کند. پس برای کسانی که به تازگی مسیر شغلی، حرفه‌ای یا مطالعاتی استراتژی را آغاز کرده‌اند، توصیه می‌کنم ابتدا کتابی ساده که تعاریف اولیه را در حوزه استراتژی ارائه دهد، مطالعه کنند. این کتاب را در ادامه معرفی خواهم کرد.

ادامه دارد…

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر

مزیت رقابتی و نقش تفکر استراتژیک در طراحی آن

مستندسازی تصمیمات برای مدیران اثربخش (PDF+)

نگرش سیستمی یکی از ستون‌های تفکر استراتژیک

ویژگی مشترک استراتژیست‌ها یادگیرنده بودن است

#جین_لیدکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *