ما انسانها، با تمام شباهتهای فیزیولوژیکی که باهم داریم، متفاوت هستیم. از نظر روحیات، شخصیت و مدل ذهنی. همه انسانها چه آن کسی که در بازار به فروشندگی مشغول است؛ چه یک تعمیرکار یا استاد دانشگاه؛ یا حتی یک دزد، در پایهای ترین حالت براساس ارزشهایی زندگی میکنند. شاید برخی این ارزشها را مکتوب کنند. اما اغلب این ارزشها به صورت ناخودآگاه ملاک عمل و تصمیم گیری قرار میگیرد.
تغییر ارزشهای ما انسانها در برهههای زمانی مختلف اصلا چیز بدی نیست. شاید بتوانیم این رویداد را نشانهای از رشد تلقی کنیم. اما مهمترین نکته در بحث تعیین و شناخت ارزشها، دلیل آنهاست. خوب است برای هر ارزشی که براساس آن زندگی میکنیم، دلیل و منطق داشته باشیم.
این نوشتار را به تشریح و ثبت ارزشهای وبسایت کایزون پرداختهام. پر واضح است که کایزون هنوز یک تیم یا یک کسب و کار نیست. بلکه یک مدل ذهنی است. شاید ارزشهای کایزون از ارزشهای من (یعقوب دلیجه) سرچشمه بگیرد اما تماما ارزشهایی نیست که با آنها زندگی میکنم.
پُرچانگی را کنار بگذاریم و برویم سر اصل مطلب؛
ارزشهای ملاک عمل کایزون چیست؟
۱٫کایزون مدل ذهنی بهبود مستمر است. تغییر و بهبود پیوسته در جهت رشد ملاک عمل ماست. آهسته اما پیوسته رشد کردن تکنیک ماست. اینجا وقتی بحث در مورد موضوعی را آغاز میکنیم، دلیل قانع کنندهای مبنی بر یادگیری عمیقتر آن داریم. بهبود محتواها هم آهسته و پیوسته همانند رشد یک درخت انجام خواهد شد.
۲٫از دروغ و ظاهر سازی بیزاریم. ما همانی هستیم که نشان میدهیم. بدون هیچگونه پوشش دروغین. با تمام نواقص، کاستیها و مزیتها.
۳٫ماموریت کایزون تنها یک چیز است. باور به رشد و بهبود مستمر انسانها و گروهها (کسب و کارها). برای انجام این ماموریت هرکاری در چارچوب ارزشهای خودمان انجام خواهیم داد.
۴٫هر محتوایی که در اینجا نوشته میشود، کاملا بکر بوده و هرگز کپی نیست. در صورت ایده و الهام گرفتن از شخص، وبسایت، محتوا، کتاب یا هر منبع دیگر، موظف هستیم به آن اشاره کنیم. سرقت ادبی را بدترین نوع سرقت میدانیم.
۵٫کاملا هدف، رسالت و چشم انداز مشخصی داریم و وابسته به هیچ حزب، گروه، قوم و مذهبی نیستیم. همچنان که تمامی انسانها با هر عقیده و تفکری در جایگاه خود قابل احترام و دوست داشتنی هستند.
۶٫متعهد هستیم که محتواها در کوتاهترین حالت ممکن باشند. ما به مینیمالیسم محتوایی به عنوان یک مدل ذهنی پیشرو در زمینه بازاریابی (تا اطلاع ثانوی!) پایبند هستیم. به این ترتیب بدون آن که نیاز باشد، هرگز محتواهای حجیم را در دستور کار نداریم. این موضوع برای تمام انواع محتوا (صوتی، تصویری، متنی و…) مصداق دارد.
۷٫متعهد میشویم فقط برای نیاز مخاطب و حل مشکل او بنویسیم و برای خوش آمد موتورهای جستجو مطلبی را منتشر نکنیم. به همین دلیل انتظار داشته باشید که قوانین سئو و قوانین خوانایی متن، در اغلب محتواها رعایت نشود.
۸٫سعی میکنیم در سریعترین زمان ممکن ایمیلها را به طور مناسب و کامل پاسخ دهیم و همیشه به روز باشیم.
۹٫طراحی سایت کایزون به صورت مینیمالیستی بوده و قرار هم نیست این رویه تغییر کند.
۱۰٫محصول یا سرویسی در کایزون ارائه نمیشود مگر اینکه از کیفیت و کارایی آن مطمئن شویم و مخاطب به آن نیاز داشته باشد. همچنین این نیاز توسط سایتها و کسب و کارهای دیگر، به نحو مناسبی تامین نشده باشد.
۱۱٫کیفیت و وسواس محتوایی رویکرد ماست.
۱۲٫ادعای خاص بودن نداریم اما قرار هم نیست این وبسایت تقلیدی از وبسایتهای دیگر باشد.
این مطلب به تدریج به روز خواهد شد.