حضور در لینکدین چگونه می‌تواند باعث رشد کسب و کارتان شود؟

linkedin marketing for businesses

لینکدین شبکه اجتماعی است که مهم‌ترین ویژگی‌اش حضور و عضویت متخصصان، کسب و کارها، کارآفرینان و کارجویان است. در این فضای اجتماعی، افراد با اهداف مختلف به توسعه شبکه روابط کاری، تولید و انتشار محتوا، ارتباط با سایر متخصصان و کسب و کارها و در مجموع در حال انجام کاری هستند که تمام در زیر چتر برندینگ قرار می‌گیرد. حال این برندینگ می‌تواند از نوع برند کارفرمایی، برند محصول، برند کسب و کار، برند شخصی و… باشد.

بازاریابی محتوایی در لینکدین را می‌توان گونه‌ای از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی دانست که تمرکز بر گرایشات، نیازها و علایق مخاطبان هدف موجود در آن، کسب و کارها به تعریف استراتژی محتوا پرداخته و متناسب با ارزش‌ها و ماموریت خود، به نشر محتوا می‌پردازند.

در واقع لینکدین یکی از پلتفرم‌های جذاب برای ساختن قبیله دیجیتال است!

از دید استراتژی محتوا، حضور در لینکدین علاوه بر اینکه می‌تواند به عنوان یک قمر قدرتمند برای قطب وبسایت شما باشد و ترافیک مرتبط از مشتریان بالقوه را به سمت آن هدایت کند، می‌تواند محل اجرای استراتژی متفاوتی از جانب شما یا کسب و کارتان باشد. دلیلش واضح است! مخاطبانی که در لینکدین حضور دارندو جو لینکدین به گونه‌ای است که مناسب هر کسب و کاری است. به طور معمول کسب و کارها با اهداف زیر در لینکدین حضور می‌یابند:

۱٫برند کارفرمایی

نشان دادن ارزش‌های کسب و کار به عنوان یک برند کارفرمایی قدرتمند، می‌تواند یکی از مهم‌ترین اهداف حضور در لینکدین باشد. در این حالت، مخاطبان هدف ما کارجویان، متخصصان و استعدادهای برتر حاضر در لینکدین خواهند بود. لینکدین نیز پلتفرمی برای ارائه ارزش‌ها و اصول کاری، اعتبار ما به عنوان کارفرما، مزایای کار در کسب و کار و… خواهد بود.

تقویت برند کارفرمایی اگرچه با حضور در لینکدین تکمیل نمی‌شود (و شامل تمام طول عمر همکاری کارجو با کسب و کار می‌شود)، اما این شبکه اجتماعی می‌تواند در جانمایی برند کارفرمایی شما در لینکدین و در پیش چشم سایر کارجویان، کاری کند که افراد زیادی آرزوی همکاری با شما را داشته باشند.

به ویژه زمانی که بازار کار با بحران منابع انسانی خبره روبرو باشد، صفحه لینکدین شما می‌تواند سفیر اعتبار و برند کارفرمایی شما باشد تا جایگاه‌های شغلی خالی را سریع‌تر پر کنید یا ماندگاری پرسنل را افزایش دهید و در بلند مدت، هزینه تامین نیروی انسانی کارآمد را بهینه کنید.

۲٫شبکه سازی حرفه‌ای و بازاریابی B2B

بسته به صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، لینکدین بستری بین المللی برای شبکه سازی حرفه‌ای چه با متخصصان صنعت و چه با سایر کسب و کارهای مرتبط با شماست. امروز موفقیت سازمان‌ها به ساختن شبکه‌ای از شرکا مانند تامین کنندگان، توزیع کنندگان، سرمایه گذاران و حامیان وابسته است. 

ماهیت بازاریابی B2B از وجوه بسیاری با سایر انواع بازاریابی متفاوت است. نوع محصول یا سرویس مورد استفاده کسب و کارهاست و اغلب مشتری نهایی در میان نیست. خریدار و مشتری، کسب و کاری است که یک نماینده متخصص و سخت گیر، کار انتخاب برند و خرید را انجام می‌دهد. بدین ترتیب در چنین بازارهایی، شبکه سازی حرفه‌ای بین متخصصان و کسب و کارهای مشابه مانند تامین کنندگان، توزیع کنندگان و بازرگانان، اهمیت بالایی می‌یابد.

۳٫رهبری فکری

اگر رهبری فکری و متخصص بودن یکی از شخصیت‌ها و وجوه متمایز برند شماست، لینکدین ابزار مهمی برای جانمایی (positioning) برند در ذهن مشتریان‌تان است. لینکدین با قابلیت‌هایی مانند انتشار انواع پست در فرمت‌های محتوایی متنوع، قابلیت انتشار خبرنامه و نشریه صنعت، کمک می‌کند به رهبر فکری در صنعت و بازار شناخته شوید.

رهبری فکری به ویژه به درد کسب و کارهایی می‌خورد که ماهیت علمی دارند یا به تعبیر استراتژیست‌ها، تحقیقات علمی و واحد تحقیق و توسعه، در زنجیره ارزش آنها بخش کلیدی کسب و کار است. مانند شرکت‌های دارویی، تولید کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، شرکت‌های فعال در حوزه بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، رباتیک، شرکت‌های فعال در حوزه سموم و کنترل آفات در کشاورزی و باغداری و…

همچنین رهبری فکری می‌تواند هدف افرادی باشد که به فکر تقویت برند شخصی خود هستند.

۴٫یافتن و تبدیل سرنخ‌های فروش

آخرین بخش هم به افزایش فروش با یافتن و هدایت سرنخ‌های فروش اختصاص دارد. در این بخش، شبکه اجتماعی لینکدین می‌تواند به عنوان بخش ابتدایی قیف فروش شما عمل کند. با توجه جنس مخاطبان در لینکدین، با یک حضور هدفمند، نرخ تبدیل بالایی را در قیف فروش خودتان تجربه کنید.

البته لازم به ذکر است در تمامی انواع استراتژی‌های حضور در لینکدین، مهم‌ترین اصل، حضور پیوسته، با کیفیت، متمرکز و حفظ هارمونی است. در زبان ترکمنی ضرب المثلی داریم که می‌گوید:

آبرو با قاشق کوچک (چایخوری) جمع می‌شود اما در صورت غفلت، در یک لحظه می‌ریزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *