مهارت گوش دادن فعال و موثر یکی از مهارتهای زیربنایی #مدیر اثربخش است. در مورد اینکه چگونه به صورت فعال به فرد مقابلمان گوش کنیم، مطالب زیادی گفته و نوشته شده است. گمان میکنم همه ما کمابیش میدانیم که تمرکز بر گفتههای فرد مقابل، سرتکان دادن به نشانه تایید، تکرار کردن برخی از جملات و عبارات با ادبیات خودمان، پرسیدن تعدادی سوال در مورد موضوع گفتگو، قطع نکردن سخن، یادداشت برداری از سخنان طرف مقابل و چند تکنیک دیگر، مهارت گوش دادن فعال و موثر را شامل میشوند.

اما موضوعی که میخواهم به آن اشاره کنم، چیزی از جنس تجربه است. تجربهای که شاید همه ما حداقل یک بار از سر گذراندهایم:
وقتی در حال حرف زدن هستیم، هرگز نمیتوانیم گوش کنیم.
انگار مغز ما برای حرف زدن و همزمان گوش دادن تکامل نیافته است. انگار وقتی در حال سخن گفتن هستیم، شنوایی خودمان را از دست میدهیم و فقط آواهایی نامفهوم میشنویم.
وقتی در حال حرف زدن هستیم در حال تحلیل، تبدیل و انتقال مفاهیمی از ذهن به زبان گفتار و سپس انتقال آن به طرف مقابل هستیم. اما وقتی در حال گوش دادن هستیم، مفاهیم جاری شده در گفتار طرف مقابل را از طریق گوشهایمان دریافت کرده و در ذهنمان تحلیل و درک میکنیم.
پس گوش دادن و سخن گفتن، هردو کاری تحلیلی و فکری هستند و نمیتوانند به صورت همزمان انجام شوند.
شاید دوست داشته باشید بخوانید:
ارزشمندترین میراث برای نسلهای آینده…